Služebák hippíků vymyslel Holanďan. VW Transporter slaví šedesátiny

Není slavnější dodávky, vznikla jako levný pracant pro poválečnou Evropu. Oblíbily si ji květinové děti a ke koupi byla v Brazílii ještě v roce 1996. Nejklasičtější kulatý Volkswagen Transporter slaví narozeniny, sériová výroba odstartovala před 60. lety.
Volkswagen Transporter T1

Volkswagen Transporter T1 | foto: Volkswagen

Řada legendárních modelů vznikla vlastně náhodou. Kombíky BMW zahájily slavnou tradici tak, že si jeden ze zaměstnanců doma v garáži vzal do ruky svářečku a upravil své trojkové BMW tak, aby pojalo i kočár novorozeného potomka. Svým výtvorem se přijel pochlubit do továrny a vedení automobilky se výsledek zalíbil tak, že okamžitě rozhodlo o zahájení sériové výroby.

Volkswagen Transporter T1

Podobně tomu je s nejslavnější dodávkou světa – první návrhy na přestavbu tehdy nového Brouka na užitkovou verzi vymyslel holandský dovozce značky Ben Pon. Ten navštívil Wolfsburg v roce 1946, aby nakoupil brouky pro holandský trh. Ve zbídačelém Německu viděl řadu improvizovaných přibližovadel pro malý náklad a napadlo ho přestavět jednoduchého volkswagena, který se právě rozmachoval ke globálnímu úspěchu, na malou dodávku.

Volkswagen Transporter T1Volkswagen Transporter T1

Proti větru

Hned při další návštěvě 23. dubna 1947 přivezl skici aerodynamické dodávky, inspirované nerealizovanými předválečnými prototypy Rumpler Tropfenwagen a Dynamixion. Měla spočívat s minimálními úpravami na platformě brouka, uvézt 690 kg a řidič měl sedět zcela vpředu; podobné vozidlo, avšak s odlišnou koncepcí, právě tou dobou začínali vyrábět Francouzi (Citroën H).

Válkou zdecimovaná Speerova továrna však měla dosti starostí s rozběhem výroby brouka, a projekt tedy musel počkat. Oficiálně projekt automobilka přijala v roce 1948 a během pouhých tří měsíců vznikl první prototyp, označený Type 29. Ten již nesl rysy budoucího transporteru, avšak zjistilo se, že podvozek z brouka je příliš slabý, a tak vznikl žebřinový rám a s ním i historicky druhý model Volkswagenu, označený prostě Type 2. Stojí za pozornost, že praktická dodávka byla dlouhá jako dnešní malé hatchbacky: 414 centimetrů.

Volkswagen Transporter T1Volkswagen Transporter T1

Nevalnou aerodynamiku prototypu se podařilo s pomocí univerzity v Braunschweigu zlepšit s pomocí drobných vylepšení (například "véčko" na čelní stěně) až na pozoruhodných Cx=0,44. Nevalný výkon ploché jedenáctistovky, tehdy jediného motoru k dispozici, se podařilo obejít jednoduchým trikem – použitím redukční převodovky z válečného Kübelwagenu. I s ní však dodávka téměř atakovala stokilometrovou rychlost. Vývoj trval rok a tehdejší šéf Volkswagenu Heinrich Nordhoff mohl 19. května 1949 posvětit sériovou výrobu. První kus v definitivní podobě slavnostně vyjel z továrenské brány 12. listopadu téhož roku. Sériová výroby se pak rozběhla 8. března 1950, kdy vzniklo prvních deset kusů.

Tak vznikla legendární oblá karosérie, která motorizovala rychle se vzpamatovávající živnostníky nejen v Německu, ale postupně doslova na celém západním světě. Stlačování výrobních nákladů vedlo k řadě originálních řešení.

Volkswagen Transporter T1Volkswagen Transporter T1

Motor se schoval dozadu do vyvýšeniny pod podlahou, nad níž postupně vznikla celá řada nástaveb včetně několika různých pickupů a sanitek. Nechyběla ani verze se zvýšenou střechou. Avšak zlom, který si o deset let později začne zapisovat do svých kronik americká a západoevropská mládež v duhových tričkách zlatým písmem, nastal v květnu 1950.

Tehdy totiž k furgonu a kombi přibyl bus, který založil zcela novou kategorii minivanů a brzy dosáhl extrémní popularity nejen mezi velkými rodinami a taxislužbami, ale především u hippies, u nichž to dotáhl dokonce na jeden z hlavních symbolů jejich hnutí.

Oběť kuřecí války

Legendární Transporter, až později označený kódem T1 a často přezdíváný Bulli (toto jméno se mělo stát oficiálním, avšak po stížnostech výrobce traktorů Lanz Bulldog se tak nestalo), vznikal plných 25 let na třech kontinentech. Od samého počátku přímo ve Wolfsburgu a v brazilském závodě Sao Bernardo do Campo, pak v USA a od roku 1956 v nově postavené továrně v Hannoveru (tam se vyrábějí transportery dodnes).

Volkswagen Transporter T1Volkswagen Transporter T1

Na novou generaci došlo po nespočtu modifikací a postupném nárůstu zdvihového objemu až na 1,5 l v roce 1967, v Brazílii však vyjížděly té-jedničky z fabriky dalších 8 let a modifikovaná verze, přezdívaná T 1,5, vznikala až do roku 1996!

Speciálně pro USA vznikaly bohatě prosklené prodloužené luxusní verze, označované tamějšími fanoušky podle počtu oken. Ty nejluxusnější jich měly 23!

Užitkové verze dokonce sehrály roli v transatlantických vztazích – staly se totiž v první polovině 60. let obětí tzv. Kuřecí války. Tu rozpoutala Francie s Německem proti USA, když zavedla vysoké zdanění na americká kuřata. Problém se nepodařilo vyřešit diplomaticky, a tak nově zvolený americký prezident Johnson v lednu 1964 oplatil Evropě stejným metrem. Zavedl 25% zdanění evropského škrobu, dextrinu, brandy a lehkých užitkových vozů. Tím okamžikem se staly transportery na americkém trhu takřka neprodejnými a z amerického trhu prakticky zmizely evropské dodávky, což trvá dosud.

Volkswagen Transporter T1Volkswagen Transporter T1

Doby lásky a květin skončily, dlouhovlasí pacifisté dnes mají šedé skráně a zasedají v dozorčích radách nadnárodních koncernů. Podobný osud potkal i legendárních transportera - další generace byly větší, silnější, dražší a prestižnější, což zatím vyvrcholilo aktuální pátou, s oblibou užívanou skupinkami smrtelně vážných okravatovaných manažerů uvelebených v transporteru v anatomických kůží potažených křeslech. Z dostupné a přátelské dodávky se stal vysoce výnosný byznys. Z obytné verze pro velké rodiny je milionářská hračka a novodobí hippíci hledají jiný levný služebák.

Jarní sprint brouků na pražském Vítkově o tomto víkendu

Brouky a transportery budou závodit na pražském Vítkově. V sobotu 24. 4. se koná již devátý ročník tradičních VW Sprintů na Vítkově. "Začínáme v devět hodin, kdy budou vozy procházet obvyklou technickou kontrolou následovanou rozřazením do kategorií. Samotné sprinty začnou kolem dvanácté a po slavnostním vyhlášení vítězů nebude chybět jedinečná spanilá jízda centrem Prahy," popisují organizátoři z Bratrstva žlutých rukavic.

Sprint volkswagenů 2009

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

Levné tankování se může prodražit. Co zvažovat při výběru paliva?

Advertorial

Jistě jste takové dilema už zažili. Přijedete k čerpací stanici a na stojanu si můžete vybrat ze základních paliv a těch prémiových. Ta jsou logicky dražší, takže šetřílci je hned zavrhnou. Jenže v...

17. června 2025

Po čtyřiceti letech definitivní konec. Vyrobili poslední motor Fiat FIRE

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA – slavné osmiválce HEMI nebo small-blocky si vysloužily status legend. Ale i Evropa má své trvalky. Mnohdy nenápadné, technicky skromnější, ale...

17. června 2025

Test českých autoškol odhalil významné nedostatky, některé vás řídit nenaučí

Premium

Chtěli mít svobodu, a tak se pustili do boje o řidičák. Získali ho, i když třeba ne hned. „Ještě nás však čeká hodně pilování,“ přiznávají čerství řidiči, že se v autoškole nenaučili vše, co na...

17. června 2025

Vosy měly rojení. Spanilá jízda majitelů italských skútrů probzučela Prahou

V Praze se o víkendu konal již třináctý ročník srazu příznivců legendárních italských skútrů značky Vespa, přezdívaných vosy. Do akce PragoVespa se zapojilo na čtyři sta strojů z tuzemska i...

17. června 2025

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

17. června 2025

Potvrzeno: Šéf Renaultu opouští auta. Je to z frustrace z vývoje autoprůmyslu?

U Gucciho, Yves Saint Laurenta a superextravagantní značky Balenciaga se možná milovníci haute couture dočkají brzy retroéry. Vedení skupiny Kering sdružující luxusní módní značky má přebrat Luca de...

15. června 2025  22:39,  aktualizováno  16.6 19:39

Taigo v bazaru nemiňte. Prima volkswagen doputoval do Evropy z Brazílie

Premium

Móda „kupé-SUV“ začíná zaplavovat také evropský trh. Průkopník této kategorie BMW X6 se prodává už od roku 2008 a dnes snad žádný výrobce nemůže tento segment nechat bez povšimnutí. A to jak mezi...

16. června 2025

Projeli jsme nejrychlejší škodovku. Elektrický Elroq je na stovce za 5,4 sekundy

Škoda vypouští do prodeje sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na sto se Elroq RS rozjede za...

16. června 2025

I nová auta potřebují dolévat olej. Elektronika nedostatek neodhalí vždy včas

Současné takřka bezúdržbové vozy nevyžadují kromě pravidelného servisu téměř nic. Žádný řidič by však neměl zapomínat na základní úkony, mezi které patří také pravidelná kontrola oleje. I z nových...

16. června 2025

Výchova řidičů je tragická. Autoškoláci při výuce často ani nezařadí pětku

Absence jízdy po dálnici nebo za tmy. Žádná teorie v učebně, namísto toho hned s autem do provozu. Chybějící zdravověda. Ježdění stále ve stejné oblasti. Nedostatečný nácvik parkování. To zjistila...

16. června 2025

Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic
Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic

Nepohodlí v intimní oblasti dokáže pořádně znepříjemnit každodenní život. Her Biotic je přírodní doplněk stravy, který pečuje o ženské zdraví...

KVÍZ: Kdy se představila Škoda 1203, a jak se jmenuje nový model Zetoru?

V květnu jsme pro vás přichystali opět pořádnou dávku článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v autoprůmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 16. června 2025

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

15. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.