Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Operátoři popichují dopravce. Nežádoucí datový detox zažijete v kupé

  6:03
Rádi cestujete vlakem, ale delší cesty jsou pro vás coby mobilní uživatele spíše utrpením? Na tristní propustnost vlakových souprav upozorňují operátoři dlouhodobě. Nyní v souvislosti s tím zveřejnili míru útlumu vybraných vlakových souprav. Nežádoucí datový detox na železnici přinesou hlavně vozy s kupé.
Jak dostat kvalitní mobilní internet do vnitřku vagónu?

Jak dostat kvalitní mobilní internet do vnitřku vagónu? | foto: APMS

Využití železniční dopravy na krátkou vzdálenost nebude patrně představovat zásadní problém: těch pár minut bez mobilních dat jistě mnozí mobilní uživatelé výměnou za pohled z vlaku oželí. Ovšem při několikahodinové cestě si již rádi cestu zpříjemní zhlížením sociálních sítí, chatováním, sledováním streamovaného videa či poslechem streamované hudby.

Jenže to často možné není, a to i navzdory faktu, že mobilní signál podél tuzemských železničních tratí je podle Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) ve většině případů dostačující. Hlavní příčinou toho, že při cestě vlakem nelze pohodlně používat mobil tak, jak jsme zvyklí, jsou tedy samotné vozy.

„Ačkoli jsou železniční koridory pokryté mobilním signálem v souladu s licenčními podmínkami, je kvalita příjmu signálu uvnitř vlakových souprav významně ovlivněna útlumem signálu, za kterým stojí plášť vagónů,“ vysvětluje APMS a dodává, že zásadním faktorem je typ vagónového vozu.

V závislosti na něm se hodnota útlumu mobilního signálu uvnitř vozů použitých ve vlakové soupravě liší. A to i významně. Podstatná část konstrukce vagónů je totiž kovová, u moderních souprav jsou pak vozy navíc osazeny i pokovenými skly. Ta mají sice své opodstatnění, odrážejí totiž teplo, jenže stejně tak odrážejí i mobilní signál. Železniční vagóny jsou tedy pomyslnou Faradayovou klecí, dutým místem, do kterého se elektromagnetické vlny nedostanou, respektive velmi obtížně.

Například dvoupodlažní elektrické jednotky typu CityElephant, které společnost České dráhy nasazuje třeba v Praze na příměstských linkách S, podle APMS vykazují útlum -92 decibelů. Čím vyšší tato záporná hodnota je, tím je výraznější útlum signálu. Třeba ve vozech rychlíkové soupravy InterPanter téhož dopravce je to již -105 decibelů. Železniční vozy soukromého dopravce, společnosti RegioJet, jsou na tom s útlumem mobilního signálu ještě hůře. Hodnota dosahuje -110 decibelů.

Avšak vůbec nejvyšší útlum vykazoval blíže nespecifikovaný typ vagónu s kupé, který cestujícím zajistí prakticky „nerušenou cestu“. Hodnota útlumu činí totiž -125 decibelů. Zejména u tohoto typu vozu však hodně záleží, zdali je v původním, nebo modernizovaném stavu. Při modernizaci se původní skla kvůli zvýšení cestovního komfortu nahrazují již výše zmíněnými pokovenými.

Britové udělali z útlumu signálu přednost

O nutnosti zlepšit šíření mobilního signálu v nových soupravách se hovoří už od roku 2016, kdy se Český telekomunikační úřad v rámci měření pokrytí železničních koridorů mobilním signále zaměřil i na útlum stěn železničních vozů. Ukázalo se, že cestující ve starších typech vozů mohou mobily používat podstatně častěji než cestující v modernizovaných vagonech (viz Toto jsou železniční vagóny, ve kterých mají mobily problémy).

Právě už před pěti lety poukázala APMS na nutnost instalace opakovačů signálu, přičemž jejich technické parametry musí být z důvodu, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím, optimalizovány pro podmínky každého vozu. Opakovače ve svých železničních vozech běžně používají například Švýcarské spolkové dráhy (Schweizerische Bundesbahnen) či Německé dráhy (Deutsche Bahn). Jejich instalace je však ryze v kompetenci samotných dopravců.

Ve Velké Británii ovšem z toho, co české cestující roky trápí, udělali v roce 2008 naopak přednost. Mezi Londýnem a hrabstvím Essex začaly jezdit vagóny, z nichž si cestující během jízdy nezavolali. Vozy soukromé společnosti C2C byly totiž absolutně odstíněny, mobilní signál tak neměl šanci se do vagónů dostat. Důvodem pro tak razantní krok bylo to, že někteří cestující odmítali dodržovat zákaz „hlučného telefonování“ (viz Britové zavádějí vlaky bez signálu. My už je dávno máme).

APMS vysvětluje, jak dostat kvalitní mobilní internet do vnitřku vagónu:

28. října 2021

Autor:
  • Nejčtenější

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

4. května 2024  7:02

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové...

Tento levný tarif T-Mobilu nemá díky ceně na českém trhu konkurenci

8. května 2024

U T-Mobilu jde již o jakousi tradici, že s příchodem nového měsíce obmění svou akviziční nabídku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Továrny na iPhony zejí prázdnotou, Apple z nich utekl

7. května 2024

Čínské továrny Foxconnu, kde se ještě donedávna vyráběly iPhony, nyní připomínají „města duchů“....

Kulturní ikona. Slavná nokia se po 25 letech vrací v novém provedení

10. května 2024  7:02

Zanedlouho se do prodeje dostane reinkarnace legendární nokie, která měla velký podíl na rozvoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence na nových smartphonech od Huaweie svléká lidi

5. května 2024  7:02

Na poli smartphonů je současným trendem implementace umělé inteligence. Ta nabízí stále širší...

Dobrý ve spoustě ohledů, ale připlatíte si. Test Motoroly Edge 50 Pro

12. května 2024

Nový model Edge 50 Pro od Motoroly pokračuje v budování zajímavé špičkové série telefonů. Není to...

Vypadá jako ohebný iPhone, ale stojí pět stovek. Tušíte, v čem je háček?

11. května 2024

Během našeho dlouhodobého průzkumu zajímavostí z čínských obchodů jsme narazili na další mobilovou...

Zákazníkům Vodafonu dřív propadne kredit, konkurence zvyky měnit nechce

11. května 2024

Premium Zákazníci Vodafonu využívající jeho předplacené služby se musí připravit na plánovanou změnu, o níž...

Kulturní ikona. Slavná nokia se po 25 letech vrací v novém provedení

10. května 2024  7:02

Zanedlouho se do prodeje dostane reinkarnace legendární nokie, která měla velký podíl na rozvoji...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...