Pátek 23. července 2021, svátek má Libor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. července 2021 Libor

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením 2206. Přezdívku buchanka dostalo auto kvůli jeho tvaru karoserie připomínající bochník chleba. Letošní výročí oslavuje legendární uaz limitovanou edicí v atraktivní bílo-zelené kombinaci.

Aktuálně jsou všechny výroční buchanky vyprodány. Koncem ledna příštího roku bude vyrobeno posledních 29 kusů jubilejní edice, které už mají svoje zákazníky. Největším odbytištěm zeleno-bílých „bochníčků“ je suverénně Německo, kam míří zhruba 80 % celkové produkce pro Evropu. Svoji zásluhu na tom má i rozsáhlá mediální kampaň tamního importéra. Jen za letošek se totiž na náš kontinent dostalo necelých 80 kusů „jubilejek“. Oznámení výrobce o ukončení produkce vyvolalo jak mezi fanoušky, tak mezi samotnými prodejci velkou nevoli a automobilka zvažuje obnovit výrobu i pro rok 2019.

UAZ 2206 "Buchanka“

Tento unikát jsme vyzkoušeli v devítimístné verzi. Ikonický tvar karoserie se po šedesáti letech nezměnil a pravděpodobně ani nezmění. Heslem „neměň, co funguje“, se Rusové řídí od nepaměti. Devítimístný minibus přijíždí v zajímavé bílo-zelené kombinaci známé z edice Heritage „zesnulého“Land Roveru Defender

Jubilejní buchanka také připomíná Volkswagen Transporter ze slavné éry hippies. Dalšími prvky limitované série jsou bílé ocelové disky, maska, posuvná okna a speciální emblémy odkazující na šedesáté narozeniny. Drobnými, ale praktickými pomocníky jsou přepracované kliky i mechanismus zavírání. Díky nim už nemusíte s dveřmi tolik třískat.

Základ terénního uazu se dvěma palivovými nádržemi zůstal beze změn. Ocelový žebřinový rám hostí kromě karoserie i odpružení pomocí listových per a dvě tuhé nápravy s diferenciály typu Spicer. Zadní soukolí je dokonce vybaveno elektricky ovládanou uzávěrkou Eaton. O zastavení téměř dvoutunového auta se starají kotoučové brzdy vpředu a zadní bubny. Varianta 2206 nabídne také bezpečnostní systém ABS.

UAZ 2206 Bus v číslech

  • motor: atmosférický zážehový čtyřválec ZMZ-40911.10, 2,7 MPI 16V
  • max. výkon: 82,3 kW / 112,2 k (v 4250 ot./min)
  • max. točivý moment: 198 Nm (v 2500 ot./min)
  • převodovka: pětistupňová manuální
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4363 x 1940 x 2064 x 2300
  • objem kufru: neudává se
  • objem nádrže: 77 l
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 1913 / 967 kg
  • 0-100 km/h: neudává se
  • max. rychlost: 120 km/h (dle technického popisu)
  • základní cena: 420 000 Kč

Interiér z doby kamenné

Mezi řidičem a spolujezdcem pracuje zážehový čtyřválec s objemem 2,7 litru. Uljanovští specialisté ho naladili na výkon 82,3 kW, tedy necelých 113 koní. Točivý moment 198 Nm přenáší pětirychlostní manuál pomocí kardanové hřídele standardně na zadní kola. Dvě kovové páky vpravo od řidiče slouží k připojení pohonu přední nápravy a přídavné redukční převodovky. Jde o celkem slušný základ pro terénní radovánky.

Uvnitř se téměř zastavil čas. Primitivní volant Ikar bez airbagu drží na fixním kovovém sloupku obehnaným hrubě zpracovanými plasty. Kovová palubní deska se dodává v barvě karoserie v rámci standardní výbavy. Vprostřed najdete sdružený rychloměr s jednoduchým palubním počítačem. Ovládací prvky pod „budíkem“ slouží k zapnutí světel, přepnutí ukazatele stavu paliva nebo aktivaci jednoho ze dvou ventilátorů. U spolujezdce má své místo odkládací přihrádka a vespod se ukrývá nádobka pro ostřikovací kapalinu.

Standardní látkové čalounění sedadel nahradila voděodolná prošívaná tkanina. Stejný typ sezení se objevil také u 469 kusů modelu UAZ 3151 Hunter Anniversary, který oslavil své 45. narozeniny teprve nedávno. Prostor pro zadní pasažéry vyplňuje dalších sedm plnohodnotných míst a integrovaný stolek. Osvětlení zajišťují staromódní kulaté lampičky s nezávislým vypínačem.

UAZ 2206 "Buchanka“
UAZ 2206 "Buchanka“

Na vlnách

Zajíždění nového uazu s tuhými nápravami se nese v duchu silničního plavání. Trvá zhruba tři tisíce kilometrů, než se vytvoří dostatečné provozní vůle a jízdní vlastnosti se ustálí. Vzhledem k listovému odpružení a vysokému těžišti se minibus na cestách houpe jako Titanic. Pozor na prudké brzdění. Na některých videích z Ruska se starší buchanky postaví na přední kola. Nás při testu nouzového zastavení akorát „nakopalo“ ABS a celé auto se zavlnilo.

Buchanka umí reálně uhánět po dálnici i 130 kilometrů v hodině, navzdory deklarované maximálce 120 km/h. V kabině se i kvůli typickému ruskému dílenskému zpracování promítá značný aerodynamický hluk. Místy dovnitř profukuje přes ledabyle spasované dveře nebo těsnění. Jde o výrobní standard, nikoli závadu, i majitelé to tak berou.

Ergonomie interiér moc nepobral. Spousta ovladačů ještě pamatuje Sovětský svaz. 

Krátké převody prvního rychlostního stupně umožní řidiči svižný rozjezd. Křivka točivého momentu dosahuje svého maxima už ve 2500 otáčkách za minutu. Technici tak většinu konstrukčních řešení podřídili hlavnímu účelu – jízdě v terénu.

Výlet mimo silnice je s buchankou místy adrenalinový zážitek. V základní konfiguraci si ruský bochníček poradí s většinou přírodních nástrah. Pro účely expedice nebo náročnějšího „off-roadingu“ je nutné minibus upravit. Standardní kovové nárazníky ochrání v případě drobné kolize. Samotné tělo auta tvoří silný plech, takže promáčklou karoserii opravíte kladivem.

Terénní dobrodružník

Rakovinou ruských uazů je koroze. Výrobce dosud nepoužívá technologii zinkování. Pro exportní trhy se nabízí pouze tovární antikorozní nástřik pro transport na moři. Trvalá cesta k udržení zdravých plechů tkví v každoroční péči o podvozek a dutiny karoserie.

Fotogalerie

Účelová konstrukce řadí našeho oslavence mezi cenově dostupné terénní vozy. Ve své kategorii nemá přímou konkurenci. 

Klasický devítimístný off-road s rámem, tuhými nápravami a cenou do půl milionu korun s daní už jako nový nekoupíte, Buchanka to všechno ve svérázném podání nabídne. 

Ikonický bochníček navíc představuje pravé retro v dnešní přetechnizované době. Řízení uazu nabídne mnohým nevšední zážitek. Dobrodruzi nebo fanoušci vyzkoušených tradic naopak UAZ 2206 ocení ve všech směrech. 

V České republice se jubilejní UAZ 2206 Bus prodává v závislosti na kurzu rublu od 460 tisíc korun včetně daně. Nejzákladnější dvoumístné provedení vyjde na 420 tisíc včetně DPH, příplatková výbava má čtyři položky, za stříbrnou metalízu se připlácí čtyři tisíce, za vyhřívaná přední sedadla tři. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Strach z kolapsu: v USA a Německu řeší, jak omezit nabíjení elektromobilů

Přestože elektromobilů je v celkovém vozovém parku jen minimum, už dvě země řeší, že v určitých případech bude nutné...

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Rekordman stočil tachometr o 600 tisíc kilometrů, hrozí mu pět let vězení

Kriminalisté obvinili osmatřicetiletého muže z Valašských Klobouk na Zlínsku z podvodu. Při prodeji vozidla podle...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Překvapivě obratná a pro řidiče zábavná. Kia Stinger není jen nudný obr

Premium Živě si vzpomínám na návštěvu frankfurtského autosalonu před čtyřmi lety, kde jsem Kiu Stinger viděl poprvé naživo....

Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet, neobejdete se bez čipu či...

Srovnávací test hybridů do zásuvky. O vítězi rozhodovala cena

Premium Po městě jezdíte na elektřinu, ale nemusíte se bát vyjet ani na delší cestu mimo město, protože vaše auto má kromě...

Má 340 koní, ale zběsilou jízdu od něj nežádejte. Hybridní volvo zaujme jinak

Premium Výkonná volva mají specifickou auru. Zatímco podobně rychlá BMW nebo audi řidiče svádějí k dupání na plyn, majitelé...

LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?
LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Kam vyrazit tento týden? Navštivte třeba Archeopark Chotěbuz.

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...