Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová daň z převodu ojetin je správné opatření, říká odborník

  10:00aktualizováno  13:02
Od ledna příštího roku zaplatíme při nákupu staršího ojetého auta novou "ekologickou daň". V závislosti na jeho stáří si k jeho ceně musíme připočítat deset, pět, nebo tři tisíce korun.

Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA | foto: Soňa LechnerováiDNES.cz

Na otázky k novým poplatkům z převodu ojetin odpovídal odborník ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyněk Veselý.

Daň zaplatí všichni, kdo si v příštím roce v Česku koupí nebo z ciziny dovezou automobil přibližně do roku výroby 1999. Tedy takový, který spadá do normy Euro 0, 1 a 2. Tato norma udává, kolik auto vypouští škodlivin. Moderních vozů s emisní hodnotou Euro 3 až 5 se přihlašovací poplatek netýká.

Za převod Škody 120 a dalších starých aut s emisní hodnotou 0 (vyrobených před rokem 1992) se bude platit deset tisíc korun. S poplatkem 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. A 3 000 korun zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 1999. To se týká většiny majitelů felicií.

Vozový park se omladí

"Jedná se o jednorázový poplatek, jehož cílem je zavést alespoň částečnou regulaci do celého segmentu ojetých vozů, a to zejména těch přestárlých, dovážených individuálně z EU," vysvětluje Zbyněk Veselý.

Poplatky se týkají každé první přeregistrace po začátku platnosti zákona (od 1.1.2009). Tedy i převodů v rodině - v případech dědictví, nebo převodu vozu z rodičů na dítě.

"Podle mého názoru se jedná o správné opatření, které přispěje k omlazení vozového parku. Doufáme, že s tím, jak se díky novým poplatkům stanou méně atraktivními dovozy přestárlých vozů (přes 10 let), sníží se i autokriminalita, a to zejména oblíbené omlazování vozů či jejich "slepování" z totálních bouraček. Tyto nešvary jsou totiž spojené zejména s těmito staršími vozy, které se takto zejména individuální dovozci snaží "zatraktivnit" a zvedat tak jejich prodejní cenu," říká Veselý.

"Vůz bez Eura si již svoje kilometry "odjezdil" v minulosti, a proto již značnou ekologickou zátěž způsobil," říká.

Nepřevést aut může být riziko

Na otázku čtenářů: "Nezpusobí nové opatření pouze to, že skorovraky typu Škoda 120 se budou dál prodávat a jenom nepřepisovat?" Zbyněk veselý odpovídá: "Podle mého názoru je jezdit se Škodou 120 v dnešním provozu bezpečnostní hazard, nemluvě o emisích." A varuje: "Je třeba také upozornit na fakt, že pokud s "nepřepsaným" vozem někdo způsobí nehodu nebo přestupek, bude mít problémy "původní" majitel, který bude muset chodit na policii podávat vysvětlení. Nemluvě o riziku spojeném s případným trestním stíháním, pokud dojde například k úmrtí účastníka nehody."

Nejpřesnější informace, jakou emisí normu vaše auto splňuje, by vám měl podat příslušný obecní úřad pověřené obce, který bude vůz registrovat. Další teoretická možnost je požádat příslušné zastoupení značky, dá se ale předpokládat, že to bude zpoplatněná služba.

Veselý také popisuje konkrétní případ dieselové Škody Felicie 1,9D, vyrobené v roce 2000. "Je třeba si ověřit, jestli váš vůz má ve velkém TP zapsanou jednu z následujících norem R 83-05A nebo ES 98/69A, ES 1999/102A. Pokud ano, pak splňuje emisní normu EURO 3 a pak z něj poplatek nezaplatíte. Pokud splňuje pouze některou z norem R 83-03 B,C nebo R 83-04 B,C, nebo ES 94/12 nebo ES 96/44 nebo ES 96/69 nebo ES 98/77, pak splňuje pouze normu EURO 2 a zaplatíte poplatek 3000 Kč."

"V minulosti (do roku 2006) platilo pro dovozy ojetých aut omezení osmi let věku, které se velmi osvědčilo," popisuje zástupce Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. "Česká republika ho bohužel musela po nátlaku EU zrušit a následně se stala vrakovištěm Evropy. Nyní hledají zákonodárci jiné cesty, jak vozový park zkvalitnit a přitom se nedostat s EU do rozporu," říká.

"Bohužel vzhledem k pravidlům EU museli zákonodárci zatížit poplatky i tuzemská vozidla, jinak by byla Česká republika obviněna z omezování volného pohybu zboží na jednotném trhu."

"Očekávám, že do budoucna se budou objevovat další opatření, která by měla vést k tomu, aby průměrný věk vozů u nás klesl ze stávajících asi 14 let," uzavírá Zbyněk Veselý.

Ojetiny, které si musíte koupit hned teď

Předpředposlední BMW řady 3, první generace Nissanu Primera, Renault Clio ze začátku 90. let nebo "stará" Mazda MX-5 - skvělá auta, která už mají léta služby za sebou. Rozhodně ale nepatří do sběru. Hledali jsme auta, která se vyplatí koupit do konce letošního roku, od ledna za ně budete muset zbytečně připlácet. TIPY NA ZAJÍMAVÉ OJETINY NAJDETE ZDE


Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...