Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na zkoušku v kabině kombajnu. Pro každého to není

Jedete rychlostí slimáka, ale stejně se v klimatizované kabině pořádně zapotíte. Řídit kombajn není jen tak; musíte sledovat spoustu věcí a s odpočinkem vůbec nepočítejte. Moderní kombajn je navíc napěchovaný moderní technikou, kterou nezvládne každý.

„Nejdůležitější je dobré proškolení obsluhy,“ říká Petr Nedbal, hlavní agronom Výzkumného ústavu živočišné výroby v Praze-Uhříněvsi, když do kabiny téhle sedmitunové pojízdné plechové stodoly, oficiálně nazývané sklízecí mlátička, lezeme po schůdkách.

„Stál sedm milionů,“ připomíná Nedbal. „Máme jednu na náš tisícihektarový podnik. Je tak velká, že na některých malých pozemcích se ani neotočí.“

Výkon kombajnu se udává hektarech, které dokáže za den sklidit. „Náš“ Class Lexion umí za den kolem 20. „Je to kolem 20 hektarů pšenice, u speciálních plodin míň,“ vysvětluje Nedbal. Hrachu nebo řepky sklidí tak 13 až 15 hektarů za den. Také záleží na tom, jestli je porost polehlý. „Dobrý kombajnista má stabilní výsledky,“ dodává Nedbal.

V „našem“ kombajnu Claas Lexion pracuje šestiapůllitrový šestiválec od Mercedesu. Denně tankuje kolem 300 litrů nafty, což odpovídá spotřebě přibližně 15 litrů na hektar. „Když nedrtí slámu, je to o tři až pět litrů míň,“ doplňuje agronom.

Když jsou žně v plném proudu, sedí kombajnér za volantem třeba dvanáct hodin denně. A to musí brzy ráno do práce, aby stačil kombajn překontrolovat a připravit. „Kombajn pracuje podle rosy od deváté až desáté ranní do deváté večer a kombajnér nastupuje v 6:30,“ popisuje. „Kontroluje stroj, musí doplnit provozní kapaliny, promazat co je třeba...“

Království počítačů

Sedíte na polstrované sedačce a všechno ovládáte volantem (samozřejmě polohovatelným) a velkou pákou po pravé ruce. Vypadá jako počítačový joystick a jsou na ní ovladače, kterými se řídí žací lišta. Jedním ovladačem ovládáte celou lištu, druhou přihaněč, který vyčesává stébla.

Nejtěžší je ale tohle všechno na začátku správně nastavit. Jezdit s kombajnem nemůže každý. Kdo chce jezdit s dnešním moderním strojem, musí umět ovládat složitou palubní elektroniku. Ke kombajnu dostanete supertlustý manuál, ať má kombajnér přes zimu co číst. Stejně je ale třeba, aby byl tak trochu nadšenec do techniky. Petr Nedbal to s nadsázkou přirovnává k mobilu: „Kombajn nemůže řídit nikdo, kdo nezvládne dobře ovládat alespoň mobilní telefon.“

Předtím, než se vyjede na pole, je třeba nastavit plodinu, kterou budete sklízet. V menu počítače zvolíte třeba oves a elektronika podle předdefinovaných parametrů nastaví žací lištu. Při práci pak musíte navrch k tomu sledovat diagnostiku motoru a všech mechanismů. „Kdyby se třeba motor přehřál, jak se často stávalo u starých kombajnů, je stroj mimo provoz a to si o žních nemůžeme dovolit,“ říká Nedbal.

Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion

Levačkou držíte volant, v pravé tisknete páku, těkáte očima mezi displejem napravo a zvolenou drahou. Hlídáte si kraje lišty, a když na to moc šlápnete, klesají výnosy, protože tahle obří sekačka pak nedokáže dobře sklízet obilí a vymlacovat ho. Přikoupit si můžete třeba vychytávku v podobě laserového navádění. Které pomáhá kombajnérovi pro přesnou jízdu podél hrany strniště. Nejvíce ji využije při práci v noci.

Valíte se pětikilometrovou rychlostí, pod nohama se točí velký buben, který vyčesává obilí a lišta pod ním ho ustřihne. Lišta je 6,7 metru široká, je ovládaná hydraulicky. Obilí pak jde do mlátičky, která z klasů oddělí zrna a za kombajnem už jen vypadává sláma.

Jednoduché to není ani při přejezdech mezi poli. Když se plazíte po silnici, musíte si dávat pozor na únosnost mostků a hlídat prověšené dráty vysokého napětí. A to máte ještě za zády hejno naštvaných osobáků, které se vás bojí předjet, protože zabíráte dvě třetiny silnice.

Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion

Z kabiny je skvělý výhled, k překážkám si najedete s centimetrovou přesností, občas vyženete z obilí zajíce, jindy naberete kámen. Když se v liště zapříčí, musíte ho vyprostit, obvykle stačí dát opačný chod přihaněče. Při pohledu oblakem prachu hlíny a osin, který se mele před plexisklem kabiny jste rádi, že je uzavřená.

Do zásobníku se vejde 7-9 tun nákladu. Řidič může kontrolovat okýnkem za hlavou, nakolik je naplněný. Když je to ze 70 procent, palubní počítač se sám ozve a zapípá. Když je plný, spustí se oranžový maják, to je znamení pro řidiče traktoru, aby přistavil valník. Vyprazdňování zásobníku se spouští kulatým pedálem v levém rohu kabiny, za sekundu proteče dlouhým ramenem 75 litrů obilí.

  • Nejčtenější

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Nadávat za volantem může být terapie. Jak říkáte ostatním na silnici vy?

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...