Nová daň z převodu ojetin je správné opatření, říká odborník

Autor:
  10:00aktualizováno  13:02
Od ledna příštího roku zaplatíme při nákupu staršího ojetého auta novou "ekologickou daň". V závislosti na jeho stáří si k jeho ceně musíme připočítat deset, pět, nebo tři tisíce korun.

Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA | foto: Soňa LechnerováiDNES.cz

Na otázky k novým poplatkům z převodu ojetin odpovídal odborník ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyněk Veselý.

Daň zaplatí všichni, kdo si v příštím roce v Česku koupí nebo z ciziny dovezou automobil přibližně do roku výroby 1999. Tedy takový, který spadá do normy Euro 0, 1 a 2. Tato norma udává, kolik auto vypouští škodlivin. Moderních vozů s emisní hodnotou Euro 3 až 5 se přihlašovací poplatek netýká.

Za převod Škody 120 a dalších starých aut s emisní hodnotou 0 (vyrobených před rokem 1992) se bude platit deset tisíc korun. S poplatkem 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. A 3 000 korun zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 1999. To se týká většiny majitelů felicií.

Vozový park se omladí

"Jedná se o jednorázový poplatek, jehož cílem je zavést alespoň částečnou regulaci do celého segmentu ojetých vozů, a to zejména těch přestárlých, dovážených individuálně z EU," vysvětluje Zbyněk Veselý.

Poplatky se týkají každé první přeregistrace po začátku platnosti zákona (od 1.1.2009). Tedy i převodů v rodině - v případech dědictví, nebo převodu vozu z rodičů na dítě.

"Podle mého názoru se jedná o správné opatření, které přispěje k omlazení vozového parku. Doufáme, že s tím, jak se díky novým poplatkům stanou méně atraktivními dovozy přestárlých vozů (přes 10 let), sníží se i autokriminalita, a to zejména oblíbené omlazování vozů či jejich "slepování" z totálních bouraček. Tyto nešvary jsou totiž spojené zejména s těmito staršími vozy, které se takto zejména individuální dovozci snaží "zatraktivnit" a zvedat tak jejich prodejní cenu," říká Veselý.

"Vůz bez Eura si již svoje kilometry "odjezdil" v minulosti, a proto již značnou ekologickou zátěž způsobil," říká.

Nepřevést aut může být riziko

Na otázku čtenářů: "Nezpusobí nové opatření pouze to, že skorovraky typu Škoda 120 se budou dál prodávat a jenom nepřepisovat?" Zbyněk veselý odpovídá: "Podle mého názoru je jezdit se Škodou 120 v dnešním provozu bezpečnostní hazard, nemluvě o emisích." A varuje: "Je třeba také upozornit na fakt, že pokud s "nepřepsaným" vozem někdo způsobí nehodu nebo přestupek, bude mít problémy "původní" majitel, který bude muset chodit na policii podávat vysvětlení. Nemluvě o riziku spojeném s případným trestním stíháním, pokud dojde například k úmrtí účastníka nehody."

Nejpřesnější informace, jakou emisí normu vaše auto splňuje, by vám měl podat příslušný obecní úřad pověřené obce, který bude vůz registrovat. Další teoretická možnost je požádat příslušné zastoupení značky, dá se ale předpokládat, že to bude zpoplatněná služba.

Veselý také popisuje konkrétní případ dieselové Škody Felicie 1,9D, vyrobené v roce 2000. "Je třeba si ověřit, jestli váš vůz má ve velkém TP zapsanou jednu z následujících norem R 83-05A nebo ES 98/69A, ES 1999/102A. Pokud ano, pak splňuje emisní normu EURO 3 a pak z něj poplatek nezaplatíte. Pokud splňuje pouze některou z norem R 83-03 B,C nebo R 83-04 B,C, nebo ES 94/12 nebo ES 96/44 nebo ES 96/69 nebo ES 98/77, pak splňuje pouze normu EURO 2 a zaplatíte poplatek 3000 Kč."

"V minulosti (do roku 2006) platilo pro dovozy ojetých aut omezení osmi let věku, které se velmi osvědčilo," popisuje zástupce Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. "Česká republika ho bohužel musela po nátlaku EU zrušit a následně se stala vrakovištěm Evropy. Nyní hledají zákonodárci jiné cesty, jak vozový park zkvalitnit a přitom se nedostat s EU do rozporu," říká.

"Bohužel vzhledem k pravidlům EU museli zákonodárci zatížit poplatky i tuzemská vozidla, jinak by byla Česká republika obviněna z omezování volného pohybu zboží na jednotném trhu."

"Očekávám, že do budoucna se budou objevovat další opatření, která by měla vést k tomu, aby průměrný věk vozů u nás klesl ze stávajících asi 14 let," uzavírá Zbyněk Veselý.

Ojetiny, které si musíte koupit hned teď

Předpředposlední BMW řady 3, první generace Nissanu Primera, Renault Clio ze začátku 90. let nebo "stará" Mazda MX-5 - skvělá auta, která už mají léta služby za sebou. Rozhodně ale nepatří do sběru. Hledali jsme auta, která se vyplatí koupit do konce letošního roku, od ledna za ně budete muset zbytečně připlácet. TIPY NA ZAJÍMAVÉ OJETINY NAJDETE ZDE


Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.