S embéčkem na zteč alpských velikánů. Závodní Škodou 1000 na plný plyn

Exkluzivně   17:14aktualizováno  17:14
Řidičské rukavice s prostříhanými klouby, opocená záda, mozol na zadku, ucho u okénka zalehlé od větru a jedna z nejkrásnějších škodovek druhé poloviny 20. století svižně šplhá za povzbuzování nakřáplého hlasu výfuku do alpského kopce. Veteránský závod Silvretta Classic je vrchol sezony.

Redakce iDNES.cz dostala jedinečnou možnost být u toho na palubě Škody 1000 MB Rally z roku 1967. Ostřílenou dálkovou závodnici poslala na start mladoboleslavská automobilka, když ji kvůli Silvrettě vytáhla ze svého muzea.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

O desetiny sekundy

Objet dvě kola, která dají dohromady necelých 6 kilometrů za necelých 10 minut, to je průměr 36 km/h. Jenže držte to se starou škodovkou, které se občas nechce řadit dvojka a ručka tachometru sebou klepe jak ratlík. Spolujezdec tiskne v ruce stopky a já za volantem jedu chvilku jako drak a pak zas s vyšlápnutou spojkou plachtím krokem.

V takových rychlostních zkouškách se nesmí zastavit a jde tu o desetiny sekundy. Publikum tleská, naše závodními barvami vyšňořená škodovka je hvězdou startovního pole. Vypadá jako opravdový závoďák. Největší slabinou jsou brzdy. S jejich pomocí se stáváme hvězdami poslední etapy prestižního alpského veteránského závodu.

Silvretta Classic

Závod gentlemanů

Závod v alpském údolí Montafon je jednou z nejtradičnějších veteránských soutěží v Evropě a v roce 2013 se jel již pošestnácté.

Trať dlouhou 660 kilometrů projelo 159 posádek veteránů za tři dny. Kratší etapy jely ve svém speciálním závodě elektromobily. V rychlostních zkouškách jde o dodržení přesnosti na setinu vteřiny.

Kromě dvou škodovek dorazil na start z Česka ještě kabriolet Jaguar E-type. Většina posádek je z Německa, Rakouska, Švýcarska a Británie.

Na posledních padesát metrů nám vyšlo asi šest sekund. Narvu tam dvojku, dupnu na plyn a vystřelím. Devadesát koní se s vytím snaží. Jenže za cílovou páskou se musí ostře doleva. Rovně by se dalo zastavit v louce, jenže tam překáží Mercedes 300 SL Gullwing a ještě jeden veterán, každý aspoň za půl milionu eur.

Spolujezdec brzdí za mě očima a div že neprošlápne podlahu křičí, ať brzdím. Vydržím to tak metr před cílovou fotobuňku, plné brzdy: škodovka zaklekne do předních gum, které drží ve veteránskosti krok s celým autem, piští, publikum tleská a křičí. Po deseti metrech povolím a zatočím.

Největší adrenalin jsem nám nachystal na úplný závěr Silvretty. Opotit se musel i časoměřič, kterému snad ulítla i čepice. Zbyly tam po nás dvě černé gumové čáry.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

Závod na čas

Veteránské závody se jezdí na čas jinak, než je obvyklé. Musíte dodržet přesně stanovený rychlostní průměr a čas dojezdu. Nejvíc ovšem pořadím zamávají speciální rychlostní zkoušky, kdy na některé potřebujete klidně i dvoje stopky.

Je třeba daný dvousetmetrový úsek, který musíte ujet za 35 sekund, a v něm je vložený další, stometrový, na který máte dvacet sekund. Zdá se to jednoduché? Zkuste si to se svým autem. Měří se to jednou fotobuňkou od úplného předku auta, podruhé na zemi položenou "hadicí", která sepne časomíru.

Pro ilustraci: nejlepší výsledek jsme dosáhli ve 13. etapě, kde jsme čas nedodrželi o 0,04 sekundy a byli jsme devátí. Trpí spojka i vy, protože máte pocit, že líp už to nejde.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

Ale nakonec je to všem jedno. Tohle je závod gentlemanů. Nejde tu o výkon auta. A o vítězství se nebijeme do krve. Kocháme se úžasnou krajinou pohoří Silvretta v rakouském alpském kraji Montafon a kdo je "autíčkář", zažívá nirvánu. Tolik krásných veteránů pohromadě jinde neuvidíte. A to jich museli spoustu odmítnout.

Ten mercedes s racčími křídly vám tu přijde obyčejný, protože hned vedle stojí devadesátiletý bentley, který na sobě má prach ještě z ruské stepi, kterou přejel ve 12 tisíc kilometrů dlouhém závodě z Pekingu do Paříže pár dní před startem Silvretty.

Silvretta obrazem

Podívejte se na fotogalerii z prvního dne závodu ZDE

Se šňůrou 160 závodníků (vypouštějí nás po půlminutě, ale nakonec se stejně sjedou skupinky) jede ještě hejno bouráků, které by samy o sobě daly ještě na další Silvrettu. Moderní supersporty, do detailu vyšperkovaní veteráni, unikáty.

Slavný veteránský závod je hlavně přehlídkou německých značek, ale silné zastoupení mají také italská a britská auta, francouzských pomálu. Větší část startovního pole tvoří soukromníci ochotní zaplatit tučné startovné, ale automobilky se také rády pochlubí svou historií a vytáhnou z muzeí a depozitářů nádherně udržované a zrenovované kousky.

Naše tisícovka šlape jako hodinky. Občas chce při podřazování meziplyn a dvojí vyšlápnutí spojky a ani přesto tam někdy nechce ve vracečkách při šplhání do kopců zapadnout dvojka. Převodovku má pětistupňovou, vypůjčenou ze Škody 130. Hydraulicky ovládaná spojka vyžaduje po 150 kilometrech na plný plyn a častém řazení jemnější zacházení. Ale zdá se nám, že jsme v těch stoupácích motor rozdýchali tak, že jezdí lépe než na začátku.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

Do kopce nám to frčí nečekaně dobře, zato z kopce. Malé kotoučky schované za třináctipalcovými ráfky kapitulují dost brzy a to brzdíme hlavně motorem. Jenže i na dvojku se tisícovka rozjede v těch alpských padácích tak, že to vypadá nerozumně.

Auto se "vodí" zlehka. V ostrých zatáčkách, které nejsou moc do kopce, dokážete držet krok s mnohem silnějšími a modernějšími auty. Zadní pohon a motor vzadu řidiči ve vykružování oblouků pomohou, jen se nebát.

Jezdí se i rychle

Organizátoři předem určí průměr, kterým se má daný úsek jet. Čtyřicítka vypadá pohodově, jenže se jede v běžném provozu. Většinou to stíháte s luxusní rezervou, takže parkoviště před koncem etapy bývá plné a závodníci si najíždějí určený čas bez stresu. Stihnete i kafe nebo cigaretu.

Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic

Jenže někdy vás zbrzdí tankování, jindy semafor na rozkopané silnici nebo traktor funící do kopce ještě pomaleji než vy. A když se má ten průměr dodržet třeba při přešplhání alpského velikána po nekonečné klikatici, může to být i adrenalin.

Fotogalerie

Nejdřív nám přišlo, že deset minut je na posledních pět kilometrů tak akorát. Jenže nejprve nás ve sjezdu zbrzdil školní autobus a pak se nás rozhodl vychovávat švýcarský dodávkář. Povolenou rychlost jsme nepřekračovali, s devadesáti pětačtyřicetiletými koňmi to ani moc nejde (ale na dálnici jsme je na stotřicítku rozdováděli), jenže podle jeho mínění se ve sjezdu na okresce nepředjíždí a ideální je pětačtyřicítka. Nepomohlo ani mohutné troubení naší doprovodné oktávky, nám totiž vypověděl službu klakson.

A tak jsme do cíle pod kopcem vtrhli jak uragán. Posádky rallyových toyot startujících za námi nám gentlemansky uvolnily místo a uznale kývaly hlavou.

Po třech dnech a 664 kilometrech je konec. V konkurenci profesionálů, kteří mají připravené patery stopky, speciální tachometry, trénink a další speciální nádobíčko, končíme celkově na 97. místě. V naší kategorii jsme čtyřiadvacátí.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Budování „elektrobenzínek“ se zpozdí, síť se rozšíří až za čtyři roky

Zástrčka na dobití elektromobilu.

Fanoušci elektromobilů si budou muset na páteřní dobíjecí síť ještě nějakou dobu počkat. Ambiciózní...

Elektrický Jaguar nabízí famózní svezení, slabinou je domácí nabíjení

Vzduchový podvozek Jaguaru i-Pace skvěle vyžehlí i hodně hrbolatou cestu.

VIDEO První elektrický jaguar překvapivě není sportovní sedan, ale luxusní SUV. Výrobce se tak pustil do...

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Caterpillar 313 16t patky
Caterpillar 313 16t patky

r.v. 2013, naj. 2 400 km, diesel
3 265 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz