Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z D1 je stále staveniště. Silničáři dohánějí termín, rozdělají sedm úseků

  1:01
Řidiči si od uzavírek na dálnici D1 neodpočinou ani napřesrok. Celkem se během příští stavební sezóny vystřídají stroje na více než 80 kilometrech dálnice. Plán oprav na nejvytíženější české dopravní tepně je tak ještě ambicióznější než letos, kdy silničáři rozkopali zhruba třetinu celé trasy mezi Prahou a Brnem.
Stavba dálnice. Ilustrační foto

Stavba dálnice. Ilustrační foto | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Důvodem většího počtu rozestavěných úseků je předně skluz některých staveb, které měly začít už v letošním roce a kvůli průtahům při získávání stavebních povolení nezačaly a na druhou stranu blížící se termín slíbeného dokončení stavby v roce 2021. 

„Abychom to splnili, tak budeme muset zintenzivnit výstavbu,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. I přes komplikace, které zúžení jízdních pruhů a omezení rychlosti na 80 kilometrů v hodině během výstavby řidičům přinášejí, projede denně po dálnici na 90 tisíc vozidel. 

Kolaps dopravy tak podle ministra ani napřesrok nehrozí. K téměř 74 kilometrům modernizovaných úseků napřesrok potrápí řidiče i opravy vozovky u Prahy i Brna. K dvoukilometrovému úseku z Čestlic do Nupak v levém jízdním pásu přibude během roku oprava asfaltobetonového povrchu dálnice i v opačném jízdním pásu. 

Ve směru z Prahy do Brna tak vznikne omezení mezi druhým a jedenáctým kilometrem, tedy od Chodova za nájezd na Pražský okruh u Modletic. Na opačném konci dálnice u Brna se během roku počítá s opravami vozovky mezi 190. a 194. kilometrem. Opravovat by se měl povrch obou jízdních pásů mezi sjezdy do Bítešské a Vídeňské ulice.

Silničáři rozdělají sedm úseků

Z letošního roku zůstanou rozdělány dva modernizované úseky. Prvním z nich je 8,6 kilometru dlouhý úsek dálnice mezi Hvězdonicemi a Mirošovicemi ve Středočeském kraji, na kterém začaly přípravné práce v polovině října. 

Hlavní část prací se ale zahájí až napřesrok na jaře a modernizace této části dálnice potrvá do roku 2021. Kromě ní se stavaři po zimní pauze vrátí i na úsek z Humpolce do Větrného Jeníkova. Jde o problémovou stavbu, na které od letošního dubna pracuje sdružení vedené italskou firmou Toto Costruzioni Generali spolu s kazašskou SP Sine Midas Stroy a českou stavební společností Geosan Group. 

Postup prací na tomto doposud nejdelším rekonstruovaném úseku se podle kontrol Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nachází od začátku ve skluzu, aktuálně je harmonogram prací podle ŘSD zpožděný zhruba o měsíc.

Zasekaná Vysočina

Toto téměř čtrnáct kilometrů dlouhé dopravní omezení se napřesrok zřejmě ještě o deset kilometrů prodlouží. Silničáři totiž mají v úmyslu rozestavět ještě sousední úsek z Koberovic do Humpolce. Po projetí této zdvojené uzavírky čeká šoféry u Jihlavy patnáctikilometrový úsek bez omezení, na který naváže další nové omezení, téměř 15 kilometrů dlouhá rekonstrukce úseku z Velkého Beranova do Měřína. 

Jde o úsek, který se podle původních plánů ředitelství silnic měl začít rekonstruovat už v letošním roce. Podobně se na příští rok posunula i modernizace dálnice od Devíti Křížů po sjezd v Ostrovačicích na 178. kilometru. 

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

U obou úseků napadlo stavební povolení na sklonku loňského roku ekologické sdružení Děti Země, které u modernizovaných úseků mimo jiné požaduje, aby se na tělese dálnice sázely jen místně původní druhy rostlin a aby protihlukové stěny byly z materiálu, který budou ptáci dobře vidět, a navíc byly osázeny popínavými rostlinami. 

Podle Ťoka nyní vše nasvědčuje tomu, že boj mezi státním investorem a ekologickým sdružením o každý modernizovaný úsek dálnice D1 skončil. Přelomová v tom byla dohoda předsedy Dětí Země Miroslava Patrika se šéfem ŘSD Janem Kroupou na stažení připomínek ke stavebnímu povolení na dostavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic, na které se pracuje od začátku letošního října. 

Stav, kdy silničáři ekologickému sdružení vychází vstříc s požadavky na ochranu přírody, trvá doposud. Během letošního roku se rekonstrukce dopravní tepny mezi českou a moravskou metropolí přehouply do druhé poloviny. Ke konci roku by tak mělo být hotovo více než 80 kilometrů z celkových 162 kilometrů určených k modernizaci spočívající v kompletní výměně vozovky a rozšíření o 75 centimetrů po obou stranách. 

„Myslím, že si toho každý řidič všimne. Když jedete po těch opravených úsecích, tak je to už jiná dálnice. Bez této modernizace bychom měli dálnici, po které za chvíli nepůjde vůbec projet.“ doplnil ministr Ťok.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...