Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Dvouválcové staccato: Lancia Ypsilon je s motorem 0,9 l brnivě čiperná

Nejznámější dvouválec na českých silnicích drnčí v duroplastovém trabantu, tam ale pracuje v dvoutaktním rytmu. Čtyřtaktní dvouválec ale pohání třeba nesmrtelného hranatého polského fiátka Malucha. A právě jeho prapotomci dnes opět kouzlo dvou válců objevují.

Fiatí dvouválec TwinAir dnes pořídíte do jednoduché pandy, rafinované Lancie Ypsilon, dravé Alfy Romeo MiTo a dostává ho dokonce i velký Fiat Punto. Pětaosmdesát koní není pro pohon malého auta rozhodně nedostatečných, mnoho fabií, které se pohybují po českých cestách pomocí tříválce 1,2 HTP, je slabších.

Lancia Ypsilon

Něco pro motorkáře

Motor o objemu 875 cm³ nabízí koncern Fiat hlavně v přeplňovaném provedení s 85 koňmi (63 kw). Do nejloudavějších verzí nového Fiatu Panda je ale k mání atmosférická verze se 48 kilowatty.

Jak se s moderním dvouválcem jezdí? Chce to dost praxe, motorkářské zvyky a necitlivý sluch. Když vám budou v autosalonu vyprávět, že je klidný a tichý, nevěřte jim. TwinAir je totiž spíš sportovní motor a rozhodně o něm v kabině víte. Hlavně potřebuje otáčky. Nejvíc si s ním budou rozumět motorkáři, kteří jsou na dvouválce zvyklí. Už tím, že se při čekání na zelenou motor ve volnoběžných otáčkách hodně rozvibruje – třese se i volant – což ustane, když se rozjedete.

Lancia Ypsilon

Když se jeho manýrám přizpůsobíte, umí být hbitý, okouzlí bezprostřední reakcí na sešlápnutí plynu a chutí do života. Na dychavičné maluchy zapomeňte, na svižné ježdění s podtunovou Lancii Ypsilon, kde jsme dvouválec vyzkoušeli, je akorát.

Dva tisíce jsou minimum

Ale chce to hodně učení. Dvouválec totiž potřebuje zkušenou obsluhu a vycvičené ucho. Stručně řečeno: v dnešních motorech – lhostejno, zda benzinových či naftových – se při klidné jízdě stačí pohybovat mezi nějakými třinácti sty a dvěma a půl tisíci otáček. Nad tři tisíce vytáčíte motor při předjíždění a dravé nebo rychlé jízdě. A v tomhle motůrku je všechno posunuté o tisíc otáček výš.

Lancia Ypsilon

Aby vás neobtěžoval drnčením a vibracemi, je třeba točit minimálně dva tisíce otáček. Tři jsou lepší, to už vibrace motoru ustanou a motor začne hezky táhnout. Čtyři a půl jsou dobré pro svižnou jízdu. A nad pěti zase elán motoru uvadá.

Dvouválec TwinAir

Dvouválec 0,875 litru přeplňovaný tudbodmychadlem má maximální výkon 63 kW/85 koní při 5 500 otáčkách. Maximální točivý moment 145 Nm má od 1 900 ot./min. Motor dostal unikátní fiatí technologii řízení ventilů MultiAir. Elektrohydraulický systém má kontinuálně ovládané ventily, které mají téměř nekonečné množství kombinací jak se otevřít: řídicí jednotka zvolí optimální počet, délku a intenzitu otevření. A navrch ještě můžete takto ovládat sací ventily každého válce zvlášť. Multiair tak umí mnohem lépe a přesněji regulovat cirkulaci vzduchu ve válci.

To ale zase znamená, že se rozhodně nevejdete do tabulkových hodnot spotřeby. Na slibované 4,2 litry na sto zapomeňte. Pokud nechcete poslouchat dvouválcové staccato bijící ve velmi hrubém rytmu a přišlápnete plyn, počítejte tak se sedmi litry na sto kilometrů. S cvikem a snahou o úspornou klidnou jízdu se dostanete někam kolem šesti.

V případě twinairu budete šipičku radící kdy přeřadit ignorovat víc než v kdy jindy. Pod dva tisíce otáček se prostě jezdit nedá, byť by to motor zvládl. Stejné je to s rozjezdy, pod dva tisíce otáček se rozjede jen mistr se zutou levačkou na spojce.

Pro klidnou jízdu berte osvědčený čtyřválec

Pro klidné městské ježdění má ještě ypsilon specialitu v podobě tlačítka ECO, které přemapuje řídicí jednotku a omezí maximum točivého momentu z původních 145 Nm na 100. Je to prima pro snížení spotřeby třeba při pojíždění v koloně, ale v prudkém kopci na tohle tlačítko raději nesahejte. Anebo si předem podřaďte.

Lancia Ypsilon

Jízda s podlitrovým fiatím dvouválcem chce dobrou a pečlivou práci s převodovkou. To se k holčičímu autu, které má být své majitelce hlavně fešnou kabelkou, moc nehodí. Až budou twinair nabízet do dvoumístného přikrčeného sporťáku nebo malého kabrioletu pro radost (zda se něčeho takového fiatáři dočkají je ale spíš nepravděpodobné), berte ho. Do auta pro každodenní použití, takového, které má mít jednoduchou obsluhu a nenáročně sloužit, je moc vyhraněný.

Fotogalerie

Zkrátka, jestli netoužíte mít ve fiátku nejmodernější techniku, se kterou ale zvukem připomíná bájnou maličkou pětistovku z šedesátých let, volte asi raději lacinější, o 14 koní slabší, ale hlavně mnohem kultivovanější čtyřválec 1,2. Osvědčený motor není tak náročný na obsluhu, nemusíte si tak úzkostlivě hlídat pracovní otáčky a spotřeba bude podobná. Jen vám nesmí vadit, že původ toho motoru sahá až k Fiatu Uno. V případě malé lancie tak ještě ušetříte třicet tisíc. Základní verze s motorem 1,2 (52 kW) navíc aktuálně zlevnila o 20 tisíc na 249 000 korun, což je historicky nejnižší cena.

Stylová miniatura

Ypsilonka je opravdová miniatura. Nechce suplovat roli rodinného auta. To, že je určena hlavně pro jednoho až dva naznačuje i dveřmi. Má jich sice poprvé v historii pět, ale dvě z nich skvěle skrývá – kliky zadních dveří schovali designéři do opticky uskřípnutého zadního sloupku.

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Na zadní sedadla se dobře nastupuje, jen tam není místo na hlavu vyšších cestujících. Kabina je standardně jen čtyřmístná. Pátý se dozadu opravdu nevejde. Do kufru se ale vejde i složený kočárek – to zaslouží pochvalu.

Designérům se podařilo namalovat auto, které vypadá stylově a draze už na pohled. Nóbl vzhled podporuje mřížka chladiče ve tvaru erbu. Zajímavý je obloukový tvar kapoty. Mohutný čumák může místo značky tradiční Lancie se slavnou minulostí dostat taky logo Chrysleru. Třeba v Británii se tak už ypsilon prodává.

Lancia Ypsilon

Původ použité platformy ukazuje na dědictví po povedeném Fiatu Panda. Pozná se to třeba podle řadičky uložené šikovně na vyvýšeném místě blízko volantu. Městská 3,8 metru dlouhá stylová kabelka také dostala všechny ovladače a ukazatele doprostřed přístrojovky.

Na pohled vypadá čumák drsně a dospěle, od dětinského výrazu jsou v koncernu Fiat jiné značky. Lancia chce vyhlížet hlavně draze, luxusně a stylově. Nehraje na sportovní notu a s tím ladí komfortně naladěné odpružení podvozku. Ten je jistý, řízení tradičně fiaťácky gumové a trochu nepřesné s hodně účinným posilovačem. S lehkým motorem nad přední nápravou auto hezky hbitě zatáčí, při razantním startu ze semaforů mají ale méně zatížená kola sklon prokluzovat.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Diody ve starším autě. Kde všude je lze legálně využít?

Premium Prakticky v každém autě lze klasické žárovky snadno vyměnit za moderní diody. Má to ale jeden háček.

Vyplatí se kupovat autodíly na AliExpressu? Otestovali jsme jejich kvalitu

Premium Prostřednictvím internetové stránky AliExpress jsme dovezli vybrané náhradní díly a automobilové doplňky. A pak jsme je...

Ušetřete na výměně gumových hadic v motoru. Originály často nejsou nutné

Premium Hodně systémů v autě využívá čerpadla a hydraulický pohon. Mimo jiné brzdy, posilovač řízení nebo ovládání spojky....

Kde nabíjet elektromobil? Nejlépe doma a všude, kde je příležitost

Premium Nabíjení elektromobilů funguje podle jiných pravidel než čerpání paliva do nádrží vozidel se spalovacími motory. Trvá...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...