Zetor 3011

Zetor 3011 | foto: Archiv společnosti ZETOR TRACTORS a.s.

Unikát a legenda. Dva traktory z muzea v Čáslavi slaví letos výročí

  • 16
V pobočce Národního zemědělského muzea v Čáslavi je vystaveno úctyhodné množství exemplářů zemědělské techniky různých druhů. Z velké množiny traktorů si připomeneme Škodu HT-25 a Zetor 3011. Od vzniku prvního z uvedených uplynulo v roce 2020 již 90 let a u toho druhého to bylo 60 let.

Fenoménem a neodmyslitelným pomocníkem zemědělské výroby je traktor. První zemědělské traktory se objevily počátkem dvacátého století. Nejrychlejší rozvoj v používání této techniky se odehrával ve Spojených státech, kde byla pole přeci jenom rozlehlejší než v Evropě. Ale je pravda, že první evropský traktor byl vyroben ve Velké Británii už v roce 1902, tedy pouhý rok po tom americkém.

Výskyt zemědělských traktorů na našem území je datován prakticky až po ukončení první světové války. Zpočátku se jednalo pouze o dovoz traktorů ze zahraničí, ale postupně se do jejich výroby zapojily i firmy československé jako Škoda, ČKD, Wikov nebo Svoboda. Po druhé světové válce se v souvislosti s nástupem tzv. plánované ekonomiky stal v Československu generálním producentem traktorů brněnský Zetor.

Škoda HT-25, vzácný unikát

Jako první začala v prvorepublikovém Československu vyrábět zemědělské traktory firma Škoda, která už v roce 1926 představila povedený typ HT-30. Písmena HT v typových označeních škodováckých traktorů znamenala hospodářský traktor.

Traktor Škoda HT-25 z roku 1930 představoval již třetí typ, který byl ve Škodovce vyvinut. Poháněl ho čtyřválcový petrolejový motor o zdvihovém objemu necelých pět litrů, jeho výkon činil 33 koní. Objem výroby traktoru HT-25 byl však zanedbatelný.

Traktor Škoda HT-25

Traktor Škoda HT-25

Muzejní exponát traktor Škoda HT-25 zakoupilo Národní zemědělské muzeum v roce 1991 ze Středního odborného učiliště v Dobříši, kde disponovali relativně velkou sbírkou traktorů a mezi nimi figuroval i uvedený stroj, ale s označením Škoda HT-45. V tom případě by byl exponát unikátem. Traktor HT-45 totiž vznikl pouze v prototypu, což znamená, že nikdo jiný by se takovým kouskem ve své sbírce pochlubit nemohl. Protože však označení HT-45 v zásadních rysech neodpovídalo danému traktoru, byl tento v muzeu veden jako „obyčejný“ typ HT-30, se kterým měl společné základní znaky.

Pravá totožnost tajuplného traktoru se podařila odhalit bádáním v mladoboleslavském archivu Škoda až v roce 2003. Podle výrobního čísla bylo zjištěno, že muzeum má ve svých sbírkách opět vzácný unikát (prakticky srovnatelně vzácný s HT-45), a to první z pouhých deseti vyrobených traktorů HT-25. V roce 2015 se podrobil odbornému restauračnímu procesu a roku následujícího ho mohla veřejnost obdivovat na čáslavské akci Pradědečkův traktor.

„Do dnešní doby se bohužel dochoval pouze jeden exponát, který máme v našich sbírkách. Jedná se o první výrobek desetikusové série a návštěvníci ho mohou vidět při prohlídce čáslavské pobočky. Nejdříve však v dubnu,“ říká ředitel Národního zemědělského muzea v Čáslavi Vladimír Michálek.

Zetor 3011, zakladatel unifikované řady UŘ I

V porovnání se Škodou HT-25 není jubilant Zetor 3011 žádnou vzácností, ale o to větší význam v historii československého zemědělství mu musíme přisoudit.

První povedené traktory Zetor 25 se začaly vyrábět už od roku 1946. Postupně přicházely další paralelně vyráběné typy s různě výkonnými motory, lehčí Zetor 15 a těžší Zetor 35. A potom to přišlo, ve druhé polovině padesátých let začali konstruktéři v Zetoru pracovat na první unifikované typové řadě traktorů s vysokým podílem unifikace dílů. Cílem bylo zjednodušení a relativní zlevnění údržby a oprav traktorů a stejně tak i jejich výroby.

Zetor 3011

Výsledkem snažení se stala první unifikovaná řada traktorů Zetor (UŘ I). Z hlediska uplatnění vysoké unifikace dílů jednotlivých typů unifikované řady byla značka Zetor první na světě, která s tímto řešením přišla.

Dalším světovým prvenstvím traktorů Zetor se staly v pozdějších letech integrované bezpečnostní kabiny pro řidiče (traktory UŘ I se nejprve objevily jako „kabriolety“) uložené na pružných pryžových prvcích. Kabina chránila řidiče především při převrácení traktoru, ale ani ochrana před deštěm a větrem nebyla k zahození. Traktory UŘ I opět jako první přinesly zavedení hydraulického regulačního systému „Zetormatic“, zatímco konkurence v té době užívala provedení hydraulického zvedacího zařízení bez regulace hloubky orby v závislosti na odporu půdy.

Technické přednosti těchto traktorů vybavených snadnou startovatelností motoru, převodovkou s deseti stupni pro jízdu vpřed a dvěma stupni zpátečky, širokým sortimentem standardního vybavení, příslušenství a se značnou unifikací součástek jednotlivých uzlů znamenaly velký přínos pro uživatele traktorů Zetor nejen v hospodárnosti provozu, servisu a údržbě, ale i pro výrobce a celou prodejní a servisní síť.

Zetor 3011

Zetor 3011

Unifikovaná řada UŘ I se v „první vlně“ skládala ze tří typů Zetor 2011, Zetor 3011 a Zetor 4011. V průběhu let potom přicházely modernizace UŘ I, které přinášely nové typy, a vedle toho postupně vznikly i unifikované řady UŘ II a UŘ III s výkonnějšími traktory, ale to vše je už nad rámec krátké připomínky k výročí 3011.

Zetor 2011 byl poháněn dieselovým dvouválcem (zdvihový objem 1 560 ccm, výkon 22 koní), Zetor 3011 měl tříválec (zdvihový objem 2 350 ccm, výkon 34 koní) a Zetor 4011 čtyřválec (zdvihový objem 3 120 ccm, výkon 48 koní).

Za základní z prvních tří typů UŘ I můžeme označit právě Zetor 3011, který se začal vyrábět v roce 1960. V roce 1962 přišel větší Zetor 4011 a dalšího roku poslední z trojice, lehký Zetor 2011.

Od každého z tří typů existovaly další speciální varianty konstruované pro specifické použití. Pokud zůstaneme u Zetoru 3011, který si to z titulu svého letošního výročí zaslouží nejvíce, to byly: kultivační traktor Zetor 3012, viniční úzkorozchodný Zetor 3013, polopásový Zetor 3016, horský Zetor 3017 a nakonec Zetor 3045 s pohonem 4x4.

Zetor 3011 v Muzeu zemědělské techniky v Čáslavi

Polopásový Zetor 3016 v Muzeu zemědělské techniky v Čáslavi

„Velký počet traktorů této řady se do současnosti dochoval v soukromé sféře. Díky jednoduchosti a spolehlivosti je stále velice oblíbený, i když se již častěji stává sběratelským artiklem,“ doplnil Vladimír Michálek z čáslavského muzea plného traktorů a dalších zemědělských strojů.

Muzeum zemědělské techniky v Čáslavi je pobočkou Národního zemědělského muzea se specializací na studium a prezentaci historické i současné techniky používané v zemědělství. V rozsáhlých objektech bývalého vojenského autoparku se nachází depozitáře a expozice zaměřené především na mechanizaci rostlinné výroby, energetické zdroje v zemědělství a dopravu. Unikátní sbírka traktorů a historických oradel patří mezi nejvýznamnější a největší podobné sbírky v Evropě.