Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením 2206. Přezdívku buchanka dostalo auto kvůli jeho tvaru karoserie připomínající bochník chleba. Letošní výročí oslavuje legendární uaz limitovanou edicí v atraktivní bílo-zelené kombinaci.

Aktuálně jsou všechny výroční buchanky vyprodány. Koncem ledna příštího roku bude vyrobeno posledních 29 kusů jubilejní edice, které už mají svoje zákazníky. Největším odbytištěm zeleno-bílých „bochníčků“ je suverénně Německo, kam míří zhruba 80 % celkové produkce pro Evropu. Svoji zásluhu na tom má i rozsáhlá mediální kampaň tamního importéra. Jen za letošek se totiž na náš kontinent dostalo necelých 80 kusů „jubilejek“. Oznámení výrobce o ukončení produkce vyvolalo jak mezi fanoušky, tak mezi samotnými prodejci velkou nevoli a automobilka zvažuje obnovit výrobu i pro rok 2019.

UAZ 2206 "Buchanka“

Tento unikát jsme vyzkoušeli v devítimístné verzi. Ikonický tvar karoserie se po šedesáti letech nezměnil a pravděpodobně ani nezmění. Heslem „neměň, co funguje“, se Rusové řídí od nepaměti. Devítimístný minibus přijíždí v zajímavé bílo-zelené kombinaci známé z edice Heritage „zesnulého“Land Roveru Defender

Jubilejní buchanka také připomíná Volkswagen Transporter ze slavné éry hippies. Dalšími prvky limitované série jsou bílé ocelové disky, maska, posuvná okna a speciální emblémy odkazující na šedesáté narozeniny. Drobnými, ale praktickými pomocníky jsou přepracované kliky i mechanismus zavírání. Díky nim už nemusíte s dveřmi tolik třískat.

Základ terénního uazu se dvěma palivovými nádržemi zůstal beze změn. Ocelový žebřinový rám hostí kromě karoserie i odpružení pomocí listových per a dvě tuhé nápravy s diferenciály typu Spicer. Zadní soukolí je dokonce vybaveno elektricky ovládanou uzávěrkou Eaton. O zastavení téměř dvoutunového auta se starají kotoučové brzdy vpředu a zadní bubny. Varianta 2206 nabídne také bezpečnostní systém ABS.

UAZ 2206 Bus v číslech

  • motor: atmosférický zážehový čtyřválec ZMZ-40911.10, 2,7 MPI 16V
  • max. výkon: 82,3 kW / 112,2 k (v 4250 ot./min)
  • max. točivý moment: 198 Nm (v 2500 ot./min)
  • převodovka: pětistupňová manuální
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4363 x 1940 x 2064 x 2300
  • objem kufru: neudává se
  • objem nádrže: 77 l
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 1913 / 967 kg
  • 0-100 km/h: neudává se
  • max. rychlost: 120 km/h (dle technického popisu)
  • základní cena: 420 000 Kč

Interiér z doby kamenné

Mezi řidičem a spolujezdcem pracuje zážehový čtyřválec s objemem 2,7 litru. Uljanovští specialisté ho naladili na výkon 82,3 kW, tedy necelých 113 koní. Točivý moment 198 Nm přenáší pětirychlostní manuál pomocí kardanové hřídele standardně na zadní kola. Dvě kovové páky vpravo od řidiče slouží k připojení pohonu přední nápravy a přídavné redukční převodovky. Jde o celkem slušný základ pro terénní radovánky.

Uvnitř se téměř zastavil čas. Primitivní volant Ikar bez airbagu drží na fixním kovovém sloupku obehnaným hrubě zpracovanými plasty. Kovová palubní deska se dodává v barvě karoserie v rámci standardní výbavy. Vprostřed najdete sdružený rychloměr s jednoduchým palubním počítačem. Ovládací prvky pod „budíkem“ slouží k zapnutí světel, přepnutí ukazatele stavu paliva nebo aktivaci jednoho ze dvou ventilátorů. U spolujezdce má své místo odkládací přihrádka a vespod se ukrývá nádobka pro ostřikovací kapalinu.

Standardní látkové čalounění sedadel nahradila voděodolná prošívaná tkanina. Stejný typ sezení se objevil také u 469 kusů modelu UAZ 3151 Hunter Anniversary, který oslavil své 45. narozeniny teprve nedávno. Prostor pro zadní pasažéry vyplňuje dalších sedm plnohodnotných míst a integrovaný stolek. Osvětlení zajišťují staromódní kulaté lampičky s nezávislým vypínačem.

UAZ 2206 "Buchanka“
UAZ 2206 "Buchanka“

Na vlnách

Zajíždění nového uazu s tuhými nápravami se nese v duchu silničního plavání. Trvá zhruba tři tisíce kilometrů, než se vytvoří dostatečné provozní vůle a jízdní vlastnosti se ustálí. Vzhledem k listovému odpružení a vysokému těžišti se minibus na cestách houpe jako Titanic. Pozor na prudké brzdění. Na některých videích z Ruska se starší buchanky postaví na přední kola. Nás při testu nouzového zastavení akorát „nakopalo“ ABS a celé auto se zavlnilo.

Buchanka umí reálně uhánět po dálnici i 130 kilometrů v hodině, navzdory deklarované maximálce 120 km/h. V kabině se i kvůli typickému ruskému dílenskému zpracování promítá značný aerodynamický hluk. Místy dovnitř profukuje přes ledabyle spasované dveře nebo těsnění. Jde o výrobní standard, nikoli závadu, i majitelé to tak berou.

Ergonomie interiér moc nepobral. Spousta ovladačů ještě pamatuje Sovětský svaz. 

Krátké převody prvního rychlostního stupně umožní řidiči svižný rozjezd. Křivka točivého momentu dosahuje svého maxima už ve 2500 otáčkách za minutu. Technici tak většinu konstrukčních řešení podřídili hlavnímu účelu – jízdě v terénu.

Výlet mimo silnice je s buchankou místy adrenalinový zážitek. V základní konfiguraci si ruský bochníček poradí s většinou přírodních nástrah. Pro účely expedice nebo náročnějšího „off-roadingu“ je nutné minibus upravit. Standardní kovové nárazníky ochrání v případě drobné kolize. Samotné tělo auta tvoří silný plech, takže promáčklou karoserii opravíte kladivem.

Terénní dobrodružník

Rakovinou ruských uazů je koroze. Výrobce dosud nepoužívá technologii zinkování. Pro exportní trhy se nabízí pouze tovární antikorozní nástřik pro transport na moři. Trvalá cesta k udržení zdravých plechů tkví v každoroční péči o podvozek a dutiny karoserie.

Účelová konstrukce řadí našeho oslavence mezi cenově dostupné terénní vozy. Ve své kategorii nemá přímou konkurenci. 

Klasický devítimístný off-road s rámem, tuhými nápravami a cenou do půl milionu korun s daní už jako nový nekoupíte, Buchanka to všechno ve svérázném podání nabídne. 

Ikonický bochníček navíc představuje pravé retro v dnešní přetechnizované době. Řízení uazu nabídne mnohým nevšední zážitek. Dobrodruzi nebo fanoušci vyzkoušených tradic naopak UAZ 2206 ocení ve všech směrech. 

V České republice se jubilejní UAZ 2206 Bus prodává v závislosti na kurzu rublu od 460 tisíc korun včetně daně. Nejzákladnější dvoumístné provedení vyjde na 420 tisíc včetně DPH, příplatková výbava má čtyři položky, za stříbrnou metalízu se připlácí čtyři tisíce, za vyhřívaná přední sedadla tři. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

24 centimetrů od smrti. Francouzi zveřejnili mrazivé video o práci silničářů

Francouzi spustili osvětovou kampaň, která má lidi donutit dívat se na silnici a ne do mobilů. Ukazují v ní okamžiky ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Zloději obrali auto k nepoznání

Vykuchané BMW v německém Hildenu, tak sama policie uvedla snímky auta, které zničili zloději. Fotky jsou hitem...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Volvo XC40 Recharge Twin. Elektromobil, který strhne i zaryté petrolheady

Premium Při pohledu na elektrické Volvo XC40 Recharge se může zdát, jako by Volvo šlo proti sobě samému. Postavilo totiž auto s...

V bondovské edici Land Roveru Defender V8 se budete cítit jako agent 007

Premium Líbil by se vám černý Mercedes třídy G s osmiválcem, ale bojíte se, že si vás pak lidé budou plést s nějakým pochybným...

Souboj rallye speciálů: utkaly se Yaris, Impreza a zasněžené šumavské silnice

Premium Pakliže máte alespoň trochu benzinu v krvi, je zasněžená Šumava místo, které vás prostě nemůže nechat v klidu. Tamní...

Audi konečně driftuje. Model RS 3 přináší zajímavé technické vychytávky

Premium Nejmenší RS od Audi je bezesporu jeden z nejočekávanějších sportovních kompaktů tohoto roku. Nejenže to na okruhu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Žena vyrůstala mezi mormony, má dvě stě sourozenců

Nicole Mafi z Utahu se rozmluvila o životě v komunitě mormonů. Od narození jí prý „vymývali“ mozek a věřila všemu, co...