Když designéři opisují: Fiat X1/9 a De Tomaso 1600

aktualizováno 
Jeden z nejzajímavějších fiatů - alespoň co do vzhledu a pojmenování - vstupoval do automobilového světa vlastně natřikrát. Nejprve jako studie, podruhé jako "obkreslená studie" a napotřetí konečně jako sériový model. Neznámé De Tomaso předběhlo X1/9 o rok.

Fiat X1/9 | foto: Fiat

Krásná targa (kupé s odnímatelým dílem střechy) jménem Fiat X1/9 začíná být vcelku vzácnou specialitou, kterou si majitelé hýčkají v garážích.

I samotný název, vymykající se zažitému způsobu označování turínských modelů, naznačoval, že je Bertoneho výtvor "něco extra". Auto si totiž do svého sériového života přivezlo kódové označení, které dostalo při vývoji.

Malý sporťák, který svými tvary ohromuje i dnes, se vyráběl dlouhých 17 let od roku 1972 do roku 1989, po světě jich jezdilo 174 tisíc.

Fiat X1/9Fiat X1/9Fiat X1/9




Odvážný fiat ale neměl úplně jednoduchý nástup. Představil se v roce 1972 na autosalonu v Turíně. Už rok předtím ukázal italský malovýrobce De Tomaso téměř nachlup stejný koncept na autosalonu v Paříži. Jmenoval se De Tomaso 1600 a vytvořila ho italská karosárna Ghia s motorem 1,6 ze závodního Fordu Escort s výkonem 170 koní.

De Tomaso 1600 Ghia
De Tomaso 1600 Ghia                          DALŠÍ FOTKY

Když se u De Tomasa "dohmátli" toho, že Fiat chystá sériový model vydesignovaný u Bertoneho legendárním Marcellem Gandinim (design Lamborghini Miura, Citroënu BX nebo Lancie Stratos), odvozený od studie Autobianchi A112 Runabout z roku 1969, zaangažovali designéra Toma Tjaardu (pro De Tomaso vytvořil model Pantera).

Nevlastní bratři se podobají snad úplně ve všem. Škodolibé hlasy říkají za vším stojí vykutálenost De Tomasa, který si chtěl svých pět minut slávy na autosalonu užít na úkor Fiatu, reálné plány na výrobu vozu však neměl.

Co je zač.... Autobianchi A112 Runabout

Bertone představil v Turíně roku 1969 malý sporťák pro mladé s pouze symbolickým čelním sklem. Mechanické skupiny pocházely z Fiatu 128. Díly ze sedanu s poháněnou přední nápravou ale tvůrci runaboutu využili hodně revolučním způsobem - všechno usadili dozadu.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Autonarozeniny: Regata představila světu start-stop systém v Brně 1983

Fiat Regata

Před 35 lety vyrazily statisíce lidí na brněnský strojírenský veletrh obdivovat modernizovanou řadu škodovek. Čekalo je...

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Najdete na iDNES.cz