První kilometry s novou Škodou Octavií Combi udělaly velmi dobrý dojem

  10:44aktualizováno  10:44
Češi si už objednali kolem sedmnácti set nových octavií, zatím však na cestách potkáváme hlavně ty se splývavou liftbackovou zádí. Právě v těchto dnech by měly za nedočkavými zákazníky dorazit první kombíky. Od června bude k objednání i pohon všech kol. Čtyřkolka bude k mání opět jen v kombiverzi.

Škoda Octavia Combi byla loni nejprodávanějším kombíkem Evropy. Konkrétně to bylo 124 500 kombíků z celkem více než 400 tisíc dodaných octavií. Třeba v Německu byla kombíková octavie nejprodávanější importované auto a národem kombíkářů jsou i Češi. Mezi prodanými octaviemi tu převažují právě kombíky (je jich asi 60 procent).

V Německu bude nová generace k mání až od května, ale v Česku se už kombík asi měsíc prodává. V červnu se tuzemští řidiči mohou těšit na verzi s pohonem všech kol, který obstarává mezinápravová spojka Haldex (nově už páté generace). Octavia 4x4 zůstává i v nové generaci spojena výhradně s kombíkovou karoserií.

Oproti očekávání se zatím nepředstavila verze Scout. Octavia na lehce zvýšeném podvozku a s dobrodružnějším vzhledem, provedeným plastovými lemy blatníků a dalšími doplňky, podle informací iDNES.cz letos určitě nedorazí.

I tak je Octavia 4x4 důležité provedení modelu. V Česku její prodeje tvoří asi 15 procent prodejů kombíku, ale třeba v Norsku má pohon všech kol 61 procent Octavií Combi.

Oproti liftbacku je u základního provedení za kombík příplatek 30 tisíc, což je o čtyři tisíce méně než u předchozí generace. Nejlevnější nová kombíková octavia tak startuje na 364 900 korunách.

Za pohon 4x4 se připlácí pětapadesát tisíc a je k mání se třemi motory (benzinovou 1,8 a naftovými 1,6 a dvoulitrem) a jen ve dvou vyšších výbavách.

Velký kufr

Stejně jako u liftbacku i v případě kombíku octavia hodně povyrostla. Oproti předchůdkyni je o dost delší a širší. Prostor mezi nápravami (rozvor) je delší o 11 cm, takže prostor pro nohy na zadních sedadlech je opravdu velký.

Kufr je ještě o něco málo (pět litrů) větší než u posledního modelu, což znamená výsledných 610 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel se zavazadlový prostor zvětší až na 1 740 litrů.

Kufr je skvěle přístupný. Pod horní podlahou je ještě jedno patro, je dost hluboké na to, aby se tam vešel nákup. Je tam variabilní organizér a vejde se tam třeba i roleta zavazadlového prostoru a příčníky střešního nosiče.

Na podlaze nejsou ližiny s různě variabilně nastavovanými úchyty, které si chválí rozmazlenější zákazníci dražších aut a od nich je okoukala třeba i agresivní korejská konkurence octavie. Škodovce nechybí v kufru různé háčky na zavěšení tašek a úchyty na síťky, nebo zajištění nákladu úvazy.

Poprvé v historii může mít octavia víko kufru zavírané elektromotory, jak to mívají  dražší auta. Pro zajímavost: třímilionové Maserati Quattroporte víko kufru na tlačítko zavírané nemá.

Za kolik povinné ručení?

Vypočítejte si, jak levné můžete mít povinné ručení nejen na Škodu Octavii na portálu FINmarket.cz

Bez toho tlačítka a dalšího elektrického mechanismu, který se jednou může pokazit, se obejdete. Kombíkáři si však zamilují sklápění zadních opěradel z kufru. Stačí zatáhnout za páčku a opěradlo zalehne. Není to nic převratně nového, dlouhé roky to znají třeba majitelé mazd, ale v rodinné octavii to potěší. Ty dva tisíce příplatku pro liftback za to stojí. V kombíku je to ve dvou vyšších výbavových stupních standard, v té základní není tato vychytávka vůbec.

Stěhovaví kombíkáři mohou zauvažovat i o devatenácti stovkách navíc za dopředu sklopné opěradlo spolujezdce. To pak octavia odveze až skoro třímetrové předměty (přesně 292 cm).

Kabina zachovává vše, čím boduje u liftbacku. Spoustou místa na výšku i šířku. Jediné místo, kde mohou centimetry někomu chybět, jsou místa pro kolena řidiče a spolujezdce. Z důvodu bezpečnosti jsou totiž sedadla co nejdál ode dveří. Cestující tak sedí blízko středovému tunelu, který je v místech před řadící pákou rozšířený.

Vzadu přibyly centimetry na hlavu, protože se protáhla střecha. Ta může být za příplatek celá prosklená. Uprostřed je dělená, takže přední část můžete vyklápět, nebo odsouvat dozadu. To rozhodně není pravidlo. I o dost dražší vozy mívají neotevíratelné prosklení.

Bez bradavice

Nová octavia je učebnicovým příkladem vyváženého designu. A kombík možná vypadá ještě líp. Okouzlí čistými tvary a dokonale vybalancovanými proporcemi bez kudrlinek.

Na poslední chvíli se podařilo ještě upravit detail, který hyzdil přední nárazník, tedy kulatou nevzhlednou bradavici s radarem, které si na lépe vybavených octaviích všimne snad každý. Ten používá adaptivní tempomat, který samočinně udržuje odstup od vozidla vepředu, a také systém ochrany před srážkou.

Fotogalerie

Je umístěný na hodně exponovaném místě, jinam jej podle konstruktérů dát nešlo. "Řešení, které používají některé značky u luxusních vozů, je příliš drahé," vysvětlil pro iDNES.cz jeden z vývojářů. I tak je za něj u octavie platí až 28 tisíc navíc (když chcete jen systém ochrany před srážkou, je to devět tisíc).

Oko radaru se zmenší, nebude tak výrazné a už nebude vypadat jako bradavice. Nově bude ukryté za obdélníkovou destičkou, která do předního nárazníku zapadne mnohem lépe. Je to možná detail, ale bradavice na nose krásky z titulky magazínu si také všimnete jako první.

Na vysvětlenou: ta kulatá bradavice byla předsériový díl, adaptivní tempomat nebylo ani možné objednávat od úplného zahájení prodejů. Nový, definitivní díl budou v Boleslavi montovat od 22. týdne.

Jistota a lehkost

Podle neoficiálních informací iDNES.cz ze zákulisí teď také vývojáři podvozku intenzivně pracují na úpravách jednodušší zadní nápravy, kterou dostávají verze s výkonem do 110 kW.

Klikovou zadní nápravu má i dvoulitrový turbodiesel s výkonem 110 kW, který jsme na pozvání automobilky vyzkoušeli na silnicích a dálnicích mezi Mnichovem a Kitzbühelem. Německé a rakouské silnice jsou bohužel tak vyžehlené, že na vyzkoušení, zda náprava tvořená torzní příčkou stále hlasitě bouchá jako v liftbacku, zatím nedošlo.

Důležitější je prozatím velmi neoficiální informace, že by se časem sofistikovanější víceprvková náprava, kterou dostává nyní jen octavia s motorem 1,8 TSI, všechny verze 4x4 (octavie s pohonem všech kol měly vzadu "víceprvek" vždycky, i v první generaci) a těší se na ni také chystaná ostrá RS, měla dostat jako prvek příplatkové výbavy i pro slabší verze modelu.

Nutno dodat, že až na nevítaný zvukový projev zadní osy se podvozkáři vytáhli. Octavia je jistá, když chcete, umí být i dravá, zatáčí s lehkostí a suverenitou. To platí i o kombíku. Odpužení je tradičně škodovácky tvrdší.

Zatáčku dlouhé a mohutné auto propluje s klidem. Subjektivně se zdá, že kombík je ještě o fous jistější a vyváženější než verze se splývavou zádí.

Čtyřkolka hodně těží právě ze sofistikovanější zadní nápravy. Je to parádně plavné a jisté auto. Pohodlné, které dobře vyžehlí třeba i vysoký retardér. Aby nedošlo k mýlce, octavia s oběma provedeními nápravy jezdí na výbornou. Ale v té lepší máte jakýsi "prémiovější" pocit.

S dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou letí nový kombík jako o závod. Přeplňovaný benziňák 1,8 TSi je volbou znalců, ale pozor, když s ním jezdíte rozumně, těch 180 koní žere míň, než byste mysleli. Se čtyřkolkou je tento motor k mání jen v kombinaci s dvouspojkovým šestistupňovým automatem DSG. Asi nejrozumnější a nejprodávanější budou verze 1,6 TDI a 1,2 TSI se shodným výkonem 105 koní.

Na podzim, nebo až příští rok dorazí verze na zemní plyn CNG. Ta by snad mohla přinést i devadesátikilowattovou verzi motoru 1,4 TSI, kterou má třeba bratranec octavie Seat Leon. Vyplnila by se tak velká výkonová mezera mezi nabízenými benzinovými verzemi 1,2 TSI 77 KW a 1,4 TSI 103 kW.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

VIDEOTEST: Nouzové sněžné pásy se neosvědčily, zimou zkřehly

Test jednorázových vyprošťovacích pásů

Sněhová nadílka prověřila řidičské umění a připravenost vozu. Občas někdo skončil pod kluzkým kopcem. Do hor je proto...

Hromadná elektrifikace začíná: Audi e-tron startuje, už jsme s nim jeli

Audi e-tron

O elektroautech všichni v autoprůmyslu mluví, někdo nadšeně, jiný s obavami. Do jejich uvádění na trh se ovšem výrobci...

Legenda pokračuje a je zase lepší. Nové Porsche 911 v akci

Porsche 911

Nová generace legendárního Porsche 911 je tu a já se musím ptát, jak jen to inženýři v Zuffenhausenu dělají, že...

Najdete na iDNES.cz