Středa 11. prosince 2019, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 11. prosince 2019 Dana

Parádní Speedster s nouzovou střechou slaví 70 let Porsche

  15:00aktualizováno  15:00
Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Už 70 let vyjíždějí do světa sportovní vozy s motorem vzadu a slavnou značkou Porsche. U příležitosti výročí se představuje speciální model, extrémní svým designem i výkonem, který vznikne v symbolickém počtu 1948 kusů odkazujícím na rok vzniku značky.

Porsche 911 Speedster | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Dne 8. června 1948 dostal první sériový vůz značky Porsche, roadster 356 označovaný jednoduše „No. 1“, silniční registraci. Přesně o 70 let později automobilka ve svém sídle u příležitosti oslav představila koncept odkazující na originální model – stříbrnou dvoumístnou 911 Speedster ozdobenou speciálními polepy.

Porsche 911 Speedster

Tiskové prohlášení tehdy uvádělo: „Koncepční studie je předobrazem případného sériového vozu, který se však nepředstaví dříve než v roce 2019. Rozhodnutí o výrobě padne v následujících měsících.“ O čtyři měsíce později situace dramaticky pokročila, Porsche na pařížském autosalonu prezentuje sériové provedení, které se navíc ve srovnání s původním konceptem poměrně výrazně proměnilo.

Zatímco obvykle je sériová verze „očesanou“ verzí studie, v případě 911 Speedster byl postup přesně opačný. Designéři vzhled ještě přiostřili nárazníky a nástavci prahů, které se inspirují vrcholným modelem 911 GT3 RS. Sériový speedster dostal specifický design 21palcových kol inspirovaný závodními 911 a má také specifickou optiku předních světel. Karoserie přišla o zbytečně manýristické zlaté znáčky a naopak dostala pár kontrastních detailů v černé barvě.

Autosalon Paříž 2018

Naopak zůstala kuželovitá zpětná retro zrcátka „talbotky“, a chromované víčko nádrže uprostřed přední kapoty. Tyto detaily Porsche doplňuje informací, že 911 Speedster je prvním modelem značky, který se objeví v novém programu individualizace Heritage Design.

Základem speedsteru je karoserie kabrioletu 911 Carrera 4, což navzdory použití pohonu zadních kol znamená rozšířený rozchod zadní nápravy. Hlavní změnou je zkrácení čelního skla a jeho naklonění směrem vzad. Speedster také postrádá klasickou střechu, její funkci nouzově zastane plátěný, ručně upínaný kryt. V zájmu snížení hmotnosti (a nepochybně i zvýšení exkluzivity) má speedster karbonovou přední a zadní kapotu i panel za zadními sedadly. Karbonové díly doplňují hliníková blatníky a titanový výfuk.

Fotogalerie

Zavěšení kol pochází z 911 GT3, stejný původ má i atmosférický čtyřlitr, který má být naladěn na více než 500 koní a bude točit až 9000 otáček. Z 911 GT3 bude nepochybně pocházet i šestistupňová manuální převodovka (slabší verze 911 mají totiž manuál sedmistupňový), speedster se tak stane nejsilnějším porsche s ručním řazením.

Výroba je limitována symbolickým počtem 1948 kusů – toto číslo připomíná rok vzniku automobilky. Vzhledem k omezenému počtu a rozsahu provedených úprav bude speedster určitě dražší než 911 GT3, která stojí od 152 tisíc eur (3,9 milionu korun), dost možná cenou překoná i vrcholný model 911 GT3 RS nabízený od 195 tisíc eur (5 milionů korun). Celá série se bude vyrábět až v roce 2019, což znamená, že speedster bude labutí písní současné generace 911. Veřejnost totiž už netrpělivě vyhlíží nástupce osm let vyráběného typu 991.

Ke speedsteru se Porsche pravidelně vrací

Na počátku byl typ 356, z něhož v roce 1952 vznikl takzvaný 356 1500 America Roadster. Tento model nastavil základní pravidla všem dalším speedsterům: měl odlehčenou karoserii, spartánský interiér s nízkým čelním sklem a jen nouzové zastřešení. S počtem 16 vyrobených kusů jde dnes o jeden z nejcennějších vozů z počátků značky Porsche.

Po vzoru America Roadsteru automobilka připravila v roce 1957 model 356 A 1500GS Carrera GT Speedster. Na něj se pak po 30 letech odkázala studií 911 Speedster, která se pro velký zájem nakonec i vyráběla a vznikla v počtu 2102 kusů. Na rozdíl od ní je série 930 kusů 911 Speedster další generace dnes téměř zapomenuta. Zatím poslední 911 Speedster se představila před osmi lety také na autosalonu v Paříži, a to u příležitosti výročí 25 let programu Porsche Exclusive. Výroba byla omezena na 356 kusů, všechny měly na rozdíl od současného speedsteru automatickou převodovku PDK.

Autoři:
  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozbalit, vyčistit a odblokovat. Nové auto je třeba probudit

Týdny od koupě nového auta utekly a prodejce vám volá, kdy si budete chtít auto převzít. Servis ho musí ještě...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky
Premium

Nejstarší osmiválec v aktivní službě. Bentley ho používá už šedesát let

Už šedesát let aktivní kariéry za sebou má motor řady L-series, který původně vznikl pro značky Rolls-Royce a Bentley....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Na mostech pozor, víc to tam klouže. Riziková místa zvýrazní modrá barva

Teplota kolem nuly, déšť, mlha, vysoká vlhkost, to jsou ideální ingredience na ledovku na mostě. Právě v těchto dnech...

Premium

Cybertruck je kubistická karikatura, která změní svět aut

Tesla, to není obyčejná automobilka, je to fenomén a její zákazníci tak trochu sekta. Každopádně je její šéf Elon Musk...

Najdete na iDNES.cz