Prodeje ojetých automobilů stále stoupají.

Prodeje ojetých automobilů stále stoupají. | foto: Viktor Chlad, MAFRA

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

  • 412
Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší deseti let“. Chce tedy obnovit systém nastavení poplatků za převod aut. Za převod starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek 10 000, respektive 5 000 korun, navrhuje svaz.

„Víte, že každé třetí dovezené auto má stočený tachometr a zhruba každé páté je po bouračce? Jenže prodejci to lidem neřeknou. Chci to změnit a budu hledat řešení,“ zval poslanec ANO Martin Kolovratník na seminář o ochraně spotřebitelů v Poslanecké sněmovně. Společně s Tomášem Prouzou, prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, představili na semináři novou koncepci ekopoplatků za převod aut. 

Pokuta za to, že nemáte na nové auto má zachránit ovzduší

KOMENTÁŘ

Bývalý náměstek ministra financí Tomáš Prouza odhalil nový zdroj peněz: Trh s ojetými automobily v ČR má hodnotu 174 miliard korun, změny jsou potřeba. Z nich se bude dát s pomocí ekovýpalného vysát velký balík peněz. Komentář čtěte zde

Noví majitelé starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by v budoucnu mohli zaplatit ekologický poplatek při první registraci vozu 10 000 korun, respektive 5 000 Kč. V současnosti poplatky platí noví majitelé vozu z tuzemska i zahraničí při prvním převodu za auta neplnící buď žádnou normu, nebo maximálně Euro 2. 

Dosavadní zkušenosti jsou takové, že prodávající musí většinou auto o částku za ekodaň zlevnit, aby bylo prodejné. 

Ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí rozpracovávala stejný návrh už v roce 2016, spadl ovšem pod stůl.

Svaz obchodu a cestovního ruchu si od opatření slibuje regulaci importu a provozu starých neekologických aut. „Trh s ojetými automobily v ČR má hodnotu 174 miliard korun, změny jsou potřeba,“ zaznělo na semináři.

Majitelé vozů při první registraci nebo přeregistraci v současnosti platí 10 000 Kč za vůz neplnící žádnou normu, 5 000 Kč za auto plnící Euro 1 a 3 000, když má Euro 2. Podle nového návrhu by se tedy vše posunulo „o dvě ekonormy dále“. 

Návrh na úpravu ekopoplatků za převod starších aut
aktuální stav (Kč)nový návrh (Kč)
Euro 010 00025 000
Euro 15 00020 000
Euro 23 00015 000
Euro 3neplatí se10 000
Euro 4neplatí se5 000
Euro 5neplatí seneplatí se
Euro 6neplatí seneplatí se
Euro 6cneplatí seneplatí se
elektromobilyneplatí seneplatí se

Od roku 2009 bylo na emisních poplatcích vybráno 3,7 miliardy korun. Vybrané peníze například podpořily program Zelená úsporám na nové kotle.

„V minulosti již zavedené opatření v podobě emisních poplatků na nejstarší vozy vedlo k radikálnímu snížení jejich dovozu. Kupující jednoduše začali preferovat koupi novějších a čistších vozů. Stát může v této politice jednoduše pokračovat,“ uvedl Tomáš Prouza.

Vedle dopadu na ekologii by rozšířené poplatky přinesly minimálně 600 milionů Kč ročně za registraci dovezených aut a další 2,1 miliardy Kč za první přeregistraci aut již jezdících v ČR.

Zvažovaná úprava by mohla být součástí návrhu novely zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností, která nyní čeká na projednání vládou. Návrh by vedle nových poplatků za Euro 3 a Euro 4 zvýšil platbu za Euro 0 na 25 000 Kč, Euro 1 na 20 000 Kč a Euro 2 na 15 000 korun.

Emisní normy s označením Euro existují od roku 1992. Jsou závazné ve všech zemích Evropské unie a udávají, jaké maximální množství škodlivin může být obsaženo ve výfukových plynech. Normy sledují a regulují množství oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic na ujetý kilometr.

,