Mustang má narozeniny. Americký hromotluk ve verzi Bullitt uhrane každého

aktualizováno 
Mustang je automobilová legenda. Klasický americky svalnatý sporťák, který dostal své jméno podle úspěšných stíhacích letounů druhé světové války, sjel z výrobních linek poprvé před 55 lety, 9. března 1964. Krotili jsme tu nejšťavnatější verzi, pojmenovanou po nekompromisním poldovi ze San Franciska.

Mustang Bullitt | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Američané milují rychlost – trysk koně, svist stíhačky, sprint auta. Jmenovatelem té lásky je mustang: nezkrotný, svalnatý, neřízený. Tenhle konkrétní model vznikl na oslavu jedné z nejúžasnějších filmových honiček všech dob. Jsou vzácnější, rychlejší a luxusnější auta. Ale žádné nemá takové charisma jako Mustang Bullitt.

Mustang Bullitt

Hrdina filmových honiček

Ani vráska, úplně kamenná tvář. Když se Steve McQueen žene křivolakými uličkami San Francisca, nepohne brvou. Půl metru od chodidla přilepeného k plynovému pedálu mu haleká osmiválec, div si nevyřve písty. Je slyšet na míle daleko a uši diváka jsou v nezměrné extázi. Kvalt nahoru, rovinka, dva tři skoky po kaskádovité stráni, pak rychle zařadit stupeň dolů, přijde lomený vracák. Už už tmavě zelený Mustang 390 GT dostihl prchající Dodge Charger 440. Chyběl kousek, tahle zběsilá show ale zdaleka ještě nekončí.

Milovníci aut se sotva shodnou na nejlepším autě všech dob, o filmové scéně má ale většina z nich jistě jasno. Kdo viděl hollywoodskou detektivku Bullittův případ z roku 1968, okamžitě přikývne, možná se na chvilku zasní. Těch 11 minut plných lomozící převodovky, skučících brzd a jinak absolutního ticha v pozadí je tak extatických, že člověk ani nedutá. Ani poprvé, ani podesáté. Nebo kolikrát jste už filmový skvost režiséra Petera Yatese viděli?

Ford úspěch Yatesova dílka, které se na pár minut dotkne motoristického nebe, vytušil, ostatně nebylo to nic moc těžkého. V hlavní roli tu je závodnická legenda Steve McQueen, fešák k pohledání, to byla sázka na jistotu. K tomu pálící se gumy, kouř, pár kopečků v San Francisku, gangsterská zápletka. A jedno úžasné auto.

Záplata jedné tragédie

Byl to Henry Ford, který dostal koni posedlé Američany ze sedel do sedaček. Z rukou jim vytrhl uzdu, aby obepnuly volant, nohy jim vyndal ze třmenů, aby stlačily pedál k podlaze. Zemřel ale dávno předtím, než jednoho z nejslavnějších koní značky představili v roce 1964 ve Flushing Meadows. Výdobytek konstruktérské elity světa tam stál na otáčivé plošině, místo kopyt kola, vyzývavý výraz, kolem zvědavé davy.

Mustang Bullitt

Tehdy se sporťák s dlouhou kapotou a krátkým zadkem dostal na obálku předních amerických týdeníků jako Newsweek a Time. Amerika se zálibou v obrovských trucích a levném benzinu si zamilovala auto, které nebylo drahé ani velké, ale oktany žralo stejně jako mamutí lincolny a cadillacy. „Zarezervovali si čas na všech amerických televizních kanálech, které to vykřičely do světa. Lidé oblehli dealerství. Jen za prvních 18 měsíců jich prodali milion. Nestačili je vyrábět,“ říká o éře Mustangu John Clor z fordí divize pro stavbu nejvýkonnějších modelů ve filmu A Faster Horse (podívejte sa na něj, stojí to za to).

„Henry Ford pevně věřil v několik věcí – jednoduchost, výdrž a nízkou cenu. Měl zato, že když dosáhnete těchto tří věcí, získáte si srdce zákazníků,“ dodává. Pro Ford byl úspěch Mustangu léčivou injekcí, jen pár let předtím naprosto pohořel s bujarou (a vizuálně překonanou) limuzínou Edsel, pojmenovanou po jediném synovi Henryho Forda. V polovině 60. let ovšem americká automobilka větřila lepší časy, Mustang byl hit - nejprodávanější ford od prvorozeného „Áčka“.

Fotogalerie

V kůži Steva McQueena

Mustang je dnes legendou, v současnosti sjíždí z výrobní linky v michiganském Dearbornu už jeho šestá generace. Předloni automobilka oslavila deset milionů prodaných kusů a nadšených majitelů auta s koněm v trysku ve znaku stále přibývá. Na světě je přes 250 klubů, které spojila láska k autu, jež se vyrábí od doby, kdy Beatles nahráli Hey Jude a Stanley Kubrick natočil Vesmírnou Odysseu.

Mustang není tak okázale snobský jako Porsche 911 ani škrobeně ušlechtilý jako Jaguar F-Type. Je to strašně jednoduché auto, které nezkušeného řidiče vytrestá v první šikaně; je to těžký hromotluk bez citu pro silniční slalom. Ve Státech se těmhle autům říká pony cars - jen se podívejte na Chevrolet Camaro a další. Spousta lidí mu nikdy nepřijde na jméno, je prý nudný, obyčejný, automobilový svět se ho přejedl a koupí si ho jen člověk bez fantazie, říkají.

Mustang Bullitt
Mustang Bullitt

Bullitt z téhle šedi rázně vystupuje. Ford oprášil odkaz slavného filmu před 18 lety, od té doby vydává speciální edice Mustangu. Zatím poslední provedení s vidlicovým atmosférickým osmiválcem o objemu pěti litrů má zvýšený výkon na 460 koní, upravené je sání i výfuk. Jiná jsou devatenáctipalcová kola a na masce nenajdete žádného koně. Točíte volantem, uprostřed kterého je piktogram terče s nápisem Bullitt a dlaní obejmete leštěnou bílou kouli, jež je v interiéru místo hlavice řadicí páky. Cena atakuje jeden a půl milionu korun.

Mustang 21. století nastavuje legendě 60. let zrcadlo. Dlouhá kapota se v líbezně tupém úhlu sváží k masce, boky jsou napíchnuté botoxem, strmě seříznutý zadek inspiroval mnohá kupé. Tohle auto Ford poprvé ukázal na autosalonu v Detroitu v půlce ledna 2018, pak v březnu v Ženevě a limitovaná edice musela fanoušky uhranout dokonce víc než vrcholná verze GT. Spojení se Stevem McQueenem dodnes dodává Mustangu punc lákavě odvážného amerického dědictví. Bullitt má charisma doby, kdy za volantem sedávali skuteční hrdinové.

Americká legenda s pádícím koněm na kapotě

Není mnoho amerických sportovních automobilů, které by si zasloužily přívlastek „legendární“. Kromě Chevroletu Corvette nebo Dodge Charger mezi typické dvoudveřové sportovní vozy s vysokým výkonem patří i Ford Mustang.

Za více než půl století výroby opustilo brány automobilky kolem deseti milionů vozů s charakteristickým logem pádícího koně na kapotě. Tou nejslavnější verzí asi navždy zůstane jeho první generace. Vůz se vyznačoval elegantní karosérií s dlouhou přední kapotou a krátkou zádí.

Pro svůj originální designový styl, který nedlouho po něm převzaly podobně laděné automobily, jako byl třeba Chevrolet Camaro, se Mustang stal průkopníkem nové třídy vozidel. Pod kapotou byly dva osmiválce a šestiválec, který z objemu 2,8 litru nabídl pouze 100 ne zrovna svižných mustangů. Lepší volbou byly modely s osmiválcovými motory o objemu 4,3 a 4,7 litru. A osmiválce s výkonem 450 koní a objemem pět litrů jsou pod „kapotou“ aktuálního modelu, který Ford nabízí v České republice.

V roce 1974 byla veřejnosti představena druhá generace Mustangu, ale i z důvodu ropné krize a nutného snižování emisí na skvělé prodejní výsledky svého předchůdce nenavázala. Aktuálně se Mustang od roku 2015 vyrábí ve své šesté generaci, která se vzhledově přibližuje úspěšnému původnímu modelu. Jeho cena na českém trhu začíná na 1,3 milionu korun.

Ve Spojených státech dosáhl Mustang téměř masového rozšíření. Oblíbila si ho i řada známých osobností, jezdili s ním například bývalý americký prezident Bill Clinton, herec Charlie Sheen nebo zpěvák Jim Morrison. Mustang se objevil také v téměř třech tisících filmů a televizních pořadů. Na stříbrném plátně debutoval v roce 1964 v „bondovce“ Goldfinger osm měsíců po svém uvedení do prodeje. 

Koncem 60. let tento model proslavil americký herec Steve McQueen, který jako poručík Frank Bullit ve svém zeleném Mustangu GT 390 "proháněl“ padouchy řítící se ulicemi San Franciska v Dodgi Charger. Celé pronásledování ve snímku Bullitův případ trvalo devět minut a tato scéna se zařadila mezi nejslavnější filmové honičky všech dob. 

Americká legenda se objevila i v několika českých filmech, například v komedii Jáchyme, hoď ho do stroje! za volantem jednoho červeného exempláře seděl Luděk Sobota, který v něm spěchal na zámek Konopiště.

Ford Mustang
Sraz Fordů Mustang na pražském Letišti Václava Havla.
Autoři:

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

Zakladatelka rodu SUV potvrzuje, že Toyota hybrid umí. RAV4 se povedla

Toyota RAV4

Toyota RAV4 zakládala kategorii SUV před pětadvaceti lety. Teď přijíždí nová pátá generace. Je hranatější, prostornější...

Legenda pokračuje a je zase lepší. Nové Porsche 911 v akci

Porsche 911

Nová generace legendárního Porsche 911 je tu a já se musím ptát, jak jen to inženýři v Zuffenhausenu dělají, že...

Nová Mazda 3: i věda může být sexy

Mazda 3

Titulkem nemáme na mysli spanilé inženýrky ve vývojovém centru v Hirošimě, za vše mluví výsledky jejich práce. Tolik...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz