Souběžně se zahájením slavnostního galakoncertu začal od půl osmé londýnského času výsledky v patnáctiminutových intervalech odtajňovat i časopis Gramophone na svých internetových stránkách. Zvyšoval tak napětí připomínající finiš v cílové rovince. Šéfredaktor Gramophone Online Paul Cutts nezapomínal zdůraznit, zda výsledky byly očekávané, těsné či překvapující. Podle těchto informací se Magdalena Kožená prosadila naprosto přesvědčivě. "Za mimořádnou krásu a bohatost hlasu, který je v největším rozkvětu," citoval Cutts výrok, jímž odborná porota přiřkla cenu Kožené. Na hodnotitele také zjevně zapůsobil repertoár, zvláště hudba Bohuslava Martinů, která ve světě není ještě tolik známá.
"Pro řadu lidí, s nimiž hovoříme, jsou písně Martinů objev. Také Janáčkem jsou nadšeni," podotýká manažer Kožené David Dittrich. Právě čtyři Janáčkovy písně Magdalena Kožená publiku v Barbican Hall zazpívala. Do Londýna si kvůli převzetí ceny odskočila z Amsterdamu, kde zkouší roli Sexta v připravované inscenaci Händelovy opery Julius Caesar.
Důvod k radosti měla na letošních Gramophone Awards nejen Kožená, ale i firma Supraphon: v kategorii operních kompletů se dostala až do nejužšího finále, a to díky nahrávce Janáčkovy prvotiny Šárka, kterou s českými sólisty a Českou filharmonií natočil dirigent sir Charles Mackerras. Nakonec skončila v těsném závěsu za firmou EMI a její nahrávkou Massenetovy Manon, jíž dominuje manželský pár Angela Gheorghiu a Roberto Alagna.
Avšak i pomyslné stříbro nese Supraphonu ovoce. "Jakmile se objevily nominace, prodej nahrávky okamžitě stoupl," konstatuje ředitelka Jana Gondová. Podle ní sehrál v úspěšném tažení Šárky důležitou roli celosvětový janáčkovský boom, který vyvolává zájem o vše, co se týká tohoto českého skladatele. "A tahle opera zatím vůbec nebyla na mezinárodním trhu," dodává ředitelka. "Oscara" Supraphon naposledy obdržel roku 1986, za Janáčkovu Glagolskou mši, rovněž se sirem Charlesem Mackerrasem a Českou filharmonií. Náš první orchestr se podílel i na Mackerrasově nahrávce Dvořákovy Rusalky, již na trh uvedla firma Decca a která byla na předloňských Gramophone Awards vyhlášena diskem roku.
Gramophone Awards |
Třebaže ve světě existuje několik významných cen pro nejlepší nahrávky klasické hudby, pouze britské Gramophone Awards jsou přezdívány "Oscaři klasické hudby". Podobně jako jejich filmové předobrazy výrazně posilují umělecké renomé i pozici na trhu. Už pětadvacet let je udělují kritici píšící pro britský časopis Gramophone. Ten vychází od roku 1923 a každý měsíc přináší recenze, rozhovory, portréty a články o nejnovějších trendech ve vývoji audiovizuální techniky. Ze stovek nahrávek, vydaných vždy v období mezi 1. červnem a 31. květnem, vybírají porotci pro každou z dvanácti kategorii šest nejlepších. Jejich jména časopis zveřejní v září a v říjnu nominace ještě zúží na tři nejžhavější favority. Z vítězných snímků v každé kategorii je vybrán absolutní vítěz, poctěný titulem Nahrávka roku. Udělovány jsou též další čestné tituly: Umělec roku, Cena za celoživotní dílo, Cena šéfredaktora, a dokonce i Cena nejlepšímu prodejci. Umělci přebírají sošky z rukou celebrit britského kulturního života na velkolepé galashow. Letos se mezi nimi objevil například textař a libretista sir Tim Rice (jenž předával cenu Kožené), herec Richard Wilson a další. Hlavním moderátorem večera, jehož výtěžek půjde na konto dobročinné nadace Save the Children (Zachraňte děti), byl herec Simon Callow, známý z filmů Amadeus a Čtyři svatby a jeden pohřeb. Callow má pověst velkého milovníka klasické hudby a vášnivého sběratele kompaktních disků. |
Magdalena Kožená. |
Mezzosopranistka Magdalena Kožená. |
Mezzosopranistka Magdalena Kožená. |
Magdalena Kožená |