Sebastian Vettel získal 47. vítězství kariéry. Naposledy se radoval při letošní Velké ceně Maďarska v červenci, na své poměry tedy čekal poměrně dlouho. Díky pátému triumfu v sezoně si upevnil druhé místo v průběžném pořadí mistrovství světa. Před Valtterim Bottasem z Mercedesu, který neudržel pole position a skončil druhý, má německý pilot před posledním závodem ročníku náskok 22 bodů.
Lewis Hamilton se po startu z boxů rychle posunul na 14. místo. Pomohly mu nehody v prvním kole a výjezd safety car. Ačkoliv okruh Interlagos v Brazílii není úplně ideálním místem pro předjíždění, rychle postupoval vpřed a před přezouváním pneumatik dokonce vedl. Ve 31. kole se po zastávce vedoucí trojice Vettel, Bottas a Kimi Räikkönen v depu posunul na první místo. Potom musel také on pro pneumatiky a do druhé poloviny závodu vstupoval z páté příčky. Čtyřnásobný šampion, který si letošní titul zajistil před dvěma týdny v Mexiku, zajel pro novou sadu pneumatik až ve 43. kole. Poté předjel Maxe Verstappena a šest kol před cílem dorazil vedoucí trojici. Měl už však příliš sjeté gumy na to, aby předstihl i Ferrari. Kimi Räikkönen se mu ubránil, čtvrtá příčka je však pro Hamiltona asi více, než čekal.
Na stupních vítězů řádili nejlepší jezdci v rytmu samby a před jásajícím davem dole na cílové rovince odpovídali na otázky moderátora. „Dobře jsem se odpíchl, dostal se na první místo a potom jsem jen jel naplno. Trochu jsem se bál během safety car fáze, ale zvládl jsem to. I když jsem si nevyjel náskok, jak jsem chtěl, vedl jsem jistě až do cíle.“
Vettel je přesvědčen, že rychlost Ferrari a Mercedesu byla v Brazílii vyrovnaná. Přesnější by asi bylo říct, že rychlost Ferrari a Bottase. Hamilton byl někde úplně jinde. „Byli jsme na tom s Mercedesem dost podobně, co se týká rychlosti. Valtteri se sice přiblížil na dvě vteřiny, ale na předjetí to prostě nebylo. Jsem za to rád.“
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Bottas si je vědom toho, ze z pole position neměl skončit druhý. Na pódiu se rozhodně neradoval. „Nechcete být v italském sendviči, ale mě se to dnes stalo. Z výsledku jsem hodně zklamaný, vedení jsem ztratil hned na startu a potom už jsem nedostal šanci. Sebastian neudělal chybu a skončil jsem druhý.“
Třetí Kimi Räikkönen nebyl v závodě spokojený se svou technikou. Přesto se držel na dohled vedoucí dvojici. „Problémy jsem neměl jen na konci závodu. Trochu jsem se pral s ovladatelností auta, pneumatiky prostě klouzaly, takže boj to byl celý závod. Ale souboj s Lewisem Hamiltonem nebyl tak dramatický, jak to možná zvenku vypadalo. Moje auto bylo silné na výjezdech ze zatáček před rovinkami, takže to měl s předjížděním dost těžké.“
Hamilton nebyl v Brazílii sám, kdo se prodíral z chvostu pole. Daniel Ricciardo po penalizaci startoval do závodu ze čtrnácté příčky a navíc dostal v prvním kole smyk. Musel pro nové gumy do boxů a závod pro něj začal za safety car na posledním místě. Přesto i on si poradil se všemi slabšími jezdci a díky šestému místu bodoval.
Dokonalé loučení s domácími závody prožil veterán a bývalý vicemistr světa Felipe Massa. Povedlo se mu to až napodruhé, loučil se už loni. Jenže v zimní pauze reagoval na prosby Williamsu, kterému po odchodu Valteriho Bottase chyběl zkušený závodník a vrátil se pro sezonu 2017 do kokpitu.
V roce 2016 Felipe Massa závod po nehodě nedokončil, letos však bojoval báječně. Trochu nečekaně byl rychlejší než Fernando Alonso nebo Sergio Pérez a slavil sedmou příčku, tedy umístění hned za šesticí jezdců nejsilnějších tří týmů. V závěru odolával tlaku právě Alonsa a Péreze, všichni tři projeli kolem šachovnicového praporu v rozmezí jediné vteřiny. Šestatřicetiletý jezdec stáje Williams absolvoval poslední domácí závod kariéry, protože po sezoně vicemistr světa z roku 2008 z formule 1 odejde.
Po závodě se dokonce s fanoušky rozloučil ze stupňů vítězů se synem po boku. „Mám slzy na krajíčku. Díky moc za všechnu tu podporu a energii, kterou jste mi dneska dali. Mám radost, že jsem z auta vymáčkl maximum,“ prohlásil. Symbolicky vedle něj stál Rubens Barrichello, který skončil v Grand prix v roce 2011, ale dodnes zůstává historickým rekordmanem formule 1. Na kontě má 326 závodů.
Poslední, jeden bod za desáté místo, bral v Brazílii Nico Hülkenberg pro tým Renault. Letošní šampionát formule 1 uzavře za čtrnáct dní Velká cena Abú Zabí.
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1h31:26.262 min. |
---|---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | +2.762 |
3. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +4.600 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | +5.468 |
5. | Max Verstappen | Red Bull/Renault | +32.940 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | +48.691 |
7. | Felipe Massa | Williams/Mercedes | +1:08.882 min. |
8. | Fernando Alonso | McLaren/Honda | +1:09.363 |
9. | Sergio Perez Force | India/Mercedes | +1:09.500 |
10. | Nico Hulkenberg | Renault | +1 kolo |
11. | Carlos Sainz | Renault | +1 kolo |
12. | Pierre Gasly | Toro Rosso/Renault | +1 kolo |
13. | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
14. | Pascal Wehrlein | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
15. | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | +2 kola |
16. | Lance Stroll | Williams/Mercedes | +2 kola |
17. | Brendon Hartley | Toro Rosso/Renault | DNF |
18. | Stoffel Vandoorne | McLaren/Honda | DNF |
19. | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | DNF |
20. | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | DNF |
1. | Lewis Hamilton | 345 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 302 |
3. | Valtteri Bottas | 280 |
4. | Daniel Ricciardo | 200 |
5. | Kimi Raikkonen | 193 |
6. | Max Verstappen | 158 |
7. | Sergio Perez | 94 |
8. | Esteban Ocon | 83 |
9. | Carlos Sainz | 54 |
10. | Felipe Massa | 42 |
11. | Lance Stroll | 40 |
12. | Nico Hulkenberg | 35 |
13. | Romain Grosjean | 28 |
14. | Kevin Magnussen | 19 |
15. | Fernando Alonso | 15 |
16. | Stoffel Vandoorne | 13 |
17. | Jolyon Palmer | 8 |
18. | Pascal Wehrlein | 5 |
19. | Daniil Kjat | 5 |
20. | Marcus Ericsson | 0 |
21. | Pierre Gasly | 0 |
22. | Antonio Giovinazzi | 0 |
23. | Brendon Hartley | 0 |
1. | Mercedes | 625 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 495 |
3. | Red Bull/Renault | 358 |
4. | Force India/Mercedes | 177 |
5. | Williams/Mercedes | 82 |
6. | Toro Rosso/Renault | 53 |
7. | Renault | 49 |
8. | Haas/Ferrari | 47 |
9. | McLaren/Honda | 28 |
10. | Sauber/Ferrari | 5 |