Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Svezení McLarenem MC4-12C, autem, které brzdí křídlem

Exkluzivně
Zepředu vypadá na fotkách trochu tuctově, zezadu moderně. Když ho ohmatáváte mlsným pohledem naživo, zakoukáte se do něj. Má to švih, lehkost a preciznost. Milovníkům italské supersportovní šlechty možná může chybět teatrálnost. Ale McLarenu MP4-12C přijdete na chuť po prvním projetém oblouku.

Jako jediné internetové médium z Česka jsme ozkoušeli McLaren MP4-12C. Samozřejmě, že byl oranžový. To je typická barva mclarenů.

Na pohled i dotyk je subtilní. Není to hurónský frajer jako lamborghini, nebo aristokrat z Maranella. McLaren je totiž tak trochu volba fajnšmekrů. Ve Wokingu vás ani nenapínají jako u Ferrari. Když zaplatíte dvě zálohy podle plánu, máte ho za tři měsíce v garáži. To na octavii se čeká stejně (více o McLarenu ctěte zde).

McLaren MP4-12C

Doteď se jich po Evropě prohání přes pět set, v českých garážích jsou schovány čtyři kousky. Základní cena je 175 603 eur bez DPH (s daní 5,3 milionu korun), za spider se skládací střechou se připlácí 20 tisíc eur (přes půl milionu korun).

McLaren MP4-12C v číslech

  • motor: dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec 3 799 ccm
  • max. výkon: 460 kW/625 k při 7 500 ot./min
  • max. točivý moment: 600 Nm
  • převodovka: dvouspojková sermistupňová automatická
  • délka x šířka x výška: 4 509 x 1 908 x 1 199 mm
  • pneumatiky: 235/35 R19 vpředu, 305/30 R20 vzadu
  • suchá hmotnost: 1 376 kg
  • max. rychlost: 329 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 3,1 s

Profesor

McLaren MP4-12C je dokonale precizní a přesný. Když chcete, jede jak po kolejích. Když jste frajer a s volantem to fakt umíte, umí být i zábavný. Dá se vodit bokem i pilovat nejčistší stopu. Je to dokonalý univerzál. Na parádním klikatém slovenském okruhu Slovakiaring se ukázalo, jak je dokonale jistý a ovladatelný.

Na testování příplatkového audiosystému Meridian za dvě stě tisíc ani dotykového displeje na minimalistickém středovém panelu tentokrát nedošlo. Ale to je asi jedno.

Přátelský, precizní, pohodlný

Dobře postavené sporťáky mají jednu překvapivou kvalitu. Jsou schopné fungovat i na rozbité okresce. Když na Octavii RS obujete dvacetipalcová kola a namontujete tvrdé pružiny, sice z toho půjdou kamarádi z parkoviště u supermarketu do kolen, ale podvozek přestane fungovat. Kamenný podvozek bude odskakovat, pokud nebude silnice vyžehlená.

McLaren MP4-12C

Ale McLaren dokáže pracovat i na rozbité okresce. Bouchání a drnčení se sice občas ozve, ale nevyklepe vám ze stoliček plomby. Dá se o něm dokonce říci, že je pohodlný.

Jeho revírem jsou však hlavně okruhy. Tam funguje s neuvěřitelnou jistotou, samozřejmostí a lehkostí. Pilot se s ním nepere a může ukázat v plné parádě, co (ne)umí. Aby bylo jasno: není to závodní speciál. I když ten ve Wokingu umí z 12C postavit taky.

První, co na okruhu "odešlo", byly pneumatiky. Začaly trochu klouzat. MC4-12C to řidiči hned "práskne" a tím, jak je auto komunikativní, to pozná i spolujezdec. Řízení je neskutečně rychlé a přesné. Jako byste rukama přejížděli po asfaltu před předními koly.

Fotogalerie

V zatáčce se pak přisaje k asfaltu a vykrouží ji s lehkostí, dravostí a klidem. Jako by pro něj neexistovala setrvačnost. Auto stočí poslušně čumák, kam mu ukážete volantem. Není to boj s mechanikou ani jankovitá divokost, je to spolupráce a souhra. Dokonale přesná souhra.

Při průjezdu obloukem pilotovi pomáhá systém Brake Steer, který v zatáčkách potlačuje nedotáčivost tím, že přibrzďuje vnitřní zadní kolo. Výjezd ze zatáčky je pak rychlejší a dravější. Pro upřesnění: tímto systémem se mohl pochlubit už legendární McLaren F1.

Ten ukázal světu v roce 1992 i jiné speciality z dílny ve Wokingu. Britská značka je mezi závodními auty pojem kvůli použití karbonu. V osmdesátých letech totiž do firmy přišel geniální konstruktér Ron Dennis, jehož firma Project 4 zvládala práci s tímto zajímavým materiálem. V roce 1980 tak postavili u McLarenu první karbonové šasi ve Formuli 1 a od té doby už jiná než karbonová auta ve Wokingu nestavějí. A právě Mclaren F1 s netradiční třímístnou kabinou je první sériové auto s karbonovým šasi vůbec.

Karbonovou vaničku monokoku pro MP4-12C, ve kterém sedí posádka, dováží z Rakouska, kde je pro McLaren vyrábí vyhlášená firma Carbotech. Ta supertuhá buňka váží jen 75 kilogramů a v případě poškození při nehodě se dá vyměnit.

Dveře se otevírají nůžkovitě vzhůru. Je to proto, že u těch klasicky otevíraných není kvůli specifické konstrukci karbonového monokoku kam uchytit spodní pant dveří. Dveře pak při nastupování nepřekážejí nohám a přes široký práh se lehce přehoupnete.

McLaren MP4-12C

Hliníkové pomocné rámy, nesoucí nápravy a motor, jsou k monokoku přišroubované. Podvozek je také hliníkový. Rámy sedadel a přístrojové desky jsou z hořčíku. Rám čelního okna je hliníkový a vyztužen je ocelovou trubkou. Díly karoserie jsou hliníkové a laminátové.

Brzdí křídlem

MP4 má hlavně dvě speciality, kterými se nemůže pochlubit žádný supersport. Zaprvé je to hydraulické odpružení, které minimalizuje náklony bez použití stabilizátorů a zároveň dává podvozku motokárovou obratnost. Druhou specialitou je aktivní zadní křídlo, které pomáhá hlavně při brzdění tím, že posunuje brzdné body o pořádný kus blíž k oblouku. Pro ilustraci: ze stovky zastaví auto na necelých 31 metrech.

Brzdění s mclarenem je ohromující. Je třeba hodně odvahy a tréninku, abyste začali brzdit tak pozdě. Zadní křídlo fungující jako aerodynamická brzda je technologie z formule 1, kterou se McLaren kdysi proslavil. A to tak moc, že to nakonec ve světě F1 zakázali. Když brzdíte, "staví" se křídlo hodně na kolmo (pod úhlem 69 stupňů) a funguje tedy jako aerodynamická brzda, podobně jako u letadla.

Elektronikou ovládané zadní křídlo navíc stabilizuje auto tím, že zvyšuje přítlak na zadní nápravě (naklopení o 32 stupňů). To dává mclarenu až hrozivou jistotu v nájezdu do zatáčky. Na výjezdu má pak neskutečnou trakci. Cítíte, jak se 305 milimetrů široké pirellky za vaším zadkem zakousnou do asfaltu a přenášejí výkon.

Na to má mclaren připravený ten unikátní systém hydraulického odpružení tvořený dvěma centrálními zásobníky (olej/dusík) a hydraulickými válci na každém kole. Auto se díky němu v zatáčkách téměř nenaklání, ve městě zas stačí zmáčknout knoflík a je z něj pohodlný vůz pro každodenní ježdění (tuhost se řídí elektronicky ovládanými ventily na vedení oleje k zásobníku).

Stlačený dusík funguje jako tlumič, kolo drží na silnici klasické ocelové pružiny. Systém je pasivní, měnit se dá pouze tuhost odpružení pro jízdu ve městě a na okruhu. McLaren uvádí, že oproti srovnatelné konkurenci s obyčejným podvozkem toto řešení přidává o čtvrtinu lepší trakci.

McLaren MP4-12C

Neomezená síla

Motor zdánlivě malého objemu podává neskutečné výkony. Hliníkový 3,8litrový osmiválec (90stupňové rozevření řad válců), dopovaný dvěma turbodmychadly, vyvinul McLaren, ale vyrábí ho renomovaná motorářská firma Ricardo. Má výkon 625 koní (původně 600) a 600 newtonmetrů. Motor váží 199 kilogramů. Jednotka s označením M838T má povrch stěn válců potažený nikasilem a motor má variabilní časování ventilů. Turbodmychadla mitsubishi vyvinou tlak až 1,2 baru. Mazání je samozřejmě závodní se suchou skříní.

Motor je uložený u hnané zadní nápravy. Za zády vám neřve tak dramaticky jako ferrari. Není to štěkot vytočeného motoru. Je to plynulý, mocný zátah. Omezení je hlavně v hlavě řidiče. Na výjezdu ze zatáček je ta samozřejmost přívalu síly strašidelná. Myslíte, že už to víc nejde, jenže jste ve třetině dráhy plynu.

Auto pak freneticky a s nepolevující silou a razancí zrychluje. O tom, že je motor přeplňovaný turbodmychadly, nevíte. Má sílu ve všech režimech, od nějakých tří do osmi a půl tisíce otáček příliv síly nepolevuje a mačká posádku do sedadel. Zrychlení je brutální, na stovku umí mclaren vystřelit za tři sekundy. A ručka tachometru se umí podívat až k třistatřicítce.

Na zadní kola přenáší sílu motoru sedmistupňová dvouspojková převodovka SSG (Seamless Shift Gearbox). Nastavit lze jízdní režimy pro normální jízdu, sportovní a pro jízdu na uzavřeném okruhu. Podle požadavků McLarenu ji postavil a vyrábí italský odborník Graziano. Převodovka má mokré spojky.

McLaren MP4-12C

Britské ferrari

Mclaren MP4-12C je opravdový rival Ferrari 458 Italia. Jenže na rozdíl od italského chuligána má nonšalanci a klid britského gentlemana. Tam, kde Ital dělá povyk, prská a bouchá, je mclaren tišší, "hladší", ale minimálně stejně rychlý a dravý. Vůbec, celé to auto je takové britsky umírněné. Auto z Itálie obscénně řve, naparuje se a má sebevědomí na rozdávání, to mclaren
sex-appealem spíš šetří.

A přitom má jen jedinou vadu. Jmenuje se divně. Schválně, kdo z vás si jméno pamatuje přesně, přestože ho v tomto článku četl pětkrát? Tak nesrozumitelné a nezapamatovatelné kódy nedávají ostatní ani vývojovým projektům. A význam té šifry odhalí opravdu jen znalec. Pro zájemce je výklad jména v rámečku.

Šifra mistra McLarena

MP4-12C

První půlka jména znamená McLaren Project 4. Takové označení nesou všechny McLareny od roku 1981, kdy do firmy přišel Ron Dennis a jeho společnost Project 4.

Písmeno C v druhé půlce odkazuje na "carbon", tedy uhlík, ze kterého McLaren staví auta už přes 30 let. Nejzapeklitější je ta dvanáctka. To je jakýsi výkonnostní index McLarenu, který ukrývá různá kritéria, jako jsou výkon, hmotnost, emise a aerodynamika.

Znalci formulí 1 si vzpomenou na monopost ze sezony 1997, který nesl označení MP4/12. Není to náhoda, o patnáct let mladší supersport používá některé technologie, které tehdy formulový speciál představil.


  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Vyplatí se kupovat autodíly na AliExpressu? Otestovali jsme jejich kvalitu

Premium Prostřednictvím internetové stránky AliExpress jsme dovezli vybrané náhradní díly a automobilové doplňky. A pak jsme je...

Ticho a blesková akcelerace. Jízda s elektromobilem má i své výhody

Premium Budoucnost osobní automobilové dopravy bude technologicky pestrá. Různé potřeby a možnosti budou naplňovány různými...

Diody ve starším autě. Kde všude je lze legálně využít?

Premium Prakticky v každém autě lze klasické žárovky snadno vyměnit za moderní diody. Má to ale jeden háček.

Yaris míří do Kolína a úplně změnil charakter. Hybrid benzin jen usrkává

Yaris je pojem mezi malými auty. Nejnovější generace, jejíž výroba se chystá i v Kolíně, je švihák. S hybridem jezdí...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...