Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

K pádu dívky ze dveří vlaku mohl přispět dobíhající pasažér, riziko trvá

  5:12
Nešťastná souhra okolností v kombinaci s nebezpečnou záludností dveří starých vagonů. Kombinace těchto faktorů stála podle informací MF DNES za smrtí tříleté dívky, která před necelými dvěma týdny vypadla na Olomoucku ze dveří jedoucího rychlíku a na místě zemřela.

Na hlavním železničním koridoru z Olomouce na Prahu, poblíž stanice Štěpánov, vypadlo za jízdy z osobního vlaku malé dítě. (24. července 2016) | foto: ZZS OK

Na poslední chvíli nastupující cestující nedostatečně zavře dveře vagonu. Ty se kvůli tomu nezablokují a není žádná signalizace, která by na to upozornila. O chvíli později míří k záchodu vedle nich matka se dvěma dětmi a jedno jimi vypadne.

Takový byl podle dosavadních výsledků vyšetřování scénář červencové tragédie, při níž zemřelo dítě. Stejná situace se přitom může stát kdykoliv znovu, České dráhy totiž používají stovky vagonů se stejným typem dveří, část z nich dokonce vůbec nemá blokovací mechanismus.

Neštěstí se stalo v neděli 24. července v soupravě R884 Galán směřující z Luhačovic do Prahy, a to poblíž obce Hlušovice. Za jakých okolností a zda hrálo roli technické či lidské selhání nadále vyšetřují policisté i Drážní inspekce. Zatím žádné závěry oficiálně nesdělili, protože mimo jiné čekají na odborné posudky.

Dveře se zablokují až při pětikilometrové rychlosti

Podle informací MF DNES ale vyšetřovatelé zjistili, že jednu z klíčových rolí zřejmě sehrál pasažér, který na nádraží v Olomouci přiběhl k vlaku ve chvíli, kdy už personál odmávl odjezd a zavřel dveře.

Souprava se začala dávat do pohybu, ovšem stále bylo možné otevřít dveře, neboť blokovací mechanismus se spouští až při rychlosti pět kilometrů v hodině. Cestující rychle nastoupil, patrně za sebou ale nedostatečně zavřel dveře.

Právě taková situace přitom vytváří z výklopných dveří starých vagonů potenciálně smrtící past, zvláště pak z těch otevíraných proti směru jízdy.

„Pokud některý z cestujících dveře pouze přibouchne, ale nezavře, je to nejrizikovější situace, protože může vést k tomu, že se nezablokují. Takové dveře se pak mohou pohybem vozu nebo tlakem vzduchu při vyšší rychlosti otevřít. Nedovření dveří lze navíc zjistit jen přímo u nich,“ potvrdil riziko spojené s výklopnými dveřmi mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

ČD: Kdo si při zavírání dveří nevěří, má je nechat otevřené

Lidé, kteří si na správné zavření dveří netroufají, je proto podle něj mají raději nechat otevřené, aby se o vše postaral vlakový personál nebo systém dálkového zavírání.

Tím byl - společně s blokováním dveří za jízdy - vybaven i vůz pro matky s dětmi, ve kterém k tragédii došlo, v případě cestujícího nastupujícího po „odmávnutí“ vlaku už ale pomoci nemohl.

Vagony navíc nemají žádnou signalizaci, která by varovala před nedovřenými a tedy nezablokovanými dveřmi. Matka, která se dvěma dětmi zamířila na záchod, tak nemohla nebezpečí předvídat. Zatímco usazovala jedno z dětí, druhé se dostalo ke dveřím. Zda se o ně opřelo, či se otevřely samy, není jasné. Výsledkem byla ale smrt v kolejišti.

Nedaleko místa neštěstí vypadlo dítě z vlaku už před 10 lety

Na Olomoucku se přitom podobná tragédie stala nedaleko před deseti lety. V polovině června 2006 vypadl z jedoucího vlaku poblíž železniční stanice Střeň pětiletý chlapec, kterého nechala matka nějakou dobu bez dozoru a zřejmě si otevřel dveře.

Problém výklopných dveří, které se nechtěně a bez jakékoliv závady mohou stát nebezpečnými, přitom z kolejí jen tak nezmizí.

„Tyto dveře má přibližně sedm stovek vozů. Nejde o české specifikum, jezdí po celé Evropě a splňují i mezinárodní normy. Jejich vyřazení nebo modernizace, se odvíjí od finančních možností, cena jednoho nového vagonu je mezi 30 až 50 miliony korun,“ nastínil Šťáhlavský. Obměnu v hodnotě více než 21 miliard by mohly urychlit evropské dotace, které jsou do roku 2020 k dispozici.

„Ani novější vagony s výsuvnými dveřmi sice nemají signalizaci nedovření či nezablokování dveří, ale riziko této situace je oproti výklopným dveřím výrazně nižší, protože je nezavírají lidé, ale elektropneumatický systém buď na základě signálu vlakvedoucího, nebo při překročení pětikilometrové rychlosti, což redukuje možnost lidské chyby při zavírání,“ shrnul mluvčí ČD.

Mnohem rychleji by navíc mohly zmizet především zhruba dvě stovky vagonů, které systém blokování dveří za jízdy vůbec nemají, ale jsou i tak zařazovány do osobních vlaků. Bezpečnostním předpisům vyhovují, protože i pouhý mechanismus zavření na kliku bez dalšího blokování je považován za dostatečný.

Drážní úřad nicméně slibuje, že se nyní problematice dveří dostane zvýšené pozornosti. „V rámci státních dozorů se po tomto neštěstí více zaměříme na funkčnost dveřních systémů včetně blokování,“ uvedl ředitel úřadu Jiří Kolář.

24. července 2016

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Krkavec Čenda kraluje záchranné stanici, straší cyklisty a žertuje s pošťačkou

13. května 2024  5:49

Další díl seriálu Můj mazel zavede čtenáře do Pateřína k Ondřeji a Janě Csikovým. Králem tamní...

Auto se kutálelo po poli, skončilo na střeše. Měl jsem čtyři piva, přiznal řidič

15. května 2024  11:45

Divokou nehodu přežil se zraněním opilý řidič, který ve čtvrtek se svým mercedesem havaroval v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Doma je v Německu, kde léčí zvířata. Na zámek u Prostějova se šlechtic ale rád vrací

15. května 2024  5:05

Na vzácnou návštěvu se chystá zámek v Čechách pod Kosířem na Prostějovsku. Už na přelomu května a...

Trakční vedení po nájezdu zlodějů poničilo lokomotivu, škoda je 700 tisíc

13. května 2024  10:13

Krádež byla podle policie hlavní příčinou sobotních problémů na páteřním železničním koridoru z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Olomoucko-americké námluvy. Blue Crow se nemusí spokojit s fotbalovou Sigmou

13. května 2024  12:28

Libor Špunda netají, že je milovníkem sportu. Kromě ligového basketbalového klubu BK Redstone...

Slivovice bude vzácnost. Mrazy spálily úrodu, pálenice čekají bídnou sezonu

20. května 2024

Loni tragédie, letos bída. Tak označují majitelé pálenic v Olomouckém kraji loňskou a letošní...

Olomoucké béčko bojuje o prvenství ve druhé lize, Příbrami dál hrozí pád

19. května 2024  20:24

Fotbalisté pražské Dukly, kteří již mají jistotu postupu do nejvyšší soutěže, v 29. kole druhé ligy...

Stráský překonal v Götzisu metu 8000 bodů, českým mistrem je Helcelet

19. května 2024  19:47

Vilém Stráský překonal na prestižním mítinku v Götzisu poprvé desetibojařskou hranici 8000 bodů....

Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše

19. května 2024  12:52

Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...