Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Hipíci budou hi-tech. Legendární bus nově jako elektromobil

aktualizováno 
Těžko říct, jestli je to náhoda, nebo tentokrát oddělení vymýšlející u VW jména modelů a dohlížející na jejich korektnost přimhouřilo oči. Česky mluvícím automobilistům každopádně připravil milou jazykovou hříčku. Volkswagen Budd-e v prodeji opravdu bude.

Je to symbolický pokračovatel rodu slavných dodávek Volkswagenu, které loni oslavily pětašedesátiny. Původní mikrobus je už navždy spjatý s hippies, ten novodobý bude spíš pro geeky, tedy zapálené milovníky moderních technologií.

Reminiscencí původního transporteru z hlavy Holanďana Bena Pona dráždí volkswagen fanoušky už dlouhé roky. Naposledy to byl před pěti lety v Ženevě parádní koncept nesoucí původní přezdívku modelu „Bulli“. Tentokrát už ale německý výrobce slibuje, že nezůstane jen u studie. Budd-e, který na bulliho volně navazuje, se chystá do prodeje.

Šéf značky Volkswagen Herbert Diess při premiéře na veletrhu spotřební elektroniky CES 2016 v Las Vegas uvedl, že nový elektromobil by mohl vstoupit na trh koncem tohoto desetiletí, spekuluje se ale, že by mohl z mexické továrny Puebla vyjíždět už od roku 2017.

Volkswagen BUDD-e

Aktuální Volkswagen Transporter a jeho odvozeniny Multivan a Caravelle si už žijí vlastním, velmi úspěšným životem, Budd-e je hlavně stylovka. A jde s dobou, už žádný spalovací motor, jen dráty, baterky a elektřina.

Designéři zaslouží pochvalu, moderní doba velkoprostorovým vozům typu MPV moc nepřeje, publikum prý žádá šmrncovnější SUV a od nich odvozené crossovery. Budd-e ale vypadá skvěle i přes přisně geometrické tvary a proporce dodávky. Délka je 4,6 metru, šířka 1,8 a výška 1,9 metru, rozměry se tedy řadí mezi touran a multivan.

Novodobý Transporter stojí na unikátní platformě MEB (Modular Electric Platform), navržené speciálně pro plug-in hybridy a elektromobily. Těžištěm (praktickým i pomyslným) je sendvičová podlaha ukrývající velký balík akumulátorů (s 3,1metrovým rozvorem a kapacitou 101 kWh), díky jejich nízkému uložení má auto nízko těžiště, což je pozitivní přínos pro jízdní vlastnosti.

Volkswagen BUDD-e

Baterii lze s pomocí rychlonabíječky naplnit na 80 procent asi za půlhodinu, to je dnes víceméně standard, z běžné zásuvky bude ale nabíjení mnohem delší. Na jedno nabití má ujet přes pět set kilometrů.

Fotogalerie

Na každé nápravě je jeden elektromotor, celkem mají výkon 317 kW. Budd-e má tedy pohon všech kol, zajímavostí je řízení kol zadní nápravy, které napomáhá agilitě. Maximální rychlost je elektricky omezena na 150 km/h, více technických podrobností automobilka nezveřejnila.

Jestli do výroby doputuje i verze se spalovacím motorem, je otázka. Na jednu stranu jsou elektromobily stále na okraji zájmu zákazníků, pokud ovšem i sériové provedení vyjede na „elektrické“ platformě MEB, museli by vývojáři auto postavit v podstatě ještě jednou na jiné platformě pro verze se spalovacím motorem. Označení Budd-e s pomlčkou ale naznačuje, že by se mohlo objevit ještě další provedení bez písmene „e“ ve jméně, které obvykle značí elektromobilitu.

Budd-e by měl nabízet mimo jiné internetové propojení s různými chytrými zařízeními v domácnosti. Z automobilu by tak mohlo být například možné zkontrolovat obsah ledničky nebo zjistit, kdo zvoní u domovních dveří.

Volkswagen BUDD-e

Interiér hraje displeji, ty tak s pomocí kamer třeba nahrazují i zpětná zrcátka. Dnes už tradiční ovladače na volantu nahradily dotykové plošky.

Volkswagen v Las Vegas představil rovněž elektromobil e-Golf Touch, který bude umožňovat ovládání některých funkcí pomocí gest. Tento vůz by se měl začít prodávat již během jednoho roku. Ovládání pomocí gest ukazuje i koncept Budd-e, k otevření elektromotorky ovládaných dveří stačí mávnout rukou.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Po roce 2050 zůstanou jen auta na vodík a elektřinu, říká odborník

Tajemník Svazu dovozců automobilů a člen Rady vlády České republiky pro...

Automobilový průmysl je v Evropě na rozcestí. Jeden ze směrů vede k razantnímu nástupu...

Do roku 2030 v Evropě převládnou auta do zásuvky, předpovídá studie

Škoda Citigoe iV

Do roku 2030 se bude v Evropě prodávat více elektrických a hybridních aut než vozů se spalovacím...

Autofotka týdne: Britský Morris se vrací s dodávkou. Je drahá a elektrická

Morris JE

Závod o nejatraktivnější dodávku začíná. Trochu překvapivě na poli elektromobilů. Zatímco...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Světová premiéra komunálního vozu ze Zlína. Enviel chce konkurovat multikáře

ENVIEL

VIDEO Zlínská technologická a inovační společnost NWT představuje svůj nejnovější projekt Enviel,...

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

VIDEO Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500...

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozbalit, vyčistit a odblokovat. Nové auto je třeba probudit

Týdny od koupě nového auta utekly a prodejce vám volá, kdy si budete chtít auto převzít. Servis ho musí ještě...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Technická perla v ceně čtyřicet milionů: za čelní okno se připlácí

Britský výrobce supersportovních aut McLaren nepřestává udivovat svými výtvory. Do nejdražší modelové řady, takzvané...

Premium

Cybertruck je kubistická karikatura, která změní svět aut

Tesla, to není obyčejná automobilka, je to fenomén a její zákazníci tak trochu sekta. Každopádně je její šéf Elon Musk...

Nová Octavia si vybourala všech pět hvězd. Pomohly bezpečnostní systémy

Nová generace Škody Octavia dostala od organizace Euro NCAP za bezpečnost pět hvězdiček, tedy maximální hodnocení. Za...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Najdete na iDNES.cz