Dva vážné důvody, proč vyrazit do Frankfurtu: supermercedes a McLaren

aktualizováno 
Krize nekrize, letošní autosalon ve Frankfurtu bude plný superaut. Nové ferrari, porsche a limuzíny pro nejbohatší z bohatých doplní supersporty od Mercedesu a McLarenu. Setkání to bude o to pikantnější, že obě firmy donedávna úzce spolupracovaly. Bude lepších 600 koní atmosférického šestilitru, nebo přeplňovaného 3,8litru?

Mercedes SLS AMG Gullwing | foto: Mercedes

Mercedes SLS AMG Gullwing vs. McLaren MP4-12C

McLaren známe hlavně jako stavitele formulí, v britském Wokingu ale umí stavět také "klasičtější" (ale stále velmi neobyčejná) auta... třeba pro Mercedes. Spolupráce obou firem ale před nedávnem skončila. A obě se rozhodly postavit superauto po svém. Tak vznikl novodobý mercedes Gullwing a nový McLaren. Který je lepší, můžete porovnat už příští týden na autosalonu ve Frankfurtu.

Donedávna stavěl McLaren pro Mercedes uhrančivou střelu jménem SLR. Na autosalonu, který otevírá příští týden, dostane nástupce. Novinka postavená z lehkého hliníku ponese jméno Mercedes SLS AMG a připomene jedno z nejslavnějších aut všech dob: Mercedes 300SL s racčími vzhůru otevíranými dveřmi (odtud gullwing). Na výstavišti se ale bude přetahovat o pozornost s konkurentem z britských ostrovů jménem McLaren MP4-12C.

McLaren MP4-12C

Hrubá síla

Německý supersport má pod předlouhou kapotou schovaný atmosférický osmiválec 6,2 l (značený ale klasicky 6,3 l) s výkonem 571 koní. Zadní pneumatiky bude trhat 650 krouticích newtonmetrů. Dvouspojková sedmistupňová převodovka je v zájmu lepšího rozložení hmotnosti umístěna vzadu. V architektuře transaxle tak zadní náprava nese 52 % váhy.

Nechybí brzdy s karbokeramickými kotouči, které ani při extrémní zátěži neztrácejí účinnost. Celé auto váží necelých 1 600 kilogramů.

Mercedes SLS AMG se rozjede z nuly na stovku za 3,8 sekundy a maximálka má být 317 km/h. Zanedlouho se ještě představí verze novodobého "gullwingu" jezdící na elektřinu.

Lehká síla

Mercedes vyznává hrubou sílu, to Britové postupovali při stavbě svého superauta sofistikovaněji. Osmiválec 3,8 litru dostal přeplňování dvěma turbodmychadly, které z něho dolují 600 koní. MP4-12C je festivalem zajímavých technických řešení. Například prostorový rám postavený z uhlíkových vláken váží méně než 80 kilogramů; to "C" v názvu znamená právě lehký a pevný "carbon" (uhlík). Hlavním zaklínadlem při stavbě celého auta byla úspora hmotnosti. Konstruktéři se prý dostali na hodnotu kolem 1 200 kilogramů.

Uprostřed umístěný motor označený kódem M838T má suchou skříň mazání a je schopný točit až 8 500 otáček. Maximální krouticí moment je 600 newtonmetrů, z nichž je 80 % dostupných už od 2 tisíc otáček. Stejně jako mercedes, i McLaren dostal sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Podvozek má stavitelné tlumiče a aktivní stabilizátory, nechybí systém Launch Control pro co nejrychlejší starty. Reakce motoru, řízení a odpružení lze přenastavovat zvlášť. Kotouče brzd nejsou na rozdíl od stávajícího trendu z keramiky vyztužené uhlíkovými vlákny, ale z kované oceli a hliníku. Prý se tak oproti keramice ušetří 8 kilogramů. Auto také dostane systém potlačující v zatáčkách nedotáčivost tím, že přibrzďuje zadní vnitřní kolo. Tuhle specialitu měl "eFjedničkový" monopost McLarenu už v roce 1997.

Další čísla prozatím McLaren neprozradil, ale čeká se, že budou podobná jako u mercedesu. Zrychlení na stovku by měl MP4-12C zvládnout za čas kolem tří a půl sekundy a maximálka překročí 320 km/h.

McLaren plánuje v roce 2011 postavit 1 000 kusů MP4-12C. Čtvrtina produkce zůstane v Británii. Cena se má pohybovat mezi 160 a 220 tisíci eury, což je přibližně 4,5 milionu korun, na stejné peníze by měl vyjít i nový mercedes.



Autor:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Nizozemsko kvůli emisím sníží rychlostní limit na 100 km/h

Nejprve se nizozemská vláda dozvěděla, že se zemi nepodaří do roku 2030 splnit stanovené klimatické cíle. Snižování...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

BMW svolává dvacet let staré vozy kvůli airbagům. Odstavte auto, radí

BMW doporučuje australským majitelům řady 3 odstavit auto až na osmnáct měsíců. Problematické airbagy jsou podezřelé z...

Škodovka má dobýt indický trh třemi novinkami. Musí na to sehnat lidi

Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdým oříškem, který neumí rozlousknout. Země navíc zažívá krizi...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz