Dvouválcové staccato: Lancia Ypsilon je s motorem 0,9 l brnivě čiperná

aktualizováno 
Nejznámější dvouválec na českých silnicích drnčí v duroplastovém trabantu, tam ale pracuje v dvoutaktním rytmu. Čtyřtaktní dvouválec ale pohání třeba nesmrtelného hranatého polského fiátka Malucha. A právě jeho prapotomci dnes opět kouzlo dvou válců objevují.

Fiatí dvouválec TwinAir dnes pořídíte do jednoduché pandy, rafinované Lancie Ypsilon, dravé Alfy Romeo MiTo a dostává ho dokonce i velký Fiat Punto. Pětaosmdesát koní není pro pohon malého auta rozhodně nedostatečných, mnoho fabií, které se pohybují po českých cestách pomocí tříválce 1,2 HTP, je slabších.

Lancia Ypsilon

Něco pro motorkáře

Motor o objemu 875 cm³ nabízí koncern Fiat hlavně v přeplňovaném provedení s 85 koňmi (63 kw). Do nejloudavějších verzí nového Fiatu Panda je ale k mání atmosférická verze se 48 kilowatty.

Jak se s moderním dvouválcem jezdí? Chce to dost praxe, motorkářské zvyky a necitlivý sluch. Když vám budou v autosalonu vyprávět, že je klidný a tichý, nevěřte jim. TwinAir je totiž spíš sportovní motor a rozhodně o něm v kabině víte. Hlavně potřebuje otáčky. Nejvíc si s ním budou rozumět motorkáři, kteří jsou na dvouválce zvyklí. Už tím, že se při čekání na zelenou motor ve volnoběžných otáčkách hodně rozvibruje – třese se i volant – což ustane, když se rozjedete.

Lancia Ypsilon

Když se jeho manýrám přizpůsobíte, umí být hbitý, okouzlí bezprostřední reakcí na sešlápnutí plynu a chutí do života. Na dychavičné maluchy zapomeňte, na svižné ježdění s podtunovou Lancii Ypsilon, kde jsme dvouválec vyzkoušeli, je akorát.

Dva tisíce jsou minimum

Ale chce to hodně učení. Dvouválec totiž potřebuje zkušenou obsluhu a vycvičené ucho. Stručně řečeno: v dnešních motorech – lhostejno, zda benzinových či naftových – se při klidné jízdě stačí pohybovat mezi nějakými třinácti sty a dvěma a půl tisíci otáček. Nad tři tisíce vytáčíte motor při předjíždění a dravé nebo rychlé jízdě. A v tomhle motůrku je všechno posunuté o tisíc otáček výš.

Lancia Ypsilon

Aby vás neobtěžoval drnčením a vibracemi, je třeba točit minimálně dva tisíce otáček. Tři jsou lepší, to už vibrace motoru ustanou a motor začne hezky táhnout. Čtyři a půl jsou dobré pro svižnou jízdu. A nad pěti zase elán motoru uvadá.

Dvouválec TwinAir

Dvouválec 0,875 litru přeplňovaný tudbodmychadlem má maximální výkon 63 kW/85 koní při 5 500 otáčkách. Maximální točivý moment 145 Nm má od 1 900 ot./min. Motor dostal unikátní fiatí technologii řízení ventilů MultiAir. Elektrohydraulický systém má kontinuálně ovládané ventily, které mají téměř nekonečné množství kombinací jak se otevřít: řídicí jednotka zvolí optimální počet, délku a intenzitu otevření. A navrch ještě můžete takto ovládat sací ventily každého válce zvlášť. Multiair tak umí mnohem lépe a přesněji regulovat cirkulaci vzduchu ve válci.

To ale zase znamená, že se rozhodně nevejdete do tabulkových hodnot spotřeby. Na slibované 4,2 litry na sto zapomeňte. Pokud nechcete poslouchat dvouválcové staccato bijící ve velmi hrubém rytmu a přišlápnete plyn, počítejte tak se sedmi litry na sto kilometrů. S cvikem a snahou o úspornou klidnou jízdu se dostanete někam kolem šesti.

V případě twinairu budete šipičku radící kdy přeřadit ignorovat víc než v kdy jindy. Pod dva tisíce otáček se prostě jezdit nedá, byť by to motor zvládl. Stejné je to s rozjezdy, pod dva tisíce otáček se rozjede jen mistr se zutou levačkou na spojce.

Pro klidnou jízdu berte osvědčený čtyřválec

Pro klidné městské ježdění má ještě ypsilon specialitu v podobě tlačítka ECO, které přemapuje řídicí jednotku a omezí maximum točivého momentu z původních 145 Nm na 100. Je to prima pro snížení spotřeby třeba při pojíždění v koloně, ale v prudkém kopci na tohle tlačítko raději nesahejte. Anebo si předem podřaďte.

Lancia Ypsilon

Jízda s podlitrovým fiatím dvouválcem chce dobrou a pečlivou práci s převodovkou. To se k holčičímu autu, které má být své majitelce hlavně fešnou kabelkou, moc nehodí. Až budou twinair nabízet do dvoumístného přikrčeného sporťáku nebo malého kabrioletu pro radost (zda se něčeho takového fiatáři dočkají je ale spíš nepravděpodobné), berte ho. Do auta pro každodenní použití, takového, které má mít jednoduchou obsluhu a nenáročně sloužit, je moc vyhraněný.

Fotogalerie

Zkrátka, jestli netoužíte mít ve fiátku nejmodernější techniku, se kterou ale zvukem připomíná bájnou maličkou pětistovku z šedesátých let, volte asi raději lacinější, o 14 koní slabší, ale hlavně mnohem kultivovanější čtyřválec 1,2. Osvědčený motor není tak náročný na obsluhu, nemusíte si tak úzkostlivě hlídat pracovní otáčky a spotřeba bude podobná. Jen vám nesmí vadit, že původ toho motoru sahá až k Fiatu Uno. V případě malé lancie tak ještě ušetříte třicet tisíc. Základní verze s motorem 1,2 (52 kW) navíc aktuálně zlevnila o 20 tisíc na 249 000 korun, což je historicky nejnižší cena.

Stylová miniatura

Ypsilonka je opravdová miniatura. Nechce suplovat roli rodinného auta. To, že je určena hlavně pro jednoho až dva naznačuje i dveřmi. Má jich sice poprvé v historii pět, ale dvě z nich skvěle skrývá – kliky zadních dveří schovali designéři do opticky uskřípnutého zadního sloupku.

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Na zadní sedadla se dobře nastupuje, jen tam není místo na hlavu vyšších cestujících. Kabina je standardně jen čtyřmístná. Pátý se dozadu opravdu nevejde. Do kufru se ale vejde i složený kočárek – to zaslouží pochvalu.

Designérům se podařilo namalovat auto, které vypadá stylově a draze už na pohled. Nóbl vzhled podporuje mřížka chladiče ve tvaru erbu. Zajímavý je obloukový tvar kapoty. Mohutný čumák může místo značky tradiční Lancie se slavnou minulostí dostat taky logo Chrysleru. Třeba v Británii se tak už ypsilon prodává.

Lancia Ypsilon

Původ použité platformy ukazuje na dědictví po povedeném Fiatu Panda. Pozná se to třeba podle řadičky uložené šikovně na vyvýšeném místě blízko volantu. Městská 3,8 metru dlouhá stylová kabelka také dostala všechny ovladače a ukazatele doprostřed přístrojovky.

Na pohled vypadá čumák drsně a dospěle, od dětinského výrazu jsou v koncernu Fiat jiné značky. Lancia chce vyhlížet hlavně draze, luxusně a stylově. Nehraje na sportovní notu a s tím ladí komfortně naladěné odpružení podvozku. Ten je jistý, řízení tradičně fiaťácky gumové a trochu nepřesné s hodně účinným posilovačem. S lehkým motorem nad přední nápravou auto hezky hbitě zatáčí, při razantním startu ze semaforů mají ale méně zatížená kola sklon prokluzovat.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Auta mého srdce: Souboj dvou generací. Které BMW je lepší?

První generace BMW M3 a aktuální M2 Competition toho mají hodně společného. Jsou to nejmenší „emka“ své doby, mají...

Premium

Subaru si dává elektrický doping. Jako vždy na to jdou jinak než ostatní

Subaru si jde při vývoji aut vlastní cestou tak tvrdošíjně, až to překvapuje. Teď začne dávat do svých modelů hybridní...

Premium

Lak, plastizol a pštrosí peří aneb jak se postupuje při lakování auta

Lakování auta je velká věda. Už před sto lety dostávaly karoserie v Mladé Boleslavi několik vrstev laku. Jenže na to,...

Dinosaurus, který děsil Kaddáfího. Land Cruiser přežil války i modernizaci

Existují vozy, které rozhodí i městské retardéry. Potom máte auta, pro něž je maximem polní cesta, ale na poli s nimi...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz