Zjistěte si, kolik zaplatíte při registraci ojetiny

aktualizováno 
Od Nového roku se bude platit za převod starého vozu. Ve velkém technickém průkazu auta můžete zjistit, do které kategorie vaše auto spadá.

Ilustrační foto | foto: DaimlerChrysler

Jak zjistit, kolik bude muset nový majitel při přepisu staršího auta zaplatit? Řídit se podle roku výroby vozu lze, ale pouze orientačně – systém homologací byl v 90. letech dost složitý a odlišný v různých státech, mnohé vozy splňovaly už tenkrát pozdější přísnější normy. Například Škoda Octavia roku výroby 1996 se už vejde do normy Euro III. Naopak Škoda Felicia mohla být registrována v roce 1997, ale plní pouze starší normu Euro I.

Najděte si v unikátním seznamu 150 vozů, jakou ekologickou daň bude muset státu zaplatit budoucí majitel vašeho ojetého auta ZDE

Směrodatný je proto velký technický průkaz vozu (v nové podobě Osvědčení o registraci vozidla), kde na druhé straně (ta s technickými údaji) najdete v kolonce "Emise" číslo směrnice. Podle ní pak v tabulce najdete příslušnou normu Euro I až Euro III, kterou motor vašeho vozu plní.

Pozor, jiná čísla směrnic se týkají osobních a jiná užitkových vozů. Konkrétní příklad? "Třeba Škoda
Felicia z roku 1996 bude plnit normu Euro II a při převodu se bude platit třítisícový poplatek; zatímco
Felicia pick-up bude plnit pouze Euro I a platit se bude pět tisíc," přibližuje možné problémy Petr Říha,
vedoucí motorové zkušebny organizace Dekra, která v Česku provozuje Stanice technické kontroly.

Někdy však mohou čekat majitele ojetin problémy – to když v technickém průkazu žádné číslo směrnice nenajdou. "Stává se to často u vozů zhruba do roku výroby 1994, kdy se u individuálních dovozů mnohdy
kolonka nevyplňovala. Nikdo se tím moc nezatěžoval, ostatně nešlo o peníze," říká Petr Říha.

Ale teď už o ně jde. A když nebude v tomto ohledu jasno, bude to znamenat další výdaje na zjišťování přes Stanici technické kontroly či oficiálního českého importéra – systémové řešení však ministerstvo dopravy teprve hledá.

Skoro každého napadne, že by stačilo zajet do Stanice měření emisí a údaj zjistit, to však nepomůže. "Hodnoty pro směrnice EHK se zjišťovaly při homologaci auta na takzvaném dynamometru, což je složité a drahé zařízení. Emisní stanice zjišťují na mnohem jednodušších přístrojích pouze to, zda je motor vozidla seřízen podle předpisu výrobce," vysvětluje Petr Říha.

Kolik dáte za převod auta

Platí se podle toho, jakou směrnici EURO vůz plní. Jak to poznáte? Ve velkém technickém průkazu v kolonce Emise najdete číslo směrnice EHK nebo EHS/ES a podle převodní tabulky zjistíte, jestli váš vůz z let výroby 1992 až 1999 plní normu Euro 0, Euro I nebo Euro II, a zda tedy při přepisu zaplatíte deset, pět, nebo tři tisíce korun. Pokud žádné číslo v TP nenajdete, obraťte se pro radu na STK.

Čísla směrnic v technickém průkazu

zážehové motory (benzin, LPG, CNG) pro M1 (osobní) a N1 (užitková)

Euro 0 – 10 000 Kč
*EHS/ES: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491
*EHK: 15 R00, 15 R01, 15 R02, 15 R03, 15 R04, 83 R00 A, 83 R00 B, 83 R01 A, 83 R01 B – platí pro M1 s max. hmotností nad 2 500 kg, obsaditelností nad 6 osob, v terénním provedení M1G + vozidla N1.

Euro I – 5 000 Kč
*EHS/ES: 91/441, 93/59, 94/12 – u N1, M1 s obsaditelností více než 6 osob a max. hmotností přes 2 500 kg
*EHK: 83 R01 B – pouze M1 s maximální hmotností do 2 500kg, s obsaditelností do max. 6 osob a v neterénním provedení; 83 R02 B, 83 R03 B – u N1, M1 s obsaditelností více než 6 osob a max. hmotností více než 2 500 kg.

Euro II – 3 000 Kč
*EHS/ES: 94/12/ (pouze M1), 96/44, 96/69, 98/77
*EHK: 83 R03 B – pouze M1 s obsaditelností do 6 osob (včetně) s max. hmotností do 2 500 kg (včetně), 83 R04 B.

vznětové motory – diesely pro vozidla kategorie M1, N1

Euro 0 – 10 000 Kč
*EHS/ES: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491
*EHK: 15 R 00, 15 R 01, 15 R 02, 15 R 03, 15 R 04, 83 R 00, 83 R 00 C, 83 R 01 C – u M1 s max. hmotností nad 2 500 kg, s obsaditelností nad  6 osob, v terénním provedení (M1G) a N1.

Euro I – 5 000 Kč
*EHS/ES: 91/441, 93/59, 94/12 kat. N1 – I, II, III
*EHK: 83 R 01 C – pouze M1 max. hmotností do 2 500 kg (včetně) s obsaditelností do 6 osob (včetně) v neterénním provedení; 83 R 02 C, 83 R 03 C – u N1, M1 s obsaditelností nad 6 osob a max. hmotností
nad 2 500 kg, 49 R 02 A – limity emisí A, vozidla N1 a M1 s max. hmotností přes 3 500 kg.

Euro II – 3 000 Kč
*EHS/ES: 94/12 – pouze M1; 96/44, 96/69, 98/77, 91/542/
*EHS–B, 96/1/ES–B EHK: 83 R 03 C – pouze u M1 s obsaditelností do 6 osob (včetně) s max. hmotností do 2 500 kg (včetně), 83 R 04 C, 49 R 02 B – limity emisí B kat. N1 a M1 s max. hmotností přes 3 500 kg.

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Lidová Praga Piccolo byla nejrozšířenějším autem tuzemských silnic

Praga Super Piccolo a Lída Baarová

Model Piccolo československé automobilky Praga, představený veřejnosti před 95 lety 1. dubna 1924, byl konstruován jako...

Automobilové perly si daly rande na střeše, dorazil i traktor

Classic Drive 4

Sraz Classic Drive na střeše pražského obchodního centra Šestka už se etabloval mezi zavedené jarní motoristické akce....

Analýza trhu ojetin: mladá auta čeká zdražení

Ilustrační snímek

Ojeté vozy do tří let stáří čeká zdražení. Důvodem je omezení nabídky krátkodobého operativního leasingu i růst cen...

Najdete na iDNES.cz