Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velká trabantistická revoluce: elegance Made in DDR

Trabanty oslavily 50 let a i když se za tu dobu příliš nezměnily, jejich současní majitelé se o to postarali. Vítejte na největším pražském srazu příznivců modrého dýmu.
Sraz Trabantů (21. října 2007)

Sraz Trabantů (21. října 2007) | foto: Dan Přibáň

Velká říjnová revoluce byla v listopadu. A co má být? Dnes už se nad tím málokdo pozastaví a řeší, kdy zazněl výstřel z Aurory a z malé bojůvky se díky propagandě stala velká revoluce.

Sedmý říjen. Nebo listopad? Změna v kalendáři dokáže napáchat zmatky. Tak jako tak se toto datu stal na východ od železné opony velkým dnem. A když je nějaký den velký, musí se k němu pořádat velké věci. Stavět přehrady, metro, nebo třeba létat do vesmíru.

A tak před padesáti lety člověk dobyl vesmír. Sice z toho v ten okamžik nic moc neměl, ale pro Sovětský svaz to bylo několik šestek za sebou hozených v člověče zlob se, které proti sobě hrál Východ se Západem. Studená válka se stala zase zábavnější.

A aby nebyl v kalendáři zmatek, vystartoval 3. listopadu 1957 Sputnik 2 s fenkou Lajkou na palubě, takže velká říjnová i listopadová revoluce byly podchyceny.

Chvíli na to se zrodila další legenda. Váhy souboje mocností sice nenaklonila, za to potěšila spoustu lidí.

Legenda, která narozdíl od Sputniku přežila v takřka nezměněné podobě dodnes. Legenda, se kterou je mnohem více legrace, než si kdy užila Lajka a všichni její následovníci dohromady. Ať už šlo o myši nebo lidi.

V pohrobku automobilky vyrábějící luxusní vozy Horch v Německém Zwickau se zrodil trabant. Proklínaný i obdivovaný symbol Východu. Automobil, kterého se většina majitelů ráda zbavila, ale žádný z nich mu nikdy neupřel houževnatost, které se může málokterý vůz rovnat.

Elegance made in DDR
Tehdy se jednalo o Trabant 500, dnes takřka zapomenutý model. Pro většinu lidí je trabant prostě trabant, tedy model 601.

Následovník na svou dobu designově vytříbeného malého auta, které se začalo v sériovém dvoubarevném provedení vyrábět až v roce 1958.

Spatřit tento vůz se člověku jen tak nepoštěstí. Pokud se tedy nevyskytoval 21. října 2007 v pražských Letňanech, kde se konal poslední velký sraz duroplastových zázraků ve stověžaté matičce.

Sjelo se sem přes 150 pryskyřičníků pádivých. Nejstarší byly samozřejmě oslavenci, z nichž někteří měly na křížku je o něco méně než magických 50 let - perfektně zrenovované "šestistovky“, jež mnozí ani za trabanta nepovažují, protože jsou až podezřele elegantní.

Podobně je na tom byl i nádherný Wartburg 311 Camping. Ladný kombík s prosklenými střešními oblouky, který bohužel po celou dobu srazu nesjel z další technické zajímavosti – šestikolé "odtahovky“ Barkas.

A to se u nás bohužel jen těžko objeví luxusní kupe postavené taktéž z Wartburgu 311. Když dva takty, tak všude.

Trabanty pro všechno a za všechny prachy
Největší sílu modrého dýmu, ale samozřejmě reprezentovaly Trabanty 601. Od obyčejných každodenních pracantů, po více, či méně soudné výtvory nadšených úpravců. Hned první řada demonstrovala, čeho všeho je trabant, respektive jeho majitel schopen.

"Ano, tohle skutečně v armádě jezdilo“,  ubezpečoval majitel jednoho z návštěvníků, pochybujícího o trabantu v zeleném.

"Můžete jít kousek stranou, chci si to vyfotit“ kontroval jiný. Stál tu vojenský Kubel.

Základ malosériového Trabantu Tramp, Beach Buggy východu, vozu s původní duroplastovou přední částí a otevřenou zadní, vyrobenou z  plechu a krytou jen plátěnou střechou.

Matná zelená, samopal i další doplňky dělají z mírumilovného trabiho drsňáka. Ovšem v mezích možností, podvozek i pohonná jednotka nedoznaly žádných bojových úprav.

To mu ovšem nebrání nasazení v tvrdých podmínkách. Důkazem byl o kousek vedle stojící žlutý expediční speciál, který letos v létě projel střední Asii. Sériový motor, sériový podvozek a 15 000 kilometrů pustinou v kolech. VÍCE ZDE...

Trabant prostě vydrží všechno.
Ale jen v případě, že na něj nenamontujete obrovská litá kola, hudební výbavu za desetitisíce či elektrické ovládání všeho možného i nemožného.

To je tuning. Ten je ke koukání a žasnutí. Cena automobilu za pár tisíc může klidně vyšplhat na statisíce. Záleží jen na míře posedlosti majitele. Ryzí veteránisty nevyjímaje. Stále více trabantistů dává horentní sumy za originální díly z počátku výroby a renovaci ošuntělých vozítek do původního stavu.

A rozhodně se nemusí jednat o raritní Trabant 600, ale "obyčejnou“ šestsetjedničku. Nestojí vám náhodou na zahradě zapomenutá technická památka?

Sraz Trabantů (21. října 2007)

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...