Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dvouválcové staccato: Lancia Ypsilon je s motorem 0,9 l brnivě čiperná

Nejznámější dvouválec na českých silnicích drnčí v duroplastovém trabantu, tam ale pracuje v dvoutaktním rytmu. Čtyřtaktní dvouválec ale pohání třeba nesmrtelného hranatého polského fiátka Malucha. A právě jeho prapotomci dnes opět kouzlo dvou válců objevují.

Fiatí dvouválec TwinAir dnes pořídíte do jednoduché pandy, rafinované Lancie Ypsilon, dravé Alfy Romeo MiTo a dostává ho dokonce i velký Fiat Punto. Pětaosmdesát koní není pro pohon malého auta rozhodně nedostatečných, mnoho fabií, které se pohybují po českých cestách pomocí tříválce 1,2 HTP, je slabších.

Lancia Ypsilon

Něco pro motorkáře

Motor o objemu 875 cm³ nabízí koncern Fiat hlavně v přeplňovaném provedení s 85 koňmi (63 kw). Do nejloudavějších verzí nového Fiatu Panda je ale k mání atmosférická verze se 48 kilowatty.

Jak se s moderním dvouválcem jezdí? Chce to dost praxe, motorkářské zvyky a necitlivý sluch. Když vám budou v autosalonu vyprávět, že je klidný a tichý, nevěřte jim. TwinAir je totiž spíš sportovní motor a rozhodně o něm v kabině víte. Hlavně potřebuje otáčky. Nejvíc si s ním budou rozumět motorkáři, kteří jsou na dvouválce zvyklí. Už tím, že se při čekání na zelenou motor ve volnoběžných otáčkách hodně rozvibruje – třese se i volant – což ustane, když se rozjedete.

Lancia Ypsilon

Když se jeho manýrám přizpůsobíte, umí být hbitý, okouzlí bezprostřední reakcí na sešlápnutí plynu a chutí do života. Na dychavičné maluchy zapomeňte, na svižné ježdění s podtunovou Lancii Ypsilon, kde jsme dvouválec vyzkoušeli, je akorát.

Dva tisíce jsou minimum

Ale chce to hodně učení. Dvouválec totiž potřebuje zkušenou obsluhu a vycvičené ucho. Stručně řečeno: v dnešních motorech – lhostejno, zda benzinových či naftových – se při klidné jízdě stačí pohybovat mezi nějakými třinácti sty a dvěma a půl tisíci otáček. Nad tři tisíce vytáčíte motor při předjíždění a dravé nebo rychlé jízdě. A v tomhle motůrku je všechno posunuté o tisíc otáček výš.

Lancia Ypsilon

Aby vás neobtěžoval drnčením a vibracemi, je třeba točit minimálně dva tisíce otáček. Tři jsou lepší, to už vibrace motoru ustanou a motor začne hezky táhnout. Čtyři a půl jsou dobré pro svižnou jízdu. A nad pěti zase elán motoru uvadá.

Dvouválec TwinAir

Dvouválec 0,875 litru přeplňovaný tudbodmychadlem má maximální výkon 63 kW/85 koní při 5 500 otáčkách. Maximální točivý moment 145 Nm má od 1 900 ot./min. Motor dostal unikátní fiatí technologii řízení ventilů MultiAir. Elektrohydraulický systém má kontinuálně ovládané ventily, které mají téměř nekonečné množství kombinací jak se otevřít: řídicí jednotka zvolí optimální počet, délku a intenzitu otevření. A navrch ještě můžete takto ovládat sací ventily každého válce zvlášť. Multiair tak umí mnohem lépe a přesněji regulovat cirkulaci vzduchu ve válci.

To ale zase znamená, že se rozhodně nevejdete do tabulkových hodnot spotřeby. Na slibované 4,2 litry na sto zapomeňte. Pokud nechcete poslouchat dvouválcové staccato bijící ve velmi hrubém rytmu a přišlápnete plyn, počítejte tak se sedmi litry na sto kilometrů. S cvikem a snahou o úspornou klidnou jízdu se dostanete někam kolem šesti.

V případě twinairu budete šipičku radící kdy přeřadit ignorovat víc než v kdy jindy. Pod dva tisíce otáček se prostě jezdit nedá, byť by to motor zvládl. Stejné je to s rozjezdy, pod dva tisíce otáček se rozjede jen mistr se zutou levačkou na spojce.

Pro klidnou jízdu berte osvědčený čtyřválec

Pro klidné městské ježdění má ještě ypsilon specialitu v podobě tlačítka ECO, které přemapuje řídicí jednotku a omezí maximum točivého momentu z původních 145 Nm na 100. Je to prima pro snížení spotřeby třeba při pojíždění v koloně, ale v prudkém kopci na tohle tlačítko raději nesahejte. Anebo si předem podřaďte.

Lancia Ypsilon

Jízda s podlitrovým fiatím dvouválcem chce dobrou a pečlivou práci s převodovkou. To se k holčičímu autu, které má být své majitelce hlavně fešnou kabelkou, moc nehodí. Až budou twinair nabízet do dvoumístného přikrčeného sporťáku nebo malého kabrioletu pro radost (zda se něčeho takového fiatáři dočkají je ale spíš nepravděpodobné), berte ho. Do auta pro každodenní použití, takového, které má mít jednoduchou obsluhu a nenáročně sloužit, je moc vyhraněný.

Zkrátka, jestli netoužíte mít ve fiátku nejmodernější techniku, se kterou ale zvukem připomíná bájnou maličkou pětistovku z šedesátých let, volte asi raději lacinější, o 14 koní slabší, ale hlavně mnohem kultivovanější čtyřválec 1,2. Osvědčený motor není tak náročný na obsluhu, nemusíte si tak úzkostlivě hlídat pracovní otáčky a spotřeba bude podobná. Jen vám nesmí vadit, že původ toho motoru sahá až k Fiatu Uno. V případě malé lancie tak ještě ušetříte třicet tisíc. Základní verze s motorem 1,2 (52 kW) navíc aktuálně zlevnila o 20 tisíc na 249 000 korun, což je historicky nejnižší cena.

Stylová miniatura

Ypsilonka je opravdová miniatura. Nechce suplovat roli rodinného auta. To, že je určena hlavně pro jednoho až dva naznačuje i dveřmi. Má jich sice poprvé v historii pět, ale dvě z nich skvěle skrývá – kliky zadních dveří schovali designéři do opticky uskřípnutého zadního sloupku.

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Na zadní sedadla se dobře nastupuje, jen tam není místo na hlavu vyšších cestujících. Kabina je standardně jen čtyřmístná. Pátý se dozadu opravdu nevejde. Do kufru se ale vejde i složený kočárek – to zaslouží pochvalu.

Designérům se podařilo namalovat auto, které vypadá stylově a draze už na pohled. Nóbl vzhled podporuje mřížka chladiče ve tvaru erbu. Zajímavý je obloukový tvar kapoty. Mohutný čumák může místo značky tradiční Lancie se slavnou minulostí dostat taky logo Chrysleru. Třeba v Británii se tak už ypsilon prodává.

Lancia Ypsilon

Původ použité platformy ukazuje na dědictví po povedeném Fiatu Panda. Pozná se to třeba podle řadičky uložené šikovně na vyvýšeném místě blízko volantu. Městská 3,8 metru dlouhá stylová kabelka také dostala všechny ovladače a ukazatele doprostřed přístrojovky.

Na pohled vypadá čumák drsně a dospěle, od dětinského výrazu jsou v koncernu Fiat jiné značky. Lancia chce vyhlížet hlavně draze, luxusně a stylově. Nehraje na sportovní notu a s tím ladí komfortně naladěné odpružení podvozku. Ten je jistý, řízení tradičně fiaťácky gumové a trochu nepřesné s hodně účinným posilovačem. S lehkým motorem nad přední nápravou auto hezky hbitě zatáčí, při razantním startu ze semaforů mají ale méně zatížená kola sklon prokluzovat.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...