Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Horko zvyšuje riziko infarktu u řidičů. Každý třetí zástavu srdce nepřežije

  20:01
Letní horka zvyšují riziko srdeční zástavy u řidičů. Každý třetí člověk přitom infarkt nepřežije. Podstatná je správná a neodkladná pomoc, upozorňují odborníci. V Česku se proto rozšířila síť defibrilátorů. Nově budou resuscitační přístroje k dispozici na 31 čerpacích stanicích napříč Českem.

Ostré slunce, vysoké teploty, rozpálený interiér auta, naproti tomu provoz klimatizace na plné obrátky, dehydratace a stres za volantem: to všechno významně zvyšuje v letních měsících riziko zástavy srdce, neboli infarktu. A každý třetí řidič, kterého infarkt překvapí, jej nepřežije.

INFARKT

  • Co je infarkt?
    Infarkt je poškození srdeční tkáně vlivem nedostatečného okysličení. Ročně u nás postihne na 30 tisíc lidí, častěji muže. Příčinou nedostatku kyslíku je nedostatečný průtok krve, který pokud není včas obnoven, dochází k nevratnému poškození srdečního svalu. Akutní infarkt je zásadním ohrožením lidského života a už při prvních příznacích je třeba vyhledat lékařskou pomoc.
  • Jak poznat infarkt?
    Typickým příznakem infarktu je dlouhotrvající tupá bolest po celém hrudníku, přetrvávající (10 a více minut) i v klidovém stavu. Často vystřeluje do levého ramene, krku až k dolní čelisti, do zad nebo břicha. Postižený se výrazně potí, pociťuje nevolnost, slabost, závratě a dušnost.

V létě, kdy teploty přesáhnou 30 stupňů Celsia, je náš organismus nadměrně zatěžován termoregulací. A právě řidiči zavření v kabině svého auta dost často podceňují pitný režim a význam hydratace. S puštěnou klimatizací se cítí dobře, zapomínají na to, že se hodně potí a že i klimatizace tělo vysušuje. Srdce - pumpa pro tekutiny (krev) v těle, pracuje na plné obrátky. Krev se zahušťuje a a srdce se namáhá...

Policie ČR každoročně eviduje okolo 230 tragických dopravních nehod, kdy se při jejich vyšetřování nakonec prokáže, že řidič zemřel ještě před samotnou nehodou. Ve většině případů právě kvůli infarktu. Každoročně je také evidováno okolo tisícovky nehod, kde je jako příčina stanovena únava, spánek nebo fyzická indispozice. Statistiky potvrzují, že letní měsíce patří k těm nejrizikovějším. O prázdninách takových nehod eviduje policie až třikrát více než v lednu. Při těchto nehodách zemřelo jen loni 10 lidí, ale v roce 2015 si vyžádaly 24 obětí.

Hraje se o minuty

Náhlá srdeční zástava je jednou z nejčastějších příčin úmrtí v Evropě i v České republice. Například jen v Jihomoravském kraji je ročně mimo nemocnici postiženo náhlou srdeční příhodou přibližně 700 lidí. „Zhruba polovina z nich přímo v terénu zemře a jen pět až patnáct procent pacientů má to štěstí, že se po srdeční příhodě vrací zpět do běžného života,“ upozornila Barbora Truksová Zuchová, lékařka a mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje.

„V lidském organismu dojde ke zrychlenému kmitání srdečních komor, které se nestačí plnit krví a pumpovat ji do oběhu k životně důležitým orgánům. Tím nejcitlivějším je lidský mozek, který přestává fungovat již po několika vteřinách bez dodávky kyslíku. Po několika minutách pak dochází k jeho trvalému poškození,“ popsal průběh zástavy oběhu krve přednosta ARO v Motole Tomáš Vymazal.

Letní horka zvyšují riziko srdeční zástavy u řidičů. Každý třetí člověk přitom infarkt nepřežije. Podstatná je správná a neodkladná pomoc, upozorňují odborníci.

Co je defibrilátor

Automatizovaný externí defibrilátor je počítačově řízené zařízení určené pro laiky, které umí analyzovat křivku EKG a v případě potřeby vede zachránce hlasovými i vizuálními pokyny k provedení resuscitace a případně i defibrilace správným a bezpečným způsobem.
Základní pokyny k použití přístroje, stejně jako seznam míst, kde jsou v okolí externí defibrilátory umístěny, poskytnou operátoři tísňové telefonní linky 155 nebo mobilní aplikace Záchranka. Místa, kde mají k dispozici defibrilátor, jsou označená zelenou nálepkou s obrázkem blesku v srdci. Pokud je v dané oblasti dostupný defibrilátor u složek Integrovaného záchranného systému, vyšle operátorka na místo kromě výjezdové skupiny Zdravotnické záchranné služby i nejbližší jednotku s defibrilátorem.

Zelené logo ve tvaru srdce označuje všechna místa, kde je automatický...

Podle lékařů se v takových případech hraje doslova o minuty a při resuscitaci může významně pomoci blízký defibrilátor, protože záchranka musí ze zákona na místo dorazit do dvaceti minut. „Mezi tísňovým voláním a příjezdem záchranné služby, která provede první defibrilační výboj, průměrně uplyne ve většině oblastí pět až osm minut. Během této doby závisí přežití postiženého na svědcích zástavy, kteří mohou zahájit resuscitaci za pomoci automatizovaného externího defibrilátoru (AED). S každou minutou prodlevy přitom klesá naděje na záchranu postiženého o deset procent,“ dodala Zuchová s tím, že při resuscitaci pomocí defibrilátoru a s masáží hrudníku se naděje na přežití postiženého pohybuje mezi 70 až 80 procenty.

Zuchová dodala, že zástava srdce není fenoménem starých lidí lidí. „Nejčastěji postihuje muže mezi čtyřiceti a padesáti lety.  A naposledy jsme resuscitovali šestnáctiletou dívku,“ upozornila. Člověk tak nikdy neví, kdy bude muset u zástavy srdce zasáhnout a postiženého resuscitovat.

Síť defibrilátorů se rozšíří

Časté nehody a fatálnost srdečních zástav je důvod, proč se do léta síť těchto resuscitačních přístrojů rozšíří. „Defibrilátory dokážou srdeční rytmus rozpoznat, vyslat elektrický výboj a ovlivnit tím arytmii. Jejich instalace na veřejných místech je skvělá možnost, jak zachránit desítky až stovky lidí každý rok,“ míní Vymazal.

Během června a července se proto defibrilátory objeví na 31 čerpacích stanicích MOL. (viz přiložená mapa) „Zavedli jsme je na desetinu našich čerpacích stanic, zároveň necháváme proškolovat personál tak, aby byl schopný defibrilátor použít a obsluhovat,“ informoval retail manager společnosti MOL Česká republika Tomáš Lux.

Kde všude budou k dispozici defibrilátory

Jednotlivé benzinky společnost vybrala tak, aby ležely na nejfrekventovanějších místech a defibrilátory tak byly co nejvíce k dispozici. 

„Jedná se o stanice na hlavním tahu, kolem dálnice D1, zároveň jsme vybírali ty, kde se otočí nejvíce zákazníků, které jsou tedy nejvytíženější,“ doplnil Lux s tím, že společnost MOL je v Česku zatím jediná, která defibrilátory disponuje.

Pokud se zástava srdce stane poblíž, mohou pomoci buď přímo pracovníci čerpací stanice, nebo bude přístroj k dispozici záchranným složkám, které si jej vyzvednou. Obsluhu přístroje přitom zvládne i laik. Přístroj nahlas a srozumitelně provede resuscitací, instruuje k jednotlivým úkonům a jeho ovládání je snadné. „Ublížit postiženému nemůže, po přiložení sám zhodnotí, zda je výboj vhodný,“ doplnila Zuchová.

Jak správně použít defibrilátor - infografika
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...