Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

aktualizováno 
Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra značky požadovala odškodné dvacet milionů eur.

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na zadních sedadlech se změnil profil auta. Přívod vzduchu pro chlazení je oproti prototypu T7 na víku motoru, ne na bocích. | foto: Porsche

Existují dvě nejzásadnější německé automobilové ikony. Obě jsou od Porsche: Volkswagen Brouk a Porsche 911. Brouka navrhl ještě před druhou světovou válkou Ferdinand Porsche, „devětsetjedenáctku“ na začátku devadesátých let jeho syn Ferry. Přinejmenším donedávna o tom nikdo nepochyboval.

Stejná designerská ruka se při srovnání Porsche 356 a VW Brouk nezapře. Na...

Stejná designerská ruka se při srovnání Porsche 356 a VW Brouk nezapře. Na fotografii z roku 1958 s vozy pózuje šéf Ferry Porsche.

Komendu odstřihli

Zbyl z něj jen kus kabátu

Komenda, geniální designér se později s Porscheho rodinným klanem rozkmotřil tak, že jej odstřihli z oficiální fotografie s prototypem Porsche 356, zbyl na ní z něj jen cíp kabátu.  Více čtěte zde

Teď ovšem Ingrid Steinecková, dcera bývalého šéfdesignéra Porsche Erwina Komendy, přišla s tvrzením, že design Porsche 911 pochází ze skicáku jejího otce, stejně jako vzhled jeho předchůdce, modelu 356. Komenda se mimochodem podílel i na vzniku Brouka.

Steinecková podala na výrobce automobilů Porsche žalobu, kterou ovšem zemský osud ve Stuttgartu koncem července zamítl. O případu informoval německý server Spiegel Online. Steinecková požadovala od Porsche vyrovnání ve výši dvaceti milionů eur jako odškodnění za obrovský úspěch vozu během uplynulých 55 let.

Dcera Erwina Komendy chtěla, aby bylo autorské právo na vůz 911 a na model 356 dodatečně přiřknuto jejímu otci. Porsche naopak připisuje autorství designu sportovního vozu potomkům zakladatele firmy Ferdinanda Porsche. Právní zástupci žalobkyně se dosud nerozhodli, zda proti rozhodnutí soudu vznesou právní námitky.

Autoři:

Nejčtenější

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Rady zkušeného karavanisty. Řízení připomíná náklaďák, přespání plánujte

Karavany

Na cestování s obytným autem se lidem líbí zejména pocit svobody a to, že i cesta je cíl. Jenže myslet si, že člověk...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Další z rubriky

Tatra 603 vznikala potají jako Valuta. Její plakát jde do dražby

Tatra Valuta

Valuta se rodila potají. Projekt limuzíny, jejíž neopakovatelné tvary dodnes ohromují svět, dal nakonec vzniknout Tatře...

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Automobilové perly si daly rande na střeše, dorazil i traktor

Classic Drive 4

Sraz Classic Drive na střeše pražského obchodního centra Šestka už se etabloval mezi zavedené jarní motoristické akce....

Najdete na iDNES.cz