S Novým rokem nové poplatky: až deset tisíc za převod auta

  12:25aktualizováno  12:25
Od ledna zaplatí kupci starých ojetých aut novou "ekologickou daň". K přihlášení staré škodovky, kterou dostanete v hospodě "za metr piv", bude potřeba až 10 tisíc korun.

Nový poplatek za převod Škody Forman mnohdy přesáhne jeho prodejní cenu | foto: Škoda Auto

Deset, pět a tři tisíce korun. Tolik si připočtěte k ceně za staré auto, které si po Novém roce pořídíte.

Daň zaplatí všichni, kdo si v příštím roce v Česku koupí nebo z ciziny dovezou automobil přibližně do roku výroby 1999. Tedy takový, který spadá do normy Euro 0, 1 a 2. Tato norma udává, kolik auto vypouští škodlivin. Moderních vozů s emisní hodnotou Euro 3 až 5 se přihlašovací poplatek netýká.

Na nové poplatky z převodu ojetin se ptejte ve středu 19. listopadu od 10:00 hodin odborníka ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyňka Veselého. - ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Novinka se nejvíc dotkne majitelů starých aut, která jsou na silnicích v Česku nejčastější. To znamená felicií, favoritů, "stodvacítek" a "stopětek".

Za převod Škody 120 a dalších starých aut s emisní hodnotou 0 (vyrobených před rokem 1992) se bude platit deset tisíc korun. S poplatkem 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. A 3 000 korun zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 1999. To se týká většiny majitelů felicií.

Jedinou dobrou zprávou pro motoristy je alespoň fakt, že ekologická daň se při přehlášení auta bude platit jen jednou. "Když si tedy někdo na začátku ledna půjde zaregistrovat Škodu Favorit, pět tisíc korun zaplatí. Pokud ji později prodá, další majitel už na úřadě platit nebude. To samé platí i při dovozu staré ojetiny z ciziny. U těch se také platí jen za první přihlášení v Česku," říká Jarmila Zimmermannová z ministerstva životního prostředí.

Hlavním cílem zavedení nového poplatku bylo zabránit dovozu starých ojetin, které znečišťují životní prostředí. Jenže kvůli poplatku za ojetiny ze zahraničí musel být zaveden i poplatek za stejně stará auta v Česku. "Museli jsme tím vyhovět požadavkům Evropské unie. Kdyby se vybíralo jen za registraci auta z dovozu, bylo by to evropskými úředníky považováno za diskriminační vůči ostatním zemím,“ vysvětluje Zimmermannová.

Zbytečné jsou podle mluvčího sítě autobazarů AAA Auto Milana Smutného zřejmě obavy, že vzroste cena aut, která se registračním poplatkům těsně vyhnou – tedy těch s rokem výroby 2001, 2002 a 2003. "Nečekám, že by tomu tak bylo. Spíš to tipuji na mírný pokles," říká.

Bez obav z placení mohou být noví majitelé motocyklů a veteránů. Poplatek se totiž vztahuje jen na osobní i nákladní čtyřkolová vozidla do 3,5 tuny, která jsou v registru silničních vozidel. Motorek se to tedy netýká a stará auta s veteránskými značkami jsou vedena v registru historických vozidel.

Kdo čeká, že výnosy z nové "daně" půjdou například do staveb a oprav silnic, je na omylu. "Poplatky budou přesunuty do Státního fondu životního prostředí, z něhož se financují ekologické projekty," vysvětluje Jarmila Zimmermannová.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Jak zjistím, do jaké skupiny můj vůz spadá? Vše o nových poplatcích za převod ojetin najdete v zítřejší příloze Auto MF DNES.

.
Autoři: ,

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Wartburg je Bauhaus na kolech. Jeho tvůrci sedmkrát zamítli nový trabant

Wartburg 353 vydržel ve výrobě 25 let.

Největší designér východní půlky Německa Karl Clauss Dietel dal tvář wartburgu, roburu a simsonu. Čtyřiaosmdesátiletý...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

OBRAZEM: První BMW vyrobili před devadesáti lety, pojďte na fotoexkurzi

Muzeum BMW v Mnichově

Společnost BMW (Bayerische Motoren Werke) je známá jako výrobce sportovních a luxusních automobilů a pohodlných...

Autofotka týdne: Veteránisté vyjíždějí, revmaplechy se ještě hodí

Jawa 20 Pionýr

Ještě před pár lety se taková auta a motorky měnily v hospodě za metr piv, dnes jejich ceny stoupají do závratných...

OBRAZEM: Fiaty kousnuté škorpionem slaví, Abarthu je sedmdesát

Abarth 70 let Ženevský autosalon

V Turíně žijící Rakušan Karl Abarth stavěl sportovní auta a příslušenství pro ně od 50. let, jeho výfuky přidávající...

Najdete na iDNES.cz