Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Mustang má narozeniny. Americký hromotluk ve verzi Bullitt uhrane každého

Mustang je automobilová legenda. Klasický americky svalnatý sporťák, který dostal své jméno podle úspěšných stíhacích letounů druhé světové války, sjel z výrobních linek poprvé před 55 lety, 9. března 1964. Krotili jsme tu nejšťavnatější verzi, pojmenovanou po nekompromisním poldovi ze San Franciska.

Mustang Bullitt | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Američané milují rychlost – trysk koně, svist stíhačky, sprint auta. Jmenovatelem té lásky je mustang: nezkrotný, svalnatý, neřízený. Tenhle konkrétní model vznikl na oslavu jedné z nejúžasnějších filmových honiček všech dob. Jsou vzácnější, rychlejší a luxusnější auta. Ale žádné nemá takové charisma jako Mustang Bullitt.

Mustang Bullitt

Hrdina filmových honiček

Ani vráska, úplně kamenná tvář. Když se Steve McQueen žene křivolakými uličkami San Francisca, nepohne brvou. Půl metru od chodidla přilepeného k plynovému pedálu mu haleká osmiválec, div si nevyřve písty. Je slyšet na míle daleko a uši diváka jsou v nezměrné extázi. Kvalt nahoru, rovinka, dva tři skoky po kaskádovité stráni, pak rychle zařadit stupeň dolů, přijde lomený vracák. Už už tmavě zelený Mustang 390 GT dostihl prchající Dodge Charger 440. Chyběl kousek, tahle zběsilá show ale zdaleka ještě nekončí.

Milovníci aut se sotva shodnou na nejlepším autě všech dob, o filmové scéně má ale většina z nich jistě jasno. Kdo viděl hollywoodskou detektivku Bullittův případ z roku 1968, okamžitě přikývne, možná se na chvilku zasní. Těch 11 minut plných lomozící převodovky, skučících brzd a jinak absolutního ticha v pozadí je tak extatických, že člověk ani nedutá. Ani poprvé, ani podesáté. Nebo kolikrát jste už filmový skvost režiséra Petera Yatese viděli?

Ford úspěch Yatesova dílka, které se na pár minut dotkne motoristického nebe, vytušil, ostatně nebylo to nic moc těžkého. V hlavní roli tu je závodnická legenda Steve McQueen, fešák k pohledání, to byla sázka na jistotu. K tomu pálící se gumy, kouř, pár kopečků v San Francisku, gangsterská zápletka. A jedno úžasné auto.

Záplata jedné tragédie

Byl to Henry Ford, který dostal koni posedlé Američany ze sedel do sedaček. Z rukou jim vytrhl uzdu, aby obepnuly volant, nohy jim vyndal ze třmenů, aby stlačily pedál k podlaze. Zemřel ale dávno předtím, než jednoho z nejslavnějších koní značky představili v roce 1964 ve Flushing Meadows. Výdobytek konstruktérské elity světa tam stál na otáčivé plošině, místo kopyt kola, vyzývavý výraz, kolem zvědavé davy.

Mustang Bullitt

Tehdy se sporťák s dlouhou kapotou a krátkým zadkem dostal na obálku předních amerických týdeníků jako Newsweek a Time. Amerika se zálibou v obrovských trucích a levném benzinu si zamilovala auto, které nebylo drahé ani velké, ale oktany žralo stejně jako mamutí lincolny a cadillacy. „Zarezervovali si čas na všech amerických televizních kanálech, které to vykřičely do světa. Lidé oblehli dealerství. Jen za prvních 18 měsíců jich prodali milion. Nestačili je vyrábět,“ říká o éře Mustangu John Clor z fordí divize pro stavbu nejvýkonnějších modelů ve filmu A Faster Horse (podívejte sa na něj, stojí to za to).

„Henry Ford pevně věřil v několik věcí – jednoduchost, výdrž a nízkou cenu. Měl zato, že když dosáhnete těchto tří věcí, získáte si srdce zákazníků,“ dodává. Pro Ford byl úspěch Mustangu léčivou injekcí, jen pár let předtím naprosto pohořel s bujarou (a vizuálně překonanou) limuzínou Edsel, pojmenovanou po jediném synovi Henryho Forda. V polovině 60. let ovšem americká automobilka větřila lepší časy, Mustang byl hit - nejprodávanější ford od prvorozeného „Áčka“.

Fotogalerie

V kůži Steva McQueena

Mustang je dnes legendou, v současnosti sjíždí z výrobní linky v michiganském Dearbornu už jeho šestá generace. Předloni automobilka oslavila deset milionů prodaných kusů a nadšených majitelů auta s koněm v trysku ve znaku stále přibývá. Na světě je přes 250 klubů, které spojila láska k autu, jež se vyrábí od doby, kdy Beatles nahráli Hey Jude a Stanley Kubrick natočil Vesmírnou Odysseu.

Mustang není tak okázale snobský jako Porsche 911 ani škrobeně ušlechtilý jako Jaguar F-Type. Je to strašně jednoduché auto, které nezkušeného řidiče vytrestá v první šikaně; je to těžký hromotluk bez citu pro silniční slalom. Ve Státech se těmhle autům říká pony cars - jen se podívejte na Chevrolet Camaro a další. Spousta lidí mu nikdy nepřijde na jméno, je prý nudný, obyčejný, automobilový svět se ho přejedl a koupí si ho jen člověk bez fantazie, říkají.

Mustang Bullitt
Mustang Bullitt

Bullitt z téhle šedi rázně vystupuje. Ford oprášil odkaz slavného filmu před 18 lety, od té doby vydává speciální edice Mustangu. Zatím poslední provedení s vidlicovým atmosférickým osmiválcem o objemu pěti litrů má zvýšený výkon na 460 koní, upravené je sání i výfuk. Jiná jsou devatenáctipalcová kola a na masce nenajdete žádného koně. Točíte volantem, uprostřed kterého je piktogram terče s nápisem Bullitt a dlaní obejmete leštěnou bílou kouli, jež je v interiéru místo hlavice řadicí páky. Cena atakuje jeden a půl milionu korun.

Mustang 21. století nastavuje legendě 60. let zrcadlo. Dlouhá kapota se v líbezně tupém úhlu sváží k masce, boky jsou napíchnuté botoxem, strmě seříznutý zadek inspiroval mnohá kupé. Tohle auto Ford poprvé ukázal na autosalonu v Detroitu v půlce ledna 2018, pak v březnu v Ženevě a limitovaná edice musela fanoušky uhranout dokonce víc než vrcholná verze GT. Spojení se Stevem McQueenem dodnes dodává Mustangu punc lákavě odvážného amerického dědictví. Bullitt má charisma doby, kdy za volantem sedávali skuteční hrdinové.

Americká legenda s pádícím koněm na kapotě

Není mnoho amerických sportovních automobilů, které by si zasloužily přívlastek „legendární“. Kromě Chevroletu Corvette nebo Dodge Charger mezi typické dvoudveřové sportovní vozy s vysokým výkonem patří i Ford Mustang.

Za více než půl století výroby opustilo brány automobilky kolem deseti milionů vozů s charakteristickým logem pádícího koně na kapotě. Tou nejslavnější verzí asi navždy zůstane jeho první generace. Vůz se vyznačoval elegantní karosérií s dlouhou přední kapotou a krátkou zádí.

Pro svůj originální designový styl, který nedlouho po něm převzaly podobně laděné automobily, jako byl třeba Chevrolet Camaro, se Mustang stal průkopníkem nové třídy vozidel. Pod kapotou byly dva osmiválce a šestiválec, který z objemu 2,8 litru nabídl pouze 100 ne zrovna svižných mustangů. Lepší volbou byly modely s osmiválcovými motory o objemu 4,3 a 4,7 litru. A osmiválce s výkonem 450 koní a objemem pět litrů jsou pod „kapotou“ aktuálního modelu, který Ford nabízí v České republice.

V roce 1974 byla veřejnosti představena druhá generace Mustangu, ale i z důvodu ropné krize a nutného snižování emisí na skvělé prodejní výsledky svého předchůdce nenavázala. Aktuálně se Mustang od roku 2015 vyrábí ve své šesté generaci, která se vzhledově přibližuje úspěšnému původnímu modelu. Jeho cena na českém trhu začíná na 1,3 milionu korun.

Ve Spojených státech dosáhl Mustang téměř masového rozšíření. Oblíbila si ho i řada známých osobností, jezdili s ním například bývalý americký prezident Bill Clinton, herec Charlie Sheen nebo zpěvák Jim Morrison. Mustang se objevil také v téměř třech tisících filmů a televizních pořadů. Na stříbrném plátně debutoval v roce 1964 v „bondovce“ Goldfinger osm měsíců po svém uvedení do prodeje. 

Koncem 60. let tento model proslavil americký herec Steve McQueen, který jako poručík Frank Bullit ve svém zeleném Mustangu GT 390 "proháněl“ padouchy řítící se ulicemi San Franciska v Dodgi Charger. Celé pronásledování ve snímku Bullitův případ trvalo devět minut a tato scéna se zařadila mezi nejslavnější filmové honičky všech dob. 

Americká legenda se objevila i v několika českých filmech, například v komedii Jáchyme, hoď ho do stroje! za volantem jednoho červeného exempláře seděl Luděk Sobota, který v něm spěchal na zámek Konopiště.

Ford Mustang
Sraz Fordů Mustang na pražském Letišti Václava Havla.
Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Aristokratický rebel s opulentním W12. Kabriolet od Bentley je továrna na zážitky

Premium Nejrychlejší sériové Bentley s dvanáctiválcem pod kapotou zvládne i s plátěnou střechou uhánět 335 km/h a přináší i...

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové nabíječky –...

Jaká je lepší? Setkání všech generací BMW M3 připomínalo návštěvu hračkářství

Premium Když se podíváte na historii BMW M3, jedna generace je lepší než druhá. Protože svezení s každou z nich má svá...

Forester je nejoblíbenější ojetina Subaru. Variátorová převodovka vydrží

Premium Ojeté Subaru Forester z let 2012 až 2018 má překvapivě robustní techniku a je poměrně levně opravitelné. Ceny se však...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...