Neděle 16. ledna 2022, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. ledna 2022 Ctirad

Dvouválcové staccato: Lancia Ypsilon je s motorem 0,9 l brnivě čiperná

Nejznámější dvouválec na českých silnicích drnčí v duroplastovém trabantu, tam ale pracuje v dvoutaktním rytmu. Čtyřtaktní dvouválec ale pohání třeba nesmrtelného hranatého polského fiátka Malucha. A právě jeho prapotomci dnes opět kouzlo dvou válců objevují.

Fiatí dvouválec TwinAir dnes pořídíte do jednoduché pandy, rafinované Lancie Ypsilon, dravé Alfy Romeo MiTo a dostává ho dokonce i velký Fiat Punto. Pětaosmdesát koní není pro pohon malého auta rozhodně nedostatečných, mnoho fabií, které se pohybují po českých cestách pomocí tříválce 1,2 HTP, je slabších.

Lancia Ypsilon

Něco pro motorkáře

Motor o objemu 875 cm³ nabízí koncern Fiat hlavně v přeplňovaném provedení s 85 koňmi (63 kw). Do nejloudavějších verzí nového Fiatu Panda je ale k mání atmosférická verze se 48 kilowatty.

Jak se s moderním dvouválcem jezdí? Chce to dost praxe, motorkářské zvyky a necitlivý sluch. Když vám budou v autosalonu vyprávět, že je klidný a tichý, nevěřte jim. TwinAir je totiž spíš sportovní motor a rozhodně o něm v kabině víte. Hlavně potřebuje otáčky. Nejvíc si s ním budou rozumět motorkáři, kteří jsou na dvouválce zvyklí. Už tím, že se při čekání na zelenou motor ve volnoběžných otáčkách hodně rozvibruje – třese se i volant – což ustane, když se rozjedete.

Lancia Ypsilon

Když se jeho manýrám přizpůsobíte, umí být hbitý, okouzlí bezprostřední reakcí na sešlápnutí plynu a chutí do života. Na dychavičné maluchy zapomeňte, na svižné ježdění s podtunovou Lancii Ypsilon, kde jsme dvouválec vyzkoušeli, je akorát.

Dva tisíce jsou minimum

Ale chce to hodně učení. Dvouválec totiž potřebuje zkušenou obsluhu a vycvičené ucho. Stručně řečeno: v dnešních motorech – lhostejno, zda benzinových či naftových – se při klidné jízdě stačí pohybovat mezi nějakými třinácti sty a dvěma a půl tisíci otáček. Nad tři tisíce vytáčíte motor při předjíždění a dravé nebo rychlé jízdě. A v tomhle motůrku je všechno posunuté o tisíc otáček výš.

Lancia Ypsilon

Aby vás neobtěžoval drnčením a vibracemi, je třeba točit minimálně dva tisíce otáček. Tři jsou lepší, to už vibrace motoru ustanou a motor začne hezky táhnout. Čtyři a půl jsou dobré pro svižnou jízdu. A nad pěti zase elán motoru uvadá.

Dvouválec TwinAir

Dvouválec 0,875 litru přeplňovaný tudbodmychadlem má maximální výkon 63 kW/85 koní při 5 500 otáčkách. Maximální točivý moment 145 Nm má od 1 900 ot./min. Motor dostal unikátní fiatí technologii řízení ventilů MultiAir. Elektrohydraulický systém má kontinuálně ovládané ventily, které mají téměř nekonečné množství kombinací jak se otevřít: řídicí jednotka zvolí optimální počet, délku a intenzitu otevření. A navrch ještě můžete takto ovládat sací ventily každého válce zvlášť. Multiair tak umí mnohem lépe a přesněji regulovat cirkulaci vzduchu ve válci.

To ale zase znamená, že se rozhodně nevejdete do tabulkových hodnot spotřeby. Na slibované 4,2 litry na sto zapomeňte. Pokud nechcete poslouchat dvouválcové staccato bijící ve velmi hrubém rytmu a přišlápnete plyn, počítejte tak se sedmi litry na sto kilometrů. S cvikem a snahou o úspornou klidnou jízdu se dostanete někam kolem šesti.

V případě twinairu budete šipičku radící kdy přeřadit ignorovat víc než v kdy jindy. Pod dva tisíce otáček se prostě jezdit nedá, byť by to motor zvládl. Stejné je to s rozjezdy, pod dva tisíce otáček se rozjede jen mistr se zutou levačkou na spojce.

Pro klidnou jízdu berte osvědčený čtyřválec

Pro klidné městské ježdění má ještě ypsilon specialitu v podobě tlačítka ECO, které přemapuje řídicí jednotku a omezí maximum točivého momentu z původních 145 Nm na 100. Je to prima pro snížení spotřeby třeba při pojíždění v koloně, ale v prudkém kopci na tohle tlačítko raději nesahejte. Anebo si předem podřaďte.

Lancia Ypsilon

Jízda s podlitrovým fiatím dvouválcem chce dobrou a pečlivou práci s převodovkou. To se k holčičímu autu, které má být své majitelce hlavně fešnou kabelkou, moc nehodí. Až budou twinair nabízet do dvoumístného přikrčeného sporťáku nebo malého kabrioletu pro radost (zda se něčeho takového fiatáři dočkají je ale spíš nepravděpodobné), berte ho. Do auta pro každodenní použití, takového, které má mít jednoduchou obsluhu a nenáročně sloužit, je moc vyhraněný.

Fotogalerie

Zkrátka, jestli netoužíte mít ve fiátku nejmodernější techniku, se kterou ale zvukem připomíná bájnou maličkou pětistovku z šedesátých let, volte asi raději lacinější, o 14 koní slabší, ale hlavně mnohem kultivovanější čtyřválec 1,2. Osvědčený motor není tak náročný na obsluhu, nemusíte si tak úzkostlivě hlídat pracovní otáčky a spotřeba bude podobná. Jen vám nesmí vadit, že původ toho motoru sahá až k Fiatu Uno. V případě malé lancie tak ještě ušetříte třicet tisíc. Základní verze s motorem 1,2 (52 kW) navíc aktuálně zlevnila o 20 tisíc na 249 000 korun, což je historicky nejnižší cena.

Stylová miniatura

Ypsilonka je opravdová miniatura. Nechce suplovat roli rodinného auta. To, že je určena hlavně pro jednoho až dva naznačuje i dveřmi. Má jich sice poprvé v historii pět, ale dvě z nich skvěle skrývá – kliky zadních dveří schovali designéři do opticky uskřípnutého zadního sloupku.

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Na zadní sedadla se dobře nastupuje, jen tam není místo na hlavu vyšších cestujících. Kabina je standardně jen čtyřmístná. Pátý se dozadu opravdu nevejde. Do kufru se ale vejde i složený kočárek – to zaslouží pochvalu.

Designérům se podařilo namalovat auto, které vypadá stylově a draze už na pohled. Nóbl vzhled podporuje mřížka chladiče ve tvaru erbu. Zajímavý je obloukový tvar kapoty. Mohutný čumák může místo značky tradiční Lancie se slavnou minulostí dostat taky logo Chrysleru. Třeba v Británii se tak už ypsilon prodává.

Lancia Ypsilon

Původ použité platformy ukazuje na dědictví po povedeném Fiatu Panda. Pozná se to třeba podle řadičky uložené šikovně na vyvýšeném místě blízko volantu. Městská 3,8 metru dlouhá stylová kabelka také dostala všechny ovladače a ukazatele doprostřed přístrojovky.

Na pohled vypadá čumák drsně a dospěle, od dětinského výrazu jsou v koncernu Fiat jiné značky. Lancia chce vyhlížet hlavně draze, luxusně a stylově. Nehraje na sportovní notu a s tím ladí komfortně naladěné odpružení podvozku. Ten je jistý, řízení tradičně fiaťácky gumové a trochu nepřesné s hodně účinným posilovačem. S lehkým motorem nad přední nápravou auto hezky hbitě zatáčí, při razantním startu ze semaforů mají ale méně zatížená kola sklon prokluzovat.

  • Nejčtenější

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Chcete rychlý Golf? Clubsport si užijete na okruhu, na okreskách se trápí

Premium Existují dvě skupiny lidí. Jedna Golf GTI miluje a druhá jej zkrátka přehlíží. Golf GTI byl totiž vždy velký kompromis...

Bájná ojetina bez investic existuje: Opel Insignia s dvoulitrovým dieselem

Premium Sen každého hledače ojetých aut – koupit utajený poklad. Auto, které je lepší, než prodávající tuší, a neumí si za něj...

Aristokratický rebel s opulentním W12. Kabriolet od Bentley je továrna na zážitky

Premium Nejrychlejší sériové Bentley s dvanáctiválcem pod kapotou zvládne i s plátěnou střechou uhánět 335 km/h a přináší i...

Jaká je lepší? Setkání všech generací BMW M3 připomínalo návštěvu hračkářství

Premium Když se podíváte na historii BMW M3, jedna generace je lepší než druhá. Protože svezení s každou z nich má svá...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...