Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Parádní Speedster s nouzovou střechou slaví 70 let Porsche

  15:00aktualizováno  15:00
Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Už 70 let vyjíždějí do světa sportovní vozy s motorem vzadu a slavnou značkou Porsche. U příležitosti výročí se představuje speciální model, extrémní svým designem i výkonem, který vznikne v symbolickém počtu 1948 kusů odkazujícím na rok vzniku značky.

Porsche 911 Speedster | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Dne 8. června 1948 dostal první sériový vůz značky Porsche, roadster 356 označovaný jednoduše „No. 1“, silniční registraci. Přesně o 70 let později automobilka ve svém sídle u příležitosti oslav představila koncept odkazující na originální model – stříbrnou dvoumístnou 911 Speedster ozdobenou speciálními polepy.

Porsche 911 Speedster

Tiskové prohlášení tehdy uvádělo: „Koncepční studie je předobrazem případného sériového vozu, který se však nepředstaví dříve než v roce 2019. Rozhodnutí o výrobě padne v následujících měsících.“ O čtyři měsíce později situace dramaticky pokročila, Porsche na pařížském autosalonu prezentuje sériové provedení, které se navíc ve srovnání s původním konceptem poměrně výrazně proměnilo.

Zatímco obvykle je sériová verze „očesanou“ verzí studie, v případě 911 Speedster byl postup přesně opačný. Designéři vzhled ještě přiostřili nárazníky a nástavci prahů, které se inspirují vrcholným modelem 911 GT3 RS. Sériový speedster dostal specifický design 21palcových kol inspirovaný závodními 911 a má také specifickou optiku předních světel. Karoserie přišla o zbytečně manýristické zlaté znáčky a naopak dostala pár kontrastních detailů v černé barvě.

Autosalon Paříž 2018

Naopak zůstala kuželovitá zpětná retro zrcátka „talbotky“, a chromované víčko nádrže uprostřed přední kapoty. Tyto detaily Porsche doplňuje informací, že 911 Speedster je prvním modelem značky, který se objeví v novém programu individualizace Heritage Design.

Základem speedsteru je karoserie kabrioletu 911 Carrera 4, což navzdory použití pohonu zadních kol znamená rozšířený rozchod zadní nápravy. Hlavní změnou je zkrácení čelního skla a jeho naklonění směrem vzad. Speedster také postrádá klasickou střechu, její funkci nouzově zastane plátěný, ručně upínaný kryt. V zájmu snížení hmotnosti (a nepochybně i zvýšení exkluzivity) má speedster karbonovou přední a zadní kapotu i panel za zadními sedadly. Karbonové díly doplňují hliníková blatníky a titanový výfuk.

Fotogalerie

Zavěšení kol pochází z 911 GT3, stejný původ má i atmosférický čtyřlitr, který má být naladěn na více než 500 koní a bude točit až 9000 otáček. Z 911 GT3 bude nepochybně pocházet i šestistupňová manuální převodovka (slabší verze 911 mají totiž manuál sedmistupňový), speedster se tak stane nejsilnějším porsche s ručním řazením.

Výroba je limitována symbolickým počtem 1948 kusů – toto číslo připomíná rok vzniku automobilky. Vzhledem k omezenému počtu a rozsahu provedených úprav bude speedster určitě dražší než 911 GT3, která stojí od 152 tisíc eur (3,9 milionu korun), dost možná cenou překoná i vrcholný model 911 GT3 RS nabízený od 195 tisíc eur (5 milionů korun). Celá série se bude vyrábět až v roce 2019, což znamená, že speedster bude labutí písní současné generace 911. Veřejnost totiž už netrpělivě vyhlíží nástupce osm let vyráběného typu 991.

Ke speedsteru se Porsche pravidelně vrací

Na počátku byl typ 356, z něhož v roce 1952 vznikl takzvaný 356 1500 America Roadster. Tento model nastavil základní pravidla všem dalším speedsterům: měl odlehčenou karoserii, spartánský interiér s nízkým čelním sklem a jen nouzové zastřešení. S počtem 16 vyrobených kusů jde dnes o jeden z nejcennějších vozů z počátků značky Porsche.

Po vzoru America Roadsteru automobilka připravila v roce 1957 model 356 A 1500GS Carrera GT Speedster. Na něj se pak po 30 letech odkázala studií 911 Speedster, která se pro velký zájem nakonec i vyráběla a vznikla v počtu 2102 kusů. Na rozdíl od ní je série 930 kusů 911 Speedster další generace dnes téměř zapomenuta. Zatím poslední 911 Speedster se představila před osmi lety také na autosalonu v Paříži, a to u příležitosti výročí 25 let programu Porsche Exclusive. Výroba byla omezena na 356 kusů, všechny měly na rozdíl od současného speedsteru automatickou převodovku PDK.

Autoři:
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky
Premium

Jaká jsou čísla prodejů nových aut za loňský rok? Prvenství zůstává Německu

Nejoblíbenější značkou i pro rok 2019 zůstává Volkswagen a nejprodávanější model je Golf. Český trh je za uplynulý rok...

Online prodej aut v Česku jen naoko. Proti jsou rizika a příšerná byrokracie

Koupit auto v e-shopu stejně jako mobil nebo potraviny v Česku nejde. Fyzicky vám auto prodejce třeba i doručí,...

Premium

Dotyková obrazovka je nebezpečnější než konopí či alkohol za volantem

Automobilky se často zaklínají slovem digitalizace a interiéry svých vozů vybavují stále většími dotykovými...

Pozor, pálí. Parní zjev z Verneovky startuje 45 minut a ujede pět kilometrů

Má pět koní, dojezd na plnou nádrž pět kilometrů a maximální rychlost odhadem třicet za hodinu. A pohání jej pára....

Najdete na iDNES.cz