Svezení McLarenem MC4-12C, autem, které brzdí křídlem

Exkluzivně aktualizováno 
Zepředu vypadá na fotkách trochu tuctově, zezadu moderně. Když ho ohmatáváte mlsným pohledem naživo, zakoukáte se do něj. Má to švih, lehkost a preciznost. Milovníkům italské supersportovní šlechty možná může chybět teatrálnost. Ale McLarenu MP4-12C přijdete na chuť po prvním projetém oblouku.

Jako jediné internetové médium z Česka jsme ozkoušeli McLaren MP4-12C. Samozřejmě, že byl oranžový. To je typická barva mclarenů.

Na pohled i dotyk je subtilní. Není to hurónský frajer jako lamborghini, nebo aristokrat z Maranella. McLaren je totiž tak trochu volba fajnšmekrů. Ve Wokingu vás ani nenapínají jako u Ferrari. Když zaplatíte dvě zálohy podle plánu, máte ho za tři měsíce v garáži. To na octavii se čeká stejně (více o McLarenu ctěte zde).

McLaren MP4-12C

Doteď se jich po Evropě prohání přes pět set, v českých garážích jsou schovány čtyři kousky. Základní cena je 175 603 eur bez DPH (s daní 5,3 milionu korun), za spider se skládací střechou se připlácí 20 tisíc eur (přes půl milionu korun).

McLaren MP4-12C v číslech

  • motor: dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec 3 799 ccm
  • max. výkon: 460 kW/625 k při 7 500 ot./min
  • max. točivý moment: 600 Nm
  • převodovka: dvouspojková sermistupňová automatická
  • délka x šířka x výška: 4 509 x 1 908 x 1 199 mm
  • pneumatiky: 235/35 R19 vpředu, 305/30 R20 vzadu
  • suchá hmotnost: 1 376 kg
  • max. rychlost: 329 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 3,1 s

Profesor

McLaren MP4-12C je dokonale precizní a přesný. Když chcete, jede jak po kolejích. Když jste frajer a s volantem to fakt umíte, umí být i zábavný. Dá se vodit bokem i pilovat nejčistší stopu. Je to dokonalý univerzál. Na parádním klikatém slovenském okruhu Slovakiaring se ukázalo, jak je dokonale jistý a ovladatelný.

Na testování příplatkového audiosystému Meridian za dvě stě tisíc ani dotykového displeje na minimalistickém středovém panelu tentokrát nedošlo. Ale to je asi jedno.

Přátelský, precizní, pohodlný

Dobře postavené sporťáky mají jednu překvapivou kvalitu. Jsou schopné fungovat i na rozbité okresce. Když na Octavii RS obujete dvacetipalcová kola a namontujete tvrdé pružiny, sice z toho půjdou kamarádi z parkoviště u supermarketu do kolen, ale podvozek přestane fungovat. Kamenný podvozek bude odskakovat, pokud nebude silnice vyžehlená.

McLaren MP4-12C

Ale McLaren dokáže pracovat i na rozbité okresce. Bouchání a drnčení se sice občas ozve, ale nevyklepe vám ze stoliček plomby. Dá se o něm dokonce říci, že je pohodlný.

Jeho revírem jsou však hlavně okruhy. Tam funguje s neuvěřitelnou jistotou, samozřejmostí a lehkostí. Pilot se s ním nepere a může ukázat v plné parádě, co (ne)umí. Aby bylo jasno: není to závodní speciál. I když ten ve Wokingu umí z 12C postavit taky.

První, co na okruhu "odešlo", byly pneumatiky. Začaly trochu klouzat. MC4-12C to řidiči hned "práskne" a tím, jak je auto komunikativní, to pozná i spolujezdec. Řízení je neskutečně rychlé a přesné. Jako byste rukama přejížděli po asfaltu před předními koly.

Fotogalerie

V zatáčce se pak přisaje k asfaltu a vykrouží ji s lehkostí, dravostí a klidem. Jako by pro něj neexistovala setrvačnost. Auto stočí poslušně čumák, kam mu ukážete volantem. Není to boj s mechanikou ani jankovitá divokost, je to spolupráce a souhra. Dokonale přesná souhra.

Při průjezdu obloukem pilotovi pomáhá systém Brake Steer, který v zatáčkách potlačuje nedotáčivost tím, že přibrzďuje vnitřní zadní kolo. Výjezd ze zatáčky je pak rychlejší a dravější. Pro upřesnění: tímto systémem se mohl pochlubit už legendární McLaren F1.

Ten ukázal světu v roce 1992 i jiné speciality z dílny ve Wokingu. Britská značka je mezi závodními auty pojem kvůli použití karbonu. V osmdesátých letech totiž do firmy přišel geniální konstruktér Ron Dennis, jehož firma Project 4 zvládala práci s tímto zajímavým materiálem. V roce 1980 tak postavili u McLarenu první karbonové šasi ve Formuli 1 a od té doby už jiná než karbonová auta ve Wokingu nestavějí. A právě Mclaren F1 s netradiční třímístnou kabinou je první sériové auto s karbonovým šasi vůbec.

Karbonovou vaničku monokoku pro MP4-12C, ve kterém sedí posádka, dováží z Rakouska, kde je pro McLaren vyrábí vyhlášená firma Carbotech. Ta supertuhá buňka váží jen 75 kilogramů a v případě poškození při nehodě se dá vyměnit.

Dveře se otevírají nůžkovitě vzhůru. Je to proto, že u těch klasicky otevíraných není kvůli specifické konstrukci karbonového monokoku kam uchytit spodní pant dveří. Dveře pak při nastupování nepřekážejí nohám a přes široký práh se lehce přehoupnete.

McLaren MP4-12C

Hliníkové pomocné rámy, nesoucí nápravy a motor, jsou k monokoku přišroubované. Podvozek je také hliníkový. Rámy sedadel a přístrojové desky jsou z hořčíku. Rám čelního okna je hliníkový a vyztužen je ocelovou trubkou. Díly karoserie jsou hliníkové a laminátové.

Brzdí křídlem

MP4 má hlavně dvě speciality, kterými se nemůže pochlubit žádný supersport. Zaprvé je to hydraulické odpružení, které minimalizuje náklony bez použití stabilizátorů a zároveň dává podvozku motokárovou obratnost. Druhou specialitou je aktivní zadní křídlo, které pomáhá hlavně při brzdění tím, že posunuje brzdné body o pořádný kus blíž k oblouku. Pro ilustraci: ze stovky zastaví auto na necelých 31 metrech.

Brzdění s mclarenem je ohromující. Je třeba hodně odvahy a tréninku, abyste začali brzdit tak pozdě. Zadní křídlo fungující jako aerodynamická brzda je technologie z formule 1, kterou se McLaren kdysi proslavil. A to tak moc, že to nakonec ve světě F1 zakázali. Když brzdíte, "staví" se křídlo hodně na kolmo (pod úhlem 69 stupňů) a funguje tedy jako aerodynamická brzda, podobně jako u letadla.

Elektronikou ovládané zadní křídlo navíc stabilizuje auto tím, že zvyšuje přítlak na zadní nápravě (naklopení o 32 stupňů). To dává mclarenu až hrozivou jistotu v nájezdu do zatáčky. Na výjezdu má pak neskutečnou trakci. Cítíte, jak se 305 milimetrů široké pirellky za vaším zadkem zakousnou do asfaltu a přenášejí výkon.

Na to má mclaren připravený ten unikátní systém hydraulického odpružení tvořený dvěma centrálními zásobníky (olej/dusík) a hydraulickými válci na každém kole. Auto se díky němu v zatáčkách téměř nenaklání, ve městě zas stačí zmáčknout knoflík a je z něj pohodlný vůz pro každodenní ježdění (tuhost se řídí elektronicky ovládanými ventily na vedení oleje k zásobníku).

Stlačený dusík funguje jako tlumič, kolo drží na silnici klasické ocelové pružiny. Systém je pasivní, měnit se dá pouze tuhost odpružení pro jízdu ve městě a na okruhu. McLaren uvádí, že oproti srovnatelné konkurenci s obyčejným podvozkem toto řešení přidává o čtvrtinu lepší trakci.

McLaren MP4-12C

Neomezená síla

Motor zdánlivě malého objemu podává neskutečné výkony. Hliníkový 3,8litrový osmiválec (90stupňové rozevření řad válců), dopovaný dvěma turbodmychadly, vyvinul McLaren, ale vyrábí ho renomovaná motorářská firma Ricardo. Má výkon 625 koní (původně 600) a 600 newtonmetrů. Motor váží 199 kilogramů. Jednotka s označením M838T má povrch stěn válců potažený nikasilem a motor má variabilní časování ventilů. Turbodmychadla mitsubishi vyvinou tlak až 1,2 baru. Mazání je samozřejmě závodní se suchou skříní.

Motor je uložený u hnané zadní nápravy. Za zády vám neřve tak dramaticky jako ferrari. Není to štěkot vytočeného motoru. Je to plynulý, mocný zátah. Omezení je hlavně v hlavě řidiče. Na výjezdu ze zatáček je ta samozřejmost přívalu síly strašidelná. Myslíte, že už to víc nejde, jenže jste ve třetině dráhy plynu.

Auto pak freneticky a s nepolevující silou a razancí zrychluje. O tom, že je motor přeplňovaný turbodmychadly, nevíte. Má sílu ve všech režimech, od nějakých tří do osmi a půl tisíce otáček příliv síly nepolevuje a mačká posádku do sedadel. Zrychlení je brutální, na stovku umí mclaren vystřelit za tři sekundy. A ručka tachometru se umí podívat až k třistatřicítce.

Na zadní kola přenáší sílu motoru sedmistupňová dvouspojková převodovka SSG (Seamless Shift Gearbox). Nastavit lze jízdní režimy pro normální jízdu, sportovní a pro jízdu na uzavřeném okruhu. Podle požadavků McLarenu ji postavil a vyrábí italský odborník Graziano. Převodovka má mokré spojky.

McLaren MP4-12C

Britské ferrari

Mclaren MP4-12C je opravdový rival Ferrari 458 Italia. Jenže na rozdíl od italského chuligána má nonšalanci a klid britského gentlemana. Tam, kde Ital dělá povyk, prská a bouchá, je mclaren tišší, "hladší", ale minimálně stejně rychlý a dravý. Vůbec, celé to auto je takové britsky umírněné. Auto z Itálie obscénně řve, naparuje se a má sebevědomí na rozdávání, to mclaren
sex-appealem spíš šetří.

A přitom má jen jedinou vadu. Jmenuje se divně. Schválně, kdo z vás si jméno pamatuje přesně, přestože ho v tomto článku četl pětkrát? Tak nesrozumitelné a nezapamatovatelné kódy nedávají ostatní ani vývojovým projektům. A význam té šifry odhalí opravdu jen znalec. Pro zájemce je výklad jména v rámečku.

Šifra mistra McLarena

MP4-12C

První půlka jména znamená McLaren Project 4. Takové označení nesou všechny McLareny od roku 1981, kdy do firmy přišel Ron Dennis a jeho společnost Project 4.

Písmeno C v druhé půlce odkazuje na "carbon", tedy uhlík, ze kterého McLaren staví auta už přes 30 let. Nejzapeklitější je ta dvanáctka. To je jakýsi výkonnostní index McLarenu, který ukrývá různá kritéria, jako jsou výkon, hmotnost, emise a aerodynamika.

Znalci formulí 1 si vzpomenou na monopost ze sezony 1997, který nesl označení MP4/12. Není to náhoda, o patnáct let mladší supersport používá některé technologie, které tehdy formulový speciál představil.


  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky
Premium

Mazdu CX-30 berte s unikátním motorem, spaluje benzin po naftovsku

Nabídnout auto, které odpovídá přáním a stávajícím návykům zákazníků, je stále složitější. Že to přece jen jde,...

Premium

Supersport pro každý den. Audi R8 kašle na ekonormy, je čirou radostí

Máte připravené dva a půl milionu na Audi Q7 nebo elektrický e-tron? Změňte plány a kupte si R8. Je rychlejší, nečekaně...

Miláček Renaultu i zákazníků v novém vydání: Captur chce být i rodinný typ

Hezký, výrazný, veselý – recept na veleúspěšný model vymyslel Renault jednoduše. Pohledné auto na zvýšeném podvozku,...

Premium

S Lambem v písku. Vyzkoušeli jsme SUV za pět milionů v písku na pláži

Lamborghini Urus se od svého uvedení pyšní titulem nejrychlejší SUV planety. Sama automobilka jej dokonce označuje jako...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz