Zapomenutý génius z Brna maloval slavné porsche. Zemřel příliš mladý

  16:15aktualizováno  16:15
Dílo Jiřího Kuhnerta, který se z pozice technologa brněnského Zetoru dostal až k návrhům pro automobilku Porsche, připomíná Moravská galerie v Brně. Největším exponátem je vůz Porsche 928, na kterém Kuhnert také pracoval.

Moravská galerie v Brně představila 1. listopadu 2018 výstavu Jiřího Kuhnerta Sketch the Dream. Brněnský designér, jenž žil v letech 1941 až 1979, pracoval například na návrzích pro automobilku Porsche. Na snímku jsou kreslené návrhy automobilu Porsche 928, na jehož podobě se Kuhnert podílel. | foto: ČTK

Výstava, která potrvá do 13. ledna 2019, je posledním počinem galerie v Uměleckoprůmyslovém muzeu před jeho uzavřením a plánovanou proměnou.

Kuhnert (1941-1979) je brněnský rodák, který jako dítě s matkou unikl odsunu Němců z města. Do Německa odešli až po okupaci Československa armádami Varšavské smlouvy v roce 1968. Zemřel na rakovinu v době, kdy se mohla dále rozvíjet jeho kariéra v automobilce BMW.

Porsche 928
Porsche 928

Moravská galerie v Brně představila 1. listopadu 2018 výstavu Jiřího Kuhnerta Sketch the Dream. Brněnský designér, jenž žil v letech 1941 až 1979, pracoval například na návrzích pro automobilku Porsche. Na snímku je automobil Porsche 928, na jehož podobě se Kuhnert podílel.

„Kuhnert neměl žádné umělecké školení, byl autodidakt,“ řekl novinářům kurátor výstavy Rostislav Koryčánek. V Brně Kuhnert absolvoval průmyslovku. Fascinovala jej závodní auta. Po emigraci nastoupil do konstrukčního oddělení firmy Porsche ve Stuttgartu.

Jeho kreslířského talentu a dalších schopností si brzy povšimnul šéfdesignér Anatole Lapin, který jej vzal do svého týmu. Kuhnert tak začal spolupracovat na návrzích Porsche 928. Model se poté stal senzací autosalonu v Ženevě.

„Kuhnertovým autorským dílem je například tvarování ikonické zadní části, která dává vozu esprit,“ popsal Koryčánek. Auto předběhlo svou dobu, míní současný český designér Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj.

Fotogalerie

Na výstavě lidé uvidí Kuhnertem signované skici s návrhy detailů. Podle Koryčánka mají nejen technickou a dokumentační hodnotu, ale také vysokou uměleckou úroveň. Galerie využila také dobové fotografie z archivu Kuhnertovy rodiny.

Po konfliktech s výbušným Lapinem (zemřel 29. dubna 2012) se Kuhnert rozhodl odejít do automobilky BMW, avšak brzy poté v osmatřiceti letech zemřel. Pro české odborníky nebyl neznámou osobností. Teprve nyní je jeho příběh komplexněji zpracovaný, podobně rozsáhlá výstava dosud nevznikla.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Před 150 lety v Londýně vyzkoušeli semafor, test ukončil až výbuch

semafory

První mechanický semafor v historii byl nainstalován před 150 lety, 10. prosince 1868, na křižovatce před sídlem...

Embéčko bylo ve světové špičce, Škoda si na něj postavila novou továrnu

Škoda 1000 MB

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského...

Najdete na iDNES.cz