Závod gentlemanů odstartoval. Jde tu o sekundy a brzdy

Exkluzivně   23:28aktualizováno  23:28
Silvretta Classic/Gaschurn (Od zpravodaje iDNES.cz) - Průměr 38 kilometrů v hodině a do kopce patnáct. Zdá se vám to málo? Zkuste to udržet v alpských stoupáních s autem z třicátých let. Výkonu má možná dost, ale ubrzděte to, když se kopec přehoupne. Vítejte na Silvrettě, závodě gentlemanů. A milionářů.

Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic | foto: Škoda

Do veteránského závodu pravidelnosti se i přes tučné startovné hlásilo několikanásobně víc závodníků, než kolik jich organizátoři mohli přijmout. V závodě nejde o rychlost, ale přesnost. Závodníci mají pro jednotlivé etapy určenou průměrnou rychlost i přesný čas. První 105kilometrová etapa měla i několik vložených speciálních zkoušek. Nejmenší poťouchlost je třeba úkol ujet 150 metrů přesně za 18 sekund. Jak se veteránské soutěže pravidelnosti jezdí ČTĚTE ZDE

Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic

Silvretta Classic je slavný veteránský závod. Potkáváte tu milionáře, kteří koukají bezradně pod otevřenou kapotu, ze které se valí kouř. Další zkoumají, jak měřit na stopkách dva mezičasy současně a jiní pečlivě propočítávají a zapisují poznámky do itineráře. Ze všech jsou velké veselé děti, které se baví auty. A není to omámením benzinem vylepšeným tekutým olovem, tedy speciálním aditivem pro staré motory.

Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic
Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic

Do stošedesátičlenného startovního pole se se dvěma vozy probojovala i mladoboleslavská Škoda. Mezi milionovými křídlatými Mercedesy 300 SL Gullwing, kterých je tu tolik, že už je přestanete vnímat jako superekluzivitu, úžasnými závodními bentleyi, lagondami, unikátními bavoráky, brouky, Audi Quattro a dalšími čtyřkolými legendami se rozhodně neztrácí.

Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic
Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic

Škoda 1000 MB Rally ročníku 1967 je ostřílený harcovník, který projel Ameriku od Peru na Aljašku, ve startovním poli budí pozornost díky svým bojovým závodnickým barvám.  Devadesátikoňový motor se se stoupáky pere statečně, jen brzdám je v klesáních potřeba odlehčit.

Nejzářivější hvězdou a jednou z nejfotografovanějších ve startovním poli je Škodovácká "placka" 1100 OHC. Unikát, který vznikl ve čtyřech exemplářích, závodil v padesátých a šedesátých letech. Do dnešních dob přežily ze čtyř kusů jen dva roadstery s laminátovou karoserií, obě hliníková kupé byla zničena při nehodách. Nádherný červený roadster z roku 1958 je běžně vystavený ve škodováckém muzeu a má status národní technické památky. Aby mohl na Silvrettu vyrazit, musel dostat povolení ministerstva kultury. Druhý kus stojí v muzeu ve Velké Británii.

Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic

Fotogalerie

Závoďák vážící pouhých 550 kilo pohání vpředu podélně uložený řadový čtyřválec 1089 ccm s výkonem 92 koňských sil. Maximálně umí jet přes sto devadesát kilometrů v hodině.

Silvretta Classic v alpském údolí Montafon je jedna z nejtradičnějších veteránských soutěží v Evropě a v roce 2013 se koná již pošestnácté. Trať dlouhá 660 kilometrů v letošním roce povede po nejkrásnějších silnicích rakouské spolkové země Vorarlbersko, kolem masivu Silvretta a do malebného dolního Engadinu.

Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Pekelník z Brna: dvoutakt dopovaný kompresorem se vrací po 90 letech

Zetka Z18 "Pekelník“

Před devadesáti roky vsadila brněnská Zbrojovka na netradiční spojení dvoutaktního motoru s kompresorem. Jedinečný...

V Kopřivnici je k vidění jedno z nejvzácnějších aut v Česku

Kopřivnické AutoMotoMuzeum Oldtimer vystavuje jediný dochovaný exemplář...

Muzeum historických vozidel Oldtimer v Kopřivnici na Novojičínsku vystavuje od tohoto týdne jediný dochovaný exemplář...

Specialista na malá auta slaví 120 let. Fiat patří k nejstarším značkám světa

Fiat 500

Automobilka Fiat je dnes čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě. Déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla...

Najdete na iDNES.cz