Autofotka týdne: Sen výletníků slaví třicátiny

  6:01aktualizováno  6:01
California, to je opravdový dům na kolech. Letos slaví tato nejvíc „nej“ verze Volkswagenu Transporter třicátiny. V Kalifornii se ty původní Californie, hranaté nestárnoucí zobytnělé dodávky vytvořené na základech legendární třetí generace VW Transportérem, dodnes prohánějí. Majitelé se s nimi hrdě chlubí.

Volkswagen California | foto: Volkswagen

Hranatou Californii představili v roce 1988, devět let po uvedení základního provedení Volkswagenu T3. A věděli, proč ji tak pojmenovali. Na plážích u Los Angeles to bylo možná jedno z nejběžnějších aut té doby. Surfařům a potomkům hippies sloužil jako pojízdná chata.

Výklopná střecha od firmy Westfalia, která je s přestavbami volkswagenů na obytňáky spjatá odnepaměti, dávala bivakování s autem úplně jiný rozměr. Pod tím netradičním stanem (dnes už ho může za příplatek dokonce vyklápět elektrohydraulicky ovládaný mechanismus) byla totiž vlastně postel na střeše dodávky, takže se spí jak na nebesích.

Volkswagen California
Volkswagen California

Dole je obývák a kuchyňka v jednom a v případě potřeby se sklopí sedadla zadních řad a vyspí se tam královsky další dva. Ve skrýších ve dveřích jsou  ukryté židle a stolek a na boku střechy vysunovací markýza. To je automobilové putování hogo-fogo.

Volkswagen Transporter

  • T1: 1950 – 1967 (v Brazílii do 1975)
  • T2: 1967 – 1979 (v Brazílii do 2013)
  • T3: 1979 – 1992 (v Jihoafrické republice do 2002) 
  • T4: 1990 – 2003
  • T5: 2003 – 2016
  • T6: 2016 – ...

Obytného provedení transporteru se dočkala už první generace T1 s děleným čelním oknem a dveřmi na boku otevíranými jako skříň už v roce 1951, tehdy se jmenovalo Camping-Box a i za ní stál výrobce obytných přívěsů, firma Westfalia.

Taková je California i dnes. Je to hotelový pokoj na kolech: spousta místa, pohodlí, lednička, tekoucí voda, sprcha, chytré vychytávky a suverénní jízdní vlastnosti dnes už šesté generace Transporteru.

T3 měla v osmdesátých letech jako poslední z rodu motor vzadu, pod podlahou nákladového prostoru (zpočátku vzduchem, pak vodou chlazený boxer). 

Už následující generace T4, která dodnes srdnatě slouží v každodenním používání řemeslníkům, sportovcům i rodinám a platí za jedno z nejpoctivěji postavených aut vůbec, měla motor vpředu. Dnes tam má generace T6 moderní přímovstřikové turbobenziny nebo turbodiesely.

Volkswagen California

Volkswagen California generace T4

Transporter T4 vyráběný v letech 1990 až 2003 byl také poslední generací praktického volkswagenu, která se prodávala v Americe. Vnuci hippies, surfaři ze Santa Barbary ani maminky se smečkou dětí či instalatéři tam dnešní Californii prostě nekoupí.

V Česku stojí nejzákladnější „zaplechovaný“ řemeslnický Transporter 524 226 korun s daní, ceník Californie startuje na 1,3 milionech.

Fotogalerie

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Premium

Auto jako investice, díl druhý: pasti, pasti, pastičky a kde je hledat

Láká vás investice do veteránů? Než nějaký koupíte, dobře se připravte. Trh je plný nástrah na nezkušené začátečníky....

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji...

Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz