Neděle 1. srpna 2021, svátek má Oskar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 1. srpna 2021 Oskar

Škodovka překvapila v Le Mans, za rok se tam vrátí. Tajemství je v elixíru

Před sedmdesáti lety byla Škoda na pokraji senzace ve slavném vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans. Auto odvozené ze sériového modelu Tudor dokázalo držet krok se špičkou. Ze dvou postavených hliníkových závodních speciálů Škoda Sport byl ten z Le Mans 1950 dlouho pokládán za ztracený, teď se tam zase chystá na start.

Zdálo se, že senzace je na dosah. Dlouhá noc v Le Mans už skoro končila a tým Škody si držel druhé místo ve své třídě a páté místo celkově. Francouzský závodní tým Gordini přihlásil do akce celkem šest aut, a přece se o vítězství přetahoval s malou skupinkou hrdých Čechů v zářivě bílých kombinézách se speciálem s číslem 44 na boku.

V roce 1950 se již v Evropě vedla studená válka, takže Škoda přijela do Francie doslova z jiného světa a ten rozhodně nebyl bohatší než Západ. Přesto se české auto drželo na špičce a rychle projíždělo jeden okruh za druhým. Z této perspektivy lze škodovku pro Le Mans pokládat za troufalý projekt.

Škoda Sport

Sport postavili pro Jaroslava Netušila v roce 1949, za pouhý měsíc a půl, aby stihl start zářijové velké ceny Československa v Brně, a když bylo auto v roce 1950 zapsáno na startovní listinu Le Mans, tento nejdrsnější vytrvalostní závod se pořádal bez účasti jediné německé automobilky. Ještě úžasnější ovšem bylo, jak moc se Škoda Sport blížil továrním modelům. Auto upravili podle požadavků pro vytrvalostní závod a vyrazili směr Circuit de la Sarthe.

„Je to jedinečný zážitek,“ komentuje Hans Joachim Stuck, dvojnásobný vítěz Le Mans a legenda formule 1, který teď vzácný kousek projel na silnicích v alpském Kitzbühelu, které zná jak své boty, má je „za domem“. „Úplně nepasuje k mé postavě,“ směje se vysoký jezdec a oceňuje sepětí s vozem, nezkreslenou přímou vazbu řízení, díky které přesně cítí, co auto dělá. Líbí se mu čtyřstupňová převodovka, oceňuje brzdy. Nadšený je z karburátoru Solex, který plnil motor speciální směsí benzinu, etanolu a acetonu. Tehdejší benzin nebyl tak dobrý, díky tomuto elixíru však uměl motor točit šest tisíc otáček.

Škoda Sport

Jako základ posloužil první poválečný model, ŠKODA 1101 „Tudor“ z roku 1946. Na podvozku s centrální rourou a a nápravách se téměř nic nezměnilo; pro potřeby závodění ve vysokých rychlostech se upravily jen brzdy a převodovka. Místo osobní karoserie na rám posadili placatou otevřenou karoserii beze střechy. To snížilo hmotnost závoďáku na 590 kilogramů. Výkon čtyřválcového motoru o objemu 1,1 litru se po úpravách téměř zdvojnásobil i díky karburátoru Solex a použití speciální palivové směsi: sériový Tudor měl 32 koní, závodní speciál 50.

V kombinaci s nízkou hliníkovou karoserií to stačilo pro maximální rychlost 140 km/h, i když měl motor jen padesát koní. Výhodou škodovky byla její nízká spotřeba. Na plnou nádrž se dalo jezdit čtyři hodiny, takže Václav Bobek a Jaroslav Netušil zastavovali méně než konkurence.

V Le Mans šlo všechno jako na drátkách až do svítání 25. června, kdy škodovácký tým postihla smůla. Po závadě na pojistce ojničního čepu – součástce, která stojí pár haléřů – se rozbil celý motor. A protože tenkrát bylo možné opravovat auto pouze díly, které si vůz vezl s sebou na trati, musel boleslavský tým po třinácti hodinách skončit. Ne že by v tom nesmírném zklamání byl sám. Cílovou páskou projela ani ne polovina zúčastněných a nebylo mezi nimi ani jedno ze šesti Gordiniho aut. První dvě místa dobyla po 256 a 255 kolech dvojice Talbotů-Lago.

Za velkoobjemovými závoďáky přifrčel na 21. místě další československý stroj: dvoutaktní Aero Minor týmu Rudý Letov Letňany s nizozemskou posádkou.

„Hlavně potřebujete skvělý tým, přípravu, ale hlavně štěstí, bez diskuze,“ komentuje Stuck. „Museli to být opravdoví hrdinové, řídit takové auto. Žádné posilovače, elektronika, telemetrie, bez spojení s týmem. Pilot musel sám opravit auto na trati. V té době byl řidič více klíčovým faktorem než dnes,“ dodává.

Tým AZNP se vrátil do Mladé Boleslavi v naději, že napřesrok zdvojnásobí své šance se dvěma auty – jenže tomu politická situace nakonec učinila přítrž. Rok 1950 zůstává zatím jediným pokusem škodováckého týmu ve slavné čtyřiadvacetihodinovce. Pro ilustraci, v následujícím roce se na závodech ukázalo, jak rychlá Škoda Sport doopravdy je. V roce 1951 debutovalo v Le Mans ve třídě 1,1 litru Porsche 356 a jeho časy na jedno kolo zaostávaly za výkony škodováků.

Do Le Mans se už hliníkový speciál nevrátil, závodní kariéru měl však velmi bohatou. V následujících dvanácti letech se tento vůz zúčastnil dalších 80 závodů, většinou velmi úspěšně, ovšem byly to pouze československé nebo východoevropské podniky, v nichž startovaly posádky z dalších lidově-demokratických zemí. V Boleslavi postavili další karoserii pro druhý vůz a obě auta byla osazována čím dál silnějšími motory. 

V posledním stadiu vývoje přišla verze o výkonu 120 koňských sil, pak motor se dvěma kompresory o výkonu impozantních 190 koňských sil. Po některých aerodynamických modifikacích dosáhl vůz z Le Mans roku 1953 českého rychlostního rekordu ve třídě do 1 100 cm³: 160,1 km/h. Po kariéře v továrním týmu s nimi závodili soukromníci, na start posledního ostrého závodu se postavili v roce 1962.

Dnes je auto z Le Mans v nejlepších rukou. Rodina Michala Velebného, dnešního šéfa restaurátorské dílny Škoda Auto, je s automobilkou spjata již po tři generace, od roku 1925. Škoda Sport je naplněním dávného snu z dětství. Autorem návrhu karoserie byl totiž jeho dědeček Josef Velebný, dlouholetý vedoucí konstrukce karoserií v mladoboleslavské automobilce. Svému vnukovi odkázal i podepsané konstrukční plány. 

„Ten vůz byl dlouho pokládán za ztracený a já ho našel až po dlouhé detektivní práci, během níž jsem mluvil s bývalými závodníky, mechaniky a pořadateli závodů. A pak trvalo ještě několik dalších let, než bylo to auto připravené zase vyjet na silnici.“ 

Vůz byl kompletní, ale přeci jen byl 40 let odložený. Karoserie zůstala víceméně netknutá i přes výjimečně dlouhou závodní kariéru. Svědčí o tom například i otvory v karoserii po osvětlení startovního čísla, které bylo v závodě Le Mans povinné.

Tam se Škoda Sport po sedmi dekádách nakonec vrátí. Do čtyřiadvacetihodinového závodu Le Mans Classic odstartuje v příštím roce. Ve stejném zbarvení trikolóry jako v roce 1950.

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetiny zdražily na průměrných 245 tisíc a silně rostou. Na slevy zapomeňte

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí meziročně stoupla o téměř 16 procent na 245 000 Kč. Zatímco...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Poslední záchrana. BMW přežilo díky italské bublině, Porsche křísilo SUV

Volkswagen, Porsche, Ford. I ty největší a nejslavnější světové automobilky v průběhu historie stály na hraně bankrotu....

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen
LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Sdílejte svoje oblíbená místa, hodnoťte tipy ostatních, hrajte o...

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...