Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Budoucnost je tady. Auto jsme odemkli mobilem, displeje nahradily zrcátka

V nabídce elektromobilu Audi e-Tron najdeme i hodně zajímavou příplatkovou výbavu. Vyzkoušeli jsme variantu, u které kamery a displeje ve dveřích nahradila zpětná zrcátka. Doma můžete nechat i klíčky, na odemykání i startování stačí chytrý telefon.

V garážích usedáme do luxusního elektromobilu Audi e-Tron (podrobnou recenzi vozu si můžete přečíst zde) s příplatkovou výbavou, jako vždy nejprve seřizujeme sedačku tak, aby nám byl příjemný sklon opěradla a aby se natažená ruka dotkla věnce volantu zápěstím. Přichází na řadu nastavení zrcátek, ale tam, kde normálně vidíme lesklou plochu s odrazem okolního prostoru, je jen tykadlo kamery. Obraz je o něco níže, na displejích v horní hraně dveří, žádná ovládací tlačítka zde nejsou.

Stačí však prsty přiblížit displeji a zobrazí se menu, v němž lze nastavit výřez obrazu, který chcete vidět (více prostoru vedle vozu, více do dálky, zda chcete vidět hranu dveří vozu, nebo více doširoka). Kamera se fyzicky nehýbe, volí se jen zobrazený výřez. Ačkoli bychom raději nevybírali výřez obrazu, ale zobrazili jej celý, naráží to na rozměry displeje, při zobrazení celého obrazu by bylo vše příliš drobné.

Přichází na řadu nastavení zrcátek, ale tam, kde normálně vidíme lesklou plochu...
Oranžové lemování displeje varuje před blížícím se vozem, zelené signalizuje...

Virtuální zpětná zrcátka. Oranžové lemování displeje varuje před blížícím se vozem, zelené signalizuje aktivní směrová světla.

Nastaveno, vyrážíme na cestu. Prvních pár kilometrů je spíše nepříjemných. Nalevo mám tendenci koukat na kameru a ne na displej. Napravo není úhlový rozdíl tak velký, a tak mi to nevadí. Při změnách pruhů se častěji otáčím a kontroluji okolí okny. S přibývajícími kilometry se nepříjemné pocity vytrácí.

S virtuálními zrcátky jsme za tři dny najeli 550 kilometrů a zvykli si na ně. Oceňujeme nepostřehnutelné zpoždění mezi záběrem kamery a zobrazením na displeji, naprostou plynulost vykresleného obrazu a jeho digitálního zpracování do velmi kontrastní podoby. Vše na displeji vidíte zřetelněji a výrazněji než v klasických zpětných zrcátkách. 

Obavy jsem měl z oslnění kamery, ale i s tím si systém poradí. Na displeji to sice poznáte, ale informační hodnota obrazu se výrazněji nezhoršila. Další obavy jsem měl z lesklého povrchu displejů. Tím, že jsou umístěné ve dveřích, na ně však jen málokdy přímo svítí. A když, tak je vysoký jas použitých displejů s jeho automatickou regulací spolehlivě „přezáří“. Oslepující odraz jsme během zkoušení nezažili.

Virtuální zrcátko u spolujezdce. Ve skutečnosti jsou barvy velmi přirozené (odchylka vznikla při focení).

Příjemně je integrovaná signalizace objektu ve slepém úhlu, okraj displeje se rozsvítí oranžovou barvou a pokud mám zároveň spuštěn blinkr v daném směru, oranžová se zvýrazní a rozbliká. Malá část okraje ve stejném duchu signalizuje i samotné spuštění směrových světel, tentokráte zeleně. 

Ve finále nám vadily jen dvě věci. Nemožnost úpravy úhlu pohledu v zrcátku pohybem hlavy, na displeji pochopitelně stále vidíte to samé. To mi chybělo při spojení dvou sbíhajících se silnicí ve tvaru „Y“, rád bych se koukl do větší šířky a lépe viděl i druhou „větev“. A také fakt, že pokud jste zvyklí opírat si loket o horní hranu dveří (ano, víme, že se to nemá), tak si displej zcela stíníte.

Kdy nás však „virtuální zrcátka“ nadchla, je jízda v šeru a v noci. 

V noci skvělé

Večerní šero v zrcátkách skoro nepozorujete, čipy kamer jsou dostatečně citlivé a obraz tak má stále skvělé rozlišení a je téměř bez šumu. Jas displejů je navíc řízen tak, že neoslňují a neodvádí pozornost od dění za čelním sklem.

Za volantem elektroaut

Co nás potěšilo ještě více, je jejich funkčnost v noci. V situacích, kde v klasických zrcátkách vidíte jen černočerné nic, totiž kamerám stačí světlo od zadních obrysových světel k tomu, abyste v displejích viděli krajnici. Trochu zašumělou, hodně dočervena, ale zřetelnou.

V protisměru projíždějící auta obraz rozzáří na prakticky plnohodnotné barvy i detaily, vyrovnávání expozice je velice rychlé (to je v našem videu trochu zkreslené expozicí při záznamu). Stejně tak pokud vás dojede auto, mimo několika okamžiků v situaci kdy se světelný paprsek schová a poté opět nárazově plně posvítí do kamery, máte dobré povědomí o tom, co se za vozem děje. Určitě podstatně větší než s běžnými zrcátky.

Výborně kamery fungují při noční jízdě.

Pokud bychom měli hledat chyby, v průjezdu pod pouličním osvětlením ve vesnici někdy bylo patrné lehké zpožděné „dýchání“ expozice, ovšem v míře, kterou bychom kritizovali u televizoru, u zrcátek v autě nijak nevadí.

Bez klíčků, jen se smartphonem

Chytré telefony do sebe absorbovaly funkce mnoha různých předmětů a zařízení a v případě Audi e-Tron mohou zastat i funkci klíčku. Jak pro odemčení vozidla, tak nastartování.

Stačí k tomu chytrý telefon s operačním systémem Android a NFC rozhraním, v našem případě posloužil Samsung Galaxy S9+, registrace uživatele a vozidla v aplikaci MyAudi a vygenerování unikátního klíče, kterým se telefon vozidlu prokáže.

Podívejte se, jak funguje startování a odemykání mobilem:

Hlavní uživatel vozidla může klíče vygenerovat pro vícero telefonů, takže pokud se budete o vozidlo střídat s více lidmi, nemusíte řešit předávání klíčů, každý použije svůj telefon. Při generování klíče je nutné z bezpečnostních důvodů zadat multimediálním systémem vozidla náhodně vygenerované číslo s velmi omezenou časovou platností, takže nikomu nemůžete jen tak od stolu na dálku vytvořit přístup. 

S telefonem s vytvořeným klíčem stačí přijít k vozu, přiložit jej ke klice dveří řidiče a zhruba sekundu počkat. Zámky cvaknou a směrová světla zablikají. Po nástupu vložíte telefon do kapsičky s bezdrátovou nabíječkou ve středovém tunelu, kde je i další NFC rozhraní vozidla, a můžete nastartovat a vyjet. Po vystoupení z vozu telefon položíte ke klice a během sekundy je zamčeno. 

Ne vždy to vyjde takto hezky, přiložení telefonu k vozu je někdy potřeba opakovat, nicméně na druhý či třetí pokus jsme byli úspěšní vždy. S rádiovým klíčkem v kapse je odemykání a startování vozu stále jednodušší, ale pokud z nějakých důvodů nechcete brát klíčky s sebou, nebo potřebujete přístup k vozu umožnit více lidem, je to elegantní řešení.

Závěr

Virtuální zpětná zrcátka nás upoutala kvalitou obrazu s velmi kontrastním zobrazením okolí a zejména výbornými výsledky při noční jízdě. Nakolik se absence rozměrných zrcátek projeví na spotřebě, to bychom museli jet s oběma vozy stejnou trasu v tandemu, takovou možnost jsme neměli. Ale u elektromobilů platí, že každá ušetřená watthodina se hodí. V další generaci bychom rádi viděli větší úhlopříčky displejů a ideálně i širší záběr na nich.

Bezklíčkové otevírání je funkční alternativou užívání klasického klíčku, někdy to nezafunguje na první pokus, ale vždy jsme se do vozu dostali. Pokud se vám ale telefon vybije, jdete pěšky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Renault se snaží znovu vynalézt MPV. Scénic proto elektrifikoval

Renault Scénic

VIDEO Je kategorie vozů MPV mrtvá? Statistiky naznačují, že ano. Jak má tedy vypadat rodinný vůz pro 20....

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

Lucid Motors pálí peníze raketovým tempem. Loni prodal pouhých 6 001 aut a...

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

(zleva) První náměstkyně primátora New Yorku Sheena Wrightová, starosta New...

Západní svět začíná přecházet z klasických spalovacích motorů na auta s elektrickým pohonem. Změna...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...