Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mrazivý řev a rychlost Mustangu Shelby. Zkrotí ho jen zkušení borci

Jméno Shelby GT350 je nesmazatelně zapsáno do automobilové historie. Právě toto provedení Fordu Mustang z roku 1965 patří k nejvyhledávanějším sběratelským kusům. Ford ho teď oživil, když upravil stávající generaci Mustangu. A ač je ta mnohem modernější, svou ďábelskou povahou dává na původní model vzpomenout.

Nejdřív špatná zpráva: ačkoli se aktuální generace Fordu Mustang konečně prodává globálně, provedení GT350 se to netýká. A nejspíš to tak zůstane – nejsilnější aktuální „tovární“ Mustang zůstane vyhrazen jen pro americké zákazníky, ti evropští mají smůlu. Tedy pokud samozřejmě nesáhnou po individuálním dovozu, což je asi jediná cesta, jak Shelby GT350 do Evropy dostat. Ale sehnat ho asi nebude úplně jednoduché, po ostrém mustangu bude velká poptávka.

Ford Mustang Shelby GT350

Důvodem, proč se toto auto na evropský trh asi nepodívá, je cena. Ford by totiž musel nechat udělat zvlášť homologaci a ta by auto, které bude prodáváno v menších sériích, výrazně prodražila. Už tak startuje Shelby GT350 na ceně lehce přes 56 tisíc dolarů, tedy asi jeden a čtvrt milionu korun. Kdyby se k tomu připočetly náklady na homologaci, dovoz, místní clo a DPH, rázem by v showroomu Fordu toto provedení stálo klidně dva miliony korun. A to už je cena, na které začíná třeba BMW M3, takže Shelby GT350 by bylo auto jen pro pár nadšenců.

Brutální osmiválec

A to je velká škoda. Shelby GT350 je totiž úžasné auto, které by byla radost na evropských silnicích vídat. Už na první pohled je to řádně přiostřený Mustang, i když nepůsobí překvapivě nijak teatrálně, jak to u amerických svalovců bývá. Snad jen žlutý lak provedení, které jsme mohli vyzkoušet na testovacím polygonu Fordu v belgickém Lommelu, auto zvýrazňuje tak, že si jej nelze nevšimnout. Jinak jsou ale úpravy vzhledu decentní – auto dostalo nové aerodynamické prvky, třeba „lízátko“ vepředu nebo přítlačné křídlo na zádi, mírně přepracována je maska chladiče a nemohou samozřejmě chybět loga s kobrou odkazující na značku Shelby.

Hlavní změny se ovšem odehrály v technice. Nejenže byl přepracován podvozek a Shelby dostal lepivé semi-slick pneumatiky, které drží jako přibité. Ale velkou pozornost inženýrů si vysloužil osmiválec pod kapotou. Z něj se stala opravdová lahůdka. Už po nastartování zní skvěle, osmiválcový ryk je pak s narůstajícími otáčkami doveden k dokonalosti. Auto zní doslova šíleně a pomáhá tomu i fakt, že Ford u tohoto provedení nesáhl po přeplňování.

Ford Mustang Shelby GT350
Ford Mustang Shelby GT350

Ne že by američtí konkurenti v podobě Chevroletu Camaro ZL1 nebo Dodge Challenger Hellcat či Demon zněli špatně – to rozhodně ne, ale přeplňování dává zvuku trochu jiný charakter. U Mustangu je zvuk čistší, takový mechanický, místy až strojově kovový. Díky tomu, že osmiválec spoléhá na atmosférické plnění a že se přepracování dostala jak kliková hřídel, tak třeba olejová vana, navíc motor může točit až neuvěřitelných 8 250 otáček. Když jej vyženeme až k omezovači, běhá z toho mráz po zádech. Řidič v tu chvíli vnímá parádně už samotný mechanický zvuk motoru. Písty ve válcích, „cvrkot“ ventilů a zuřivé supění sání vytvářejí opravdu jedinečný akustický koncert, který ještě podtrhuje výtečný zvuk vyladěného výfuku. Všechny složky jsou přitom v krásné harmonii, není to tak, že by tu motor nebo výfuk zbytečně převládal. A tak to má být, řidič vůz krásně vnímá.

Rychlost neskrývá

Osmiválec, který dostal zvýšený objem na 5,2 litru a jehož výkon narostl o 105 koní na parádní porci 526 plnokrevníků, překvapí chutí po otáčkách. Onen mechanický koncert si za volantem GT350 vychutnáte opravdu snadno, protože motor se do otáček hrne nečekanou rychlostí. Není to extrémní vysokootáčková pila, ale oproti standardnímu osmiválci 5.0 litru v provedení GT je změna dramatická. Standardnímu motoru je třeba dát trochu čas, než se rozhodne se vytočit do rychlejšího tempa, u GT350 k tomu ale agregát není třeba zbytečně přemlouvat.

Svou syrovostí a tím, že vlastně vůbec nemaskuje rychlost, překvapí Ford Mustang Shelby GT350 především. I když auto zkoušíme na velké testovací ploše, kde v podstatě v okolí nic není, zpoza volantu tu rychlost jasně vnímáme, každých pět kilometrů v hodině navíc servíruje Mustang s velkým dramatem a za zvukového doprovodu osmiválce to vypadá, že auto je ještě mnohem rychlejší, než co říkají papírová data.

Není to ale proto, že by Mustang byl děsivý z hlediska mechaniky nebo po stránce jízdních vlastností. Shelby je prostě zkonstruován tak, že tu rychlost řidiči chce dát pocítit a to je paráda. Pro běžnou jízdu to bude znamenat, že si jej řidič užije, i když nepojede zrovna nijak ostře. Na druhou stranu zapomeňte, že by to bylo pohodlné cestovní granturismo – takovou roli může plnit standardní 5.0 GT, ale Shelby bude přece jen na dlouhé cesty trochu hlasitý.

Jen pro zkušené

Shelby překvapuje také ovládáním. Aktuální generace mustangu se v podstatě proslavila tím, že z auta, které jezdilo rychle jen rovně, je najednou úplně jiný vůz – stačilo přitom v podstatě jen vyměnit archaickou zadní nápravu za víceprvkové zavěšení. U GT350 to v kombinaci se silným motorem a polozávodními pneumatikami znamená, že auto neskutečně drží. Ano, je těžké a svou hmotnost dá Mustang řidiči pocítit, ale opět platí, že ji nemaskuje a ta se dá krásně vnímat. Správně nabrzdit a poskládat velké kupé do zatáčky tak není problém, obzvlášť, když brzdy jsou opět famózní.

Ford Mustang Shelby GT350
Ford Mustang Shelby GT350

Mohlo by se zdát, že díky výkonu motoru a jeho krásně lineárnímu průběhu pak bude Shelby GT350 ideálním nástrojem pro jízdu bokem s kouřícími pneumatikami. Jenže tak to vlastně vůbec není – ano, jde to, ale řidič, který to chce s tímto provedením dělat, musí být už opravdu hodně zkušený. GT350 drží tak, že utrhnout jej není snadné a udržet v plynulém smyku ještě složitější. Podepisuje se na tom i hmotnost vozu; i když je auto čitelné, přesné detaily v přenosu váhy při nájezdu do zatáčky cítí jen opravdu zkušení borci. I testovací jezdci Fordu, kteří nám zkoušeli radami pomáhat, připouštěli, že krotit zrovna tento kousek není jednoduché a ani oni sami občas neví, proč auto udělalo zrovna to, co udělalo.

Silný GT350 se tak paradoxně opět stává jakousi „nebezpečnou bestií“, i když z úplně jiných důvodů než původní provedení. A to je na něm to skvělé – svézt se s ním může skoro každý, ale pohrávat si s ním na limitu jen ten, kdo opravdu ví moc dobře, co dělá. Shelby je tak jedním z mála zástupců aut, kde si špičkovou rychlost musí řidič opravdu zasloužit, není to to samozřejmé a rychlé auto, jakým se dnešní mnohé sportovní vozy staly. Tím je výjimečný a krásný.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej rozhodla zrušit. Jako...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...