Parádní Speedster s nouzovou střechou slaví 70 let Porsche

  15:00aktualizováno  15:00
Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Už 70 let vyjíždějí do světa sportovní vozy s motorem vzadu a slavnou značkou Porsche. U příležitosti výročí se představuje speciální model, extrémní svým designem i výkonem, který vznikne v symbolickém počtu 1948 kusů odkazujícím na rok vzniku značky.

Porsche 911 Speedster | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Dne 8. června 1948 dostal první sériový vůz značky Porsche, roadster 356 označovaný jednoduše „No. 1“, silniční registraci. Přesně o 70 let později automobilka ve svém sídle u příležitosti oslav představila koncept odkazující na originální model – stříbrnou dvoumístnou 911 Speedster ozdobenou speciálními polepy.

Porsche 911 Speedster

Tiskové prohlášení tehdy uvádělo: „Koncepční studie je předobrazem případného sériového vozu, který se však nepředstaví dříve než v roce 2019. Rozhodnutí o výrobě padne v následujících měsících.“ O čtyři měsíce později situace dramaticky pokročila, Porsche na pařížském autosalonu prezentuje sériové provedení, které se navíc ve srovnání s původním konceptem poměrně výrazně proměnilo.

Zatímco obvykle je sériová verze „očesanou“ verzí studie, v případě 911 Speedster byl postup přesně opačný. Designéři vzhled ještě přiostřili nárazníky a nástavci prahů, které se inspirují vrcholným modelem 911 GT3 RS. Sériový speedster dostal specifický design 21palcových kol inspirovaný závodními 911 a má také specifickou optiku předních světel. Karoserie přišla o zbytečně manýristické zlaté znáčky a naopak dostala pár kontrastních detailů v černé barvě.

Autosalon Paříž 2018

Naopak zůstala kuželovitá zpětná retro zrcátka „talbotky“, a chromované víčko nádrže uprostřed přední kapoty. Tyto detaily Porsche doplňuje informací, že 911 Speedster je prvním modelem značky, který se objeví v novém programu individualizace Heritage Design.

Základem speedsteru je karoserie kabrioletu 911 Carrera 4, což navzdory použití pohonu zadních kol znamená rozšířený rozchod zadní nápravy. Hlavní změnou je zkrácení čelního skla a jeho naklonění směrem vzad. Speedster také postrádá klasickou střechu, její funkci nouzově zastane plátěný, ručně upínaný kryt. V zájmu snížení hmotnosti (a nepochybně i zvýšení exkluzivity) má speedster karbonovou přední a zadní kapotu i panel za zadními sedadly. Karbonové díly doplňují hliníková blatníky a titanový výfuk.

Fotogalerie

Zavěšení kol pochází z 911 GT3, stejný původ má i atmosférický čtyřlitr, který má být naladěn na více než 500 koní a bude točit až 9000 otáček. Z 911 GT3 bude nepochybně pocházet i šestistupňová manuální převodovka (slabší verze 911 mají totiž manuál sedmistupňový), speedster se tak stane nejsilnějším porsche s ručním řazením.

Výroba je limitována symbolickým počtem 1948 kusů – toto číslo připomíná rok vzniku automobilky. Vzhledem k omezenému počtu a rozsahu provedených úprav bude speedster určitě dražší než 911 GT3, která stojí od 152 tisíc eur (3,9 milionu korun), dost možná cenou překoná i vrcholný model 911 GT3 RS nabízený od 195 tisíc eur (5 milionů korun). Celá série se bude vyrábět až v roce 2019, což znamená, že speedster bude labutí písní současné generace 911. Veřejnost totiž už netrpělivě vyhlíží nástupce osm let vyráběného typu 991.

Ke speedsteru se Porsche pravidelně vrací

Na počátku byl typ 356, z něhož v roce 1952 vznikl takzvaný 356 1500 America Roadster. Tento model nastavil základní pravidla všem dalším speedsterům: měl odlehčenou karoserii, spartánský interiér s nízkým čelním sklem a jen nouzové zastřešení. S počtem 16 vyrobených kusů jde dnes o jeden z nejcennějších vozů z počátků značky Porsche.

Po vzoru America Roadsteru automobilka připravila v roce 1957 model 356 A 1500GS Carrera GT Speedster. Na něj se pak po 30 letech odkázala studií 911 Speedster, která se pro velký zájem nakonec i vyráběla a vznikla v počtu 2102 kusů. Na rozdíl od ní je série 930 kusů 911 Speedster další generace dnes téměř zapomenuta. Zatím poslední 911 Speedster se představila před osmi lety také na autosalonu v Paříži, a to u příležitosti výročí 25 let programu Porsche Exclusive. Výroba byla omezena na 356 kusů, všechny měly na rozdíl od současného speedsteru automatickou převodovku PDK.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Volvo 37t Eur4 mix 9m3 Stetter
Volvo 37t Eur4 mix 9m3 Stetter

r.v. 2009, naj. 239 000 km, diesel
1 813 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz