Irští ministři v úterý po hlasování britského parlamentu, který zamítl brexitovou dohodu premiérky Theresy Mayové, vyjádřili obavy nad svými zásobami léků. Téměř sedmdesát procent z více než čtyř tisíc léčiv dostupných na irském trhu totiž do země putuje napříč Velkou Británií nebo přímo z ní.
Irové se nyní obávají, že by mohli o dodávky některých léků už zanedlouho přijít. Do ohrožené skupiny patří například léky s krátkou trvanlivostí či se zvláštními požadavky na skladování či přepravu. Problematická mohou být podle irského kabinetu také léčiva, která do země dováží výhradní dodavatelé.
Ačkoli irské ministerstvo zdravotnictví „nepředpokládá okamžitý dopad na dodávky léků, protože země rozšířila řady svých dodavatelů“, vláda plánuje co nejrychlejší naskladnění základních léků. Tyto zásoby by měli Irům sloužit v případě, že by po brexitu došlo ke „zpoždění či nedostatku“.
Možný výpadek dodávek léků je však pouze jedním z mnoha následků, které mohou Irsko postihnout v případě brexitu bez dohody. Odborníci upozorňují, že situace v Irsku může být dokonce horší než v Británii. Irský kabinet proto předložil zákon o sedmnácti bodech, který má zmírnit účinky tvrdého brexitu. Týká se oblasti obchodu, zdravotnictví, daní, pracovních míst, policie či bezpečnosti.
„Brexit bez dohody bude mít na Irsko zásadní vliv. Cílem těchto opatření je co nejvíce omezit škody. Pořád si myslíme, že jedinou cestou k uspořádanému odchodu Británie z Evropské unie je schválení dohody,“ uvedl pro list The Guardian místopředseda irské vlády Simon Coveney.
Irové po letech povolí potraty, pro se vyslovily dvě třetiny hlasujících |
Vzhledem k tomu, že Irsko spoléhá na Británii coby na pomyslný most do Francie, Irští ministři se v úterý věnovali také s tím spojeným dopravním rizikům. Většina nákladů určených pro Evropu v současné chvíli putuje z Dublinu do britského Holyheadu a následně přes Dover až do francouzského Calais.
Obchod ve výši jednadvaceti miliard eur (546 miliard korun) by tedy mohla ohrozit jakákoli nová bariéra v Holyheadu či Doveru, většinu zboží totiž tvoří produkty citlivé na čas jako je maso nebo mléčné výrobky. Podle irské vlády však předběžné posouzení naznačuje, že na trajektech by měl být dostatek místa, aby se zboží na evropský kontinent dostalo po moři nikoli po silnicích.
Británie spustila web, který poradí občanům a firmám EU s přípravou na brexit