Rusové zvažují obnovu výroby letadla L-610 vyvinutého v Kunovicích

  • 23
Ruský stát vážně zvažuje oživení projektu výroby letadel L-610. Čtyřicetimístný civilní letoun vyvinula v osmdesátých letech továrna v Kunovicích na Uherskohradišťsku, do sériové výroby se však nedostal. Firma s ruským majitelem v současnosti dokončuje velký audit dokumentace.

Z letounu L-610 vzniklo v Kunovicích několik prototypů a začalo se i s letovými zkouškami. První let se uskutečnil v prosinci 1988, před 25 lety se letadlo dokonce představilo na výstavě v Paříži. Vývoj však skončil těsně před certifikací (více v článku Letadlo L-610 mělo být českou chloubou).

Nyní kunovická společnost Aircraft Industries pracuje na auditu dokumentace, která byla dosud léta zamčená v podniku.

„Snažíme se opět otevřít perspektivu tohoto letounu. Díky auditu dokážeme říct, čeho jsme s tímto projektem schopni,“ řekla na brněnské konferenci o budoucnosti leteckého průmyslu generální ředitelka Ilona Plšková.

Důležitá bude odezva ruského trhu, který je pro společnost vyrábějící menší dopravní letadlo L-410 zásadní. Podle Plškové by obnovení projektu L-610 mohlo víc oživit tradice českého leteckého průmyslu.

Podle zpráv z Ruska kunovickou snahu řídí ruský stát, který hledá náhradu pro rovněž čtyřicetimístné dosluhující sovětsko-ukrajinské letouny An-24/26s, jichž v zemi stále slouží asi šedesát. Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu tím chce zaplnit mezeru mezi devatenáctimístným L-410 a šedesátimístným Iljušinem 114-300.

„Jsme připravení pořídit dokumentaci pro L-610 od jeho ruských vlastníků a vytvořit čtyřicetimístné letadlo, které by bylo uvedeno do provozu ke konci roku 2021,“ citoval před pár dny web o letectví Fifty Sky Shades náměstka ruského ministra průmyslu a obchodu Olega Bocharovova.

Výrobu chceme lokalizovat v Rusku, řekl guvernér

O tom, kde by se letadlo mělo vyrábět, ředitelka kunovické továrny nehovořila. Podle informací MF DNES však Rusové počítají s tím, že minimálně trup letounu by měl vznikat na jejich území.

„V plánu je druhá fáze speciální ekonomické zóny k lokalizaci výroby L-410 a v budoucnosti i L-610,“ uvedl pro deník Oblastnaja gazeta guvernér Sverdlovské oblasti Jevgenij Kujvašev. Zmíněná zóna Titanium Valley se nachází na letišti Uktus u Jekatěrinburgu.

Kunovickou firmu čekají v budoucích letech také stamilionové investice do automatizace a robotizace. Dosud se velká část práce vykonává manuálně. Je to nutnost kvůli efektivitě výroby i kvůli nedostatku lidí pro speciální dělnické profese i inženýrské pozice.

„V lednu jsem chtěla mít 114 nových zaměstnanců, podařilo se to až teď v prosinci,“ řekla Plšková.

Zmínila také, že řada mladých lidí po několika letech ve firmě odchází a chybí generace, která by mohla nahradit starší inženýry.

Firma by se chtěla víc rozrůst i na další trhy než jen ruský. Po letech dokončuje certifikaci v Číně, snaží se dostat do Indie a jihovýchodní Asie. Za loňský rok firma prodala 12 letadel a měla tržby 1,9 miliardy korun. Celkem před rokem zaměstnávala 870 lidí. Na přelomu roku získala certifikát na výrobu letounu nové generace L 410 NG.

,