Pondělí 18. října 2021, svátek má Lukáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 18. října 2021 Lukáš

Budoucnost je tady. Auto jsme odemkli mobilem, displeje nahradily zrcátka

V nabídce elektromobilu Audi e-Tron najdeme i hodně zajímavou příplatkovou výbavu. Vyzkoušeli jsme variantu, u které kamery a displeje ve dveřích nahradila zpětná zrcátka. Doma můžete nechat i klíčky, na odemykání i startování stačí chytrý telefon.

V garážích usedáme do luxusního elektromobilu Audi e-Tron (podrobnou recenzi vozu si můžete přečíst zde) s příplatkovou výbavou, jako vždy nejprve seřizujeme sedačku tak, aby nám byl příjemný sklon opěradla a aby se natažená ruka dotkla věnce volantu zápěstím. Přichází na řadu nastavení zrcátek, ale tam, kde normálně vidíme lesklou plochu s odrazem okolního prostoru, je jen tykadlo kamery. Obraz je o něco níže, na displejích v horní hraně dveří, žádná ovládací tlačítka zde nejsou.

Stačí však prsty přiblížit displeji a zobrazí se menu, v němž lze nastavit výřez obrazu, který chcete vidět (více prostoru vedle vozu, více do dálky, zda chcete vidět hranu dveří vozu, nebo více doširoka). Kamera se fyzicky nehýbe, volí se jen zobrazený výřez. Ačkoli bychom raději nevybírali výřez obrazu, ale zobrazili jej celý, naráží to na rozměry displeje, při zobrazení celého obrazu by bylo vše příliš drobné.

Přichází na řadu nastavení zrcátek, ale tam, kde normálně vidíme lesklou plochu...
Oranžové lemování displeje varuje před blížícím se vozem, zelené signalizuje...

Virtuální zpětná zrcátka. Oranžové lemování displeje varuje před blížícím se vozem, zelené signalizuje aktivní směrová světla.

Nastaveno, vyrážíme na cestu. Prvních pár kilometrů je spíše nepříjemných. Nalevo mám tendenci koukat na kameru a ne na displej. Napravo není úhlový rozdíl tak velký, a tak mi to nevadí. Při změnách pruhů se častěji otáčím a kontroluji okolí okny. S přibývajícími kilometry se nepříjemné pocity vytrácí.

S virtuálními zrcátky jsme za tři dny najeli 550 kilometrů a zvykli si na ně. Oceňujeme nepostřehnutelné zpoždění mezi záběrem kamery a zobrazením na displeji, naprostou plynulost vykresleného obrazu a jeho digitálního zpracování do velmi kontrastní podoby. Vše na displeji vidíte zřetelněji a výrazněji než v klasických zpětných zrcátkách. 

Obavy jsem měl z oslnění kamery, ale i s tím si systém poradí. Na displeji to sice poznáte, ale informační hodnota obrazu se výrazněji nezhoršila. Další obavy jsem měl z lesklého povrchu displejů. Tím, že jsou umístěné ve dveřích, na ně však jen málokdy přímo svítí. A když, tak je vysoký jas použitých displejů s jeho automatickou regulací spolehlivě „přezáří“. Oslepující odraz jsme během zkoušení nezažili.

Příjemně je integrovaná signalizace objektu ve slepém úhlu, okraj displeje se...

Virtuální zrcátko u spolujezdce. Ve skutečnosti jsou barvy velmi přirozené (odchylka vznikla při focení).

Příjemně je integrovaná signalizace objektu ve slepém úhlu, okraj displeje se rozsvítí oranžovou barvou a pokud mám zároveň spuštěn blinkr v daném směru, oranžová se zvýrazní a rozbliká. Malá část okraje ve stejném duchu signalizuje i samotné spuštění směrových světel, tentokráte zeleně. 

Ve finále nám vadily jen dvě věci. Nemožnost úpravy úhlu pohledu v zrcátku pohybem hlavy, na displeji pochopitelně stále vidíte to samé. To mi chybělo při spojení dvou sbíhajících se silnicí ve tvaru „Y“, rád bych se koukl do větší šířky a lépe viděl i druhou „větev“. A také fakt, že pokud jste zvyklí opírat si loket o horní hranu dveří (ano, víme, že se to nemá), tak si displej zcela stíníte.

Kdy nás však „virtuální zrcátka“ nadchla, je jízda v šeru a v noci. 

V noci skvělé

Večerní šero v zrcátkách skoro nepozorujete, čipy kamer jsou dostatečně citlivé a obraz tak má stále skvělé rozlišení a je téměř bez šumu. Jas displejů je navíc řízen tak, že neoslňují a neodvádí pozornost od dění za čelním sklem.

Za volantem elektroaut

Co nás potěšilo ještě více, je jejich funkčnost v noci. V situacích, kde v klasických zrcátkách vidíte jen černočerné nic, totiž kamerám stačí světlo od zadních obrysových světel k tomu, abyste v displejích viděli krajnici. Trochu zašumělou, hodně dočervena, ale zřetelnou.

V protisměru projíždějící auta obraz rozzáří na prakticky plnohodnotné barvy i detaily, vyrovnávání expozice je velice rychlé (to je v našem videu trochu zkreslené expozicí při záznamu). Stejně tak pokud vás dojede auto, mimo několika okamžiků v situaci kdy se světelný paprsek schová a poté opět nárazově plně posvítí do kamery, máte dobré povědomí o tom, co se za vozem děje. Určitě podstatně větší než s běžnými zrcátky.

Kdy nás však „virtuální zrcátka“ nadchla, je jízda v šeru a v noci.

Výborně kamery fungují při noční jízdě.

Pokud bychom měli hledat chyby, v průjezdu pod pouličním osvětlením ve vesnici někdy bylo patrné lehké zpožděné „dýchání“ expozice, ovšem v míře, kterou bychom kritizovali u televizoru, u zrcátek v autě nijak nevadí.

Bez klíčků, jen se smartphonem

Chytré telefony do sebe absorbovaly funkce mnoha různých předmětů a zařízení a v případě Audi e-Tron mohou zastat i funkci klíčku. Jak pro odemčení vozidla, tak nastartování.

Stačí k tomu chytrý telefon s operačním systémem Android a NFC rozhraním, v našem případě posloužil Samsung Galaxy S9+, registrace uživatele a vozidla v aplikaci MyAudi a vygenerování unikátního klíče, kterým se telefon vozidlu prokáže.

Podívejte se, jak funguje startování a odemykání mobilem:

Hlavní uživatel vozidla může klíče vygenerovat pro vícero telefonů, takže pokud se budete o vozidlo střídat s více lidmi, nemusíte řešit předávání klíčů, každý použije svůj telefon. Při generování klíče je nutné z bezpečnostních důvodů zadat multimediálním systémem vozidla náhodně vygenerované číslo s velmi omezenou časovou platností, takže nikomu nemůžete jen tak od stolu na dálku vytvořit přístup. 

Fotogalerie

S telefonem s vytvořeným klíčem stačí přijít k vozu, přiložit jej ke klice dveří řidiče a zhruba sekundu počkat. Zámky cvaknou a směrová světla zablikají. Po nástupu vložíte telefon do kapsičky s bezdrátovou nabíječkou ve středovém tunelu, kde je i další NFC rozhraní vozidla, a můžete nastartovat a vyjet. Po vystoupení z vozu telefon položíte ke klice a během sekundy je zamčeno. 

Ne vždy to vyjde takto hezky, přiložení telefonu k vozu je někdy potřeba opakovat, nicméně na druhý či třetí pokus jsme byli úspěšní vždy. S rádiovým klíčkem v kapse je odemykání a startování vozu stále jednodušší, ale pokud z nějakých důvodů nechcete brát klíčky s sebou, nebo potřebujete přístup k vozu umožnit více lidem, je to elegantní řešení.

Závěr

Virtuální zpětná zrcátka nás upoutala kvalitou obrazu s velmi kontrastním zobrazením okolí a zejména výbornými výsledky při noční jízdě. Nakolik se absence rozměrných zrcátek projeví na spotřebě, to bychom museli jet s oběma vozy stejnou trasu v tandemu, takovou možnost jsme neměli. Ale u elektromobilů platí, že každá ušetřená watthodina se hodí. V další generaci bychom rádi viděli větší úhlopříčky displejů a ideálně i širší záběr na nich.

Bezklíčkové otevírání je funkční alternativou užívání klasického klíčku, někdy to nezafunguje na první pokus, ale vždy jsme se do vozu dostali. Pokud se vám ale telefon vybije, jdete pěšky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Tříkolka Sarit

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět...

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Výroba Škody Scala probíhá v továrně v Mladé Boleslavi, která patří mezi vůbec...

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje...

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Elektroauta jen pro Prahu a Středočechy, propast mezi regiony je obrovská

Kia Soul EV

Registrace elektromobilů a plug-in hybridů v Česku postupně rostou, mezi regiony však panují...

Prodej aut je téměř o pětinu nižší než před covidem. Kvůli nedostatku dílů

Dealerství Lexus v Ostravě

Prodej nových aut v Česku letos stoupne o jedno až tři procenta na 205 000 až 210 000 vozů. Je to o...

  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Od perfekcionisty Contadora k Pogačarovi bez nepřátel. Hvězdy očima Kreuzigera

Premium Zažil vládu Contadora i Frooma, řádění Sagana, razantní nástup Pogačara. Během šestnácti let profikariéry se vedle...

  • Další z rubriky

Rovné linky a ostré hrany. Hyundai Ioniq 5 kombinuje retro s modernou

Premium Ioniq 5 je nejhranatější auto na trhu, je hranatější než nový Defender. I když má v sobě tento elektromobil dávku...

Dynamikou drtí, komfortem rozmazluje. Elektrický expres z Ingolstadtu nadchne

Premium Zpráva z tisku: vědcům z koncernu Volkswagen se po desetiletích pokusů povedlo extrahovat čistou rychlost bez...

Kombinace luxusu a tradice. Mercedes-Benz S 400 vás ohromí komfortem

Premium Existují auta a autíčka. Mercedes třídy S samozřejmě patří k těm prvním. V nové generaci světu ukazuje současné...

Brutální síla a pohodlí. BMW Alpina B8 Gran Coupé vyniká svezením

Premium Na základě BMW M850i Gran Coupé připravila německá Alpina svůj další osmiválcový model. Vzniklo exkluzivní čtyřdveřové...

Stylová jako Dana Morávková v brýlích Crullé. Vyhrajte 500 Kč na nové brýle
Stylová jako Dana Morávková v brýlích Crullé. Vyhrajte 500 Kč na nové brýle

Zvažujete pořízení nových obrouček? Hledáte stylové sluneční brýle nebo perfektně padnoucí čočky? Zapojte se do soutěže, vyhrajte poukázku a...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...