Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Unikát a legenda. Dva traktory z muzea v Čáslavi slaví letos výročí

V pobočce Národního zemědělského muzea v Čáslavi je vystaveno úctyhodné množství exemplářů zemědělské techniky různých druhů. Z velké množiny traktorů si připomeneme Škodu HT-25 a Zetor 3011. Od vzniku prvního z uvedených uplynulo v roce 2020 již 90 let a u toho druhého to bylo 60 let.
Zetor 3011

Zetor 3011 | foto: Archiv společnosti ZETOR TRACTORS a.s.

Fenoménem a neodmyslitelným pomocníkem zemědělské výroby je traktor. První zemědělské traktory se objevily počátkem dvacátého století. Nejrychlejší rozvoj v používání této techniky se odehrával ve Spojených státech, kde byla pole přeci jenom rozlehlejší než v Evropě. Ale je pravda, že první evropský traktor byl vyroben ve Velké Británii už v roce 1902, tedy pouhý rok po tom americkém.

Výskyt zemědělských traktorů na našem území je datován prakticky až po ukončení první světové války. Zpočátku se jednalo pouze o dovoz traktorů ze zahraničí, ale postupně se do jejich výroby zapojily i firmy československé jako Škoda, ČKD, Wikov nebo Svoboda. Po druhé světové válce se v souvislosti s nástupem tzv. plánované ekonomiky stal v Československu generálním producentem traktorů brněnský Zetor.

Škoda HT-25, vzácný unikát

Jako první začala v prvorepublikovém Československu vyrábět zemědělské traktory firma Škoda, která už v roce 1926 představila povedený typ HT-30. Písmena HT v typových označeních škodováckých traktorů znamenala hospodářský traktor.

Traktor Škoda HT-25 z roku 1930 představoval již třetí typ, který byl ve Škodovce vyvinut. Poháněl ho čtyřválcový petrolejový motor o zdvihovém objemu necelých pět litrů, jeho výkon činil 33 koní. Objem výroby traktoru HT-25 byl však zanedbatelný.

Traktor Škoda HT-25

Traktor Škoda HT-25

Muzejní exponát traktor Škoda HT-25 zakoupilo Národní zemědělské muzeum v roce 1991 ze Středního odborného učiliště v Dobříši, kde disponovali relativně velkou sbírkou traktorů a mezi nimi figuroval i uvedený stroj, ale s označením Škoda HT-45. V tom případě by byl exponát unikátem. Traktor HT-45 totiž vznikl pouze v prototypu, což znamená, že nikdo jiný by se takovým kouskem ve své sbírce pochlubit nemohl. Protože však označení HT-45 v zásadních rysech neodpovídalo danému traktoru, byl tento v muzeu veden jako „obyčejný“ typ HT-30, se kterým měl společné základní znaky.

Pravá totožnost tajuplného traktoru se podařila odhalit bádáním v mladoboleslavském archivu Škoda až v roce 2003. Podle výrobního čísla bylo zjištěno, že muzeum má ve svých sbírkách opět vzácný unikát (prakticky srovnatelně vzácný s HT-45), a to první z pouhých deseti vyrobených traktorů HT-25. V roce 2015 se podrobil odbornému restauračnímu procesu a roku následujícího ho mohla veřejnost obdivovat na čáslavské akci Pradědečkův traktor.

„Do dnešní doby se bohužel dochoval pouze jeden exponát, který máme v našich sbírkách. Jedná se o první výrobek desetikusové série a návštěvníci ho mohou vidět při prohlídce čáslavské pobočky. Nejdříve však v dubnu,“ říká ředitel Národního zemědělského muzea v Čáslavi Vladimír Michálek.

Zetor 3011, zakladatel unifikované řady UŘ I

V porovnání se Škodou HT-25 není jubilant Zetor 3011 žádnou vzácností, ale o to větší význam v historii československého zemědělství mu musíme přisoudit.

První povedené traktory Zetor 25 se začaly vyrábět už od roku 1946. Postupně přicházely další paralelně vyráběné typy s různě výkonnými motory, lehčí Zetor 15 a těžší Zetor 35. A potom to přišlo, ve druhé polovině padesátých let začali konstruktéři v Zetoru pracovat na první unifikované typové řadě traktorů s vysokým podílem unifikace dílů. Cílem bylo zjednodušení a relativní zlevnění údržby a oprav traktorů a stejně tak i jejich výroby.

Zetor 3011

Výsledkem snažení se stala první unifikovaná řada traktorů Zetor (UŘ I). Z hlediska uplatnění vysoké unifikace dílů jednotlivých typů unifikované řady byla značka Zetor první na světě, která s tímto řešením přišla.

Dalším světovým prvenstvím traktorů Zetor se staly v pozdějších letech integrované bezpečnostní kabiny pro řidiče (traktory UŘ I se nejprve objevily jako „kabriolety“) uložené na pružných pryžových prvcích. Kabina chránila řidiče především při převrácení traktoru, ale ani ochrana před deštěm a větrem nebyla k zahození. Traktory UŘ I opět jako první přinesly zavedení hydraulického regulačního systému „Zetormatic“, zatímco konkurence v té době užívala provedení hydraulického zvedacího zařízení bez regulace hloubky orby v závislosti na odporu půdy.

Technické přednosti těchto traktorů vybavených snadnou startovatelností motoru, převodovkou s deseti stupni pro jízdu vpřed a dvěma stupni zpátečky, širokým sortimentem standardního vybavení, příslušenství a se značnou unifikací součástek jednotlivých uzlů znamenaly velký přínos pro uživatele traktorů Zetor nejen v hospodárnosti provozu, servisu a údržbě, ale i pro výrobce a celou prodejní a servisní síť.

Zetor 3011

Zetor 3011

Unifikovaná řada UŘ I se v „první vlně“ skládala ze tří typů Zetor 2011, Zetor 3011 a Zetor 4011. V průběhu let potom přicházely modernizace UŘ I, které přinášely nové typy, a vedle toho postupně vznikly i unifikované řady UŘ II a UŘ III s výkonnějšími traktory, ale to vše je už nad rámec krátké připomínky k výročí 3011.

Zetor 2011 byl poháněn dieselovým dvouválcem (zdvihový objem 1 560 ccm, výkon 22 koní), Zetor 3011 měl tříválec (zdvihový objem 2 350 ccm, výkon 34 koní) a Zetor 4011 čtyřválec (zdvihový objem 3 120 ccm, výkon 48 koní).

Za základní z prvních tří typů UŘ I můžeme označit právě Zetor 3011, který se začal vyrábět v roce 1960. V roce 1962 přišel větší Zetor 4011 a dalšího roku poslední z trojice, lehký Zetor 2011.

Od každého z tří typů existovaly další speciální varianty konstruované pro specifické použití. Pokud zůstaneme u Zetoru 3011, který si to z titulu svého letošního výročí zaslouží nejvíce, to byly: kultivační traktor Zetor 3012, viniční úzkorozchodný Zetor 3013, polopásový Zetor 3016, horský Zetor 3017 a nakonec Zetor 3045 s pohonem 4x4.

Zetor 3011 v Muzeu zemědělské techniky v Čáslavi

Polopásový Zetor 3016 v Muzeu zemědělské techniky v Čáslavi

„Velký počet traktorů této řady se do současnosti dochoval v soukromé sféře. Díky jednoduchosti a spolehlivosti je stále velice oblíbený, i když se již častěji stává sběratelským artiklem,“ doplnil Vladimír Michálek z čáslavského muzea plného traktorů a dalších zemědělských strojů.

Muzeum zemědělské techniky v Čáslavi je pobočkou Národního zemědělského muzea se specializací na studium a prezentaci historické i současné techniky používané v zemědělství. V rozsáhlých objektech bývalého vojenského autoparku se nachází depozitáře a expozice zaměřené především na mechanizaci rostlinné výroby, energetické zdroje v zemědělství a dopravu. Unikátní sbírka traktorů a historických oradel patří mezi nejvýznamnější a největší podobné sbírky v Evropě.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...