Sleva není zadarmo. Oprava D1 bude levnější, ale se zpožděním

  11:31aktualizováno  11:31
Stát má šanci snížit cenu rekonstrukce dálnice D1, a to o mnohamilionové penále, které účtuje sdružení vedeného italskou společností Toto Costruzioni Generali. Sleva ale nebude zadarmo. Vykoupí ji další půl roku trvající dopravní omezení, se kterým se denně setkávají řidiči projíždějící úsek od 90. do 104. kilometru dálnice do Brna.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Vítězství sdružení vedeného italskou společností Toto Costruzioni Generali v tendru na opravu dálnice bylo jedním z prvních úspěchů zahraničních firem v soutěžích na výstavbu dopravní infrastruktury v Česku. Za rekonstrukci 13,9 kilometru dlouhého úseku chtělo 1,75 miliardy korun, o cca 300 milionů méně, než byl odhad.

Liknavý přístup stavebních firem k zakázce přinutil na začátku července státní investorskou organizaci vážně uvažovat o tom, že vítěze veřejné soutěže ze stavby vykáže a na dokončení prací sjedná novou stavební firmu. Současně s tím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obeslalo banky, aby u nich zajistilo finanční záruky, z nichž by v takovém případě stáhlo penále za nesplnění stanovených stavebních prací.

Po setkání vedoucích představitelů firem Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české Geosan Group minulý týden je podle ŘSD zřejmé, že firmy o pokračování zakázky nadále stojí.

„Splnily podmínku navýšení množství technologie a lidí na stavbě a slíbily, že další pracovníky přivezou z Itálie,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle něj nyní stát nechce sahat k drastickým krokům, a zřejmě se s několikaměsíčním zpožděním smíří. Všechna alternativní řešení by totiž znamenala zpoždění ještě delší.

Na druhou stranu není důvod odpouštět penále za včasné nedodání stavby. Přes 13 kilometrů dlouhý úsek začalo sdružení rekonstruovat letos v březnu, do léta firma zvládla asi 65 procent prací, které měla v tomto období vykázat.

750 tisíc za den zpoždění

Práce podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové zatím nedospěly k prvnímu pevně stanovenému milníku, aby bylo možné přesně posoudit, jak proti smluvním podmínkám zaostávají. Ředitelství proto po stavebních firmách vymáhá jen 150tisícovou pokutu za překročení doby stanovené uzavírky.

Vyšší částky v hodnotě tři čtvrtě milionu korun za každý den prodlení firmám začne počítat po překročení prvního kontrolního milníku. Ten je podle smlouvy stanoven na období 8,5 měsíce po zahájení stavebních prací, a vychází tak na letošní listopad.

Maximální výše pokut, které se mohou během výstavby nasčítat, vychází na 30 procent celkové ceny. To pro tuto zakázku představuje 525 milionů korun a odpovídá zhruba dvouletému skluzu oproti harmonogramu. Aktuální šestiměsíční zpoždění – které se může zkrátit i prodloužit – tak podle smluvních ustanovení vychází na pokutu téměř 180 milionů.

Kompletní modernizace dálnice mezi Prahou a Brnem trvá už pět let a podle původních optimistických prognóz měla být hotová. Ve skutečnosti ministerstvo dopravy na rekonstrukci téměř dvousetkilometrové spojnice dvou největších měst v republice odhadovalo pět až deset let.

Kdy bude opravená dálnice D1?

Prvním přesným termínem dokončení byl rok 2020, ale už dnes ministerstvo uvádí, že stavební práce potrvají do roku 2022, kdy podle předběžných odhadů skončí rekonstrukce mostu Šmejkalka u středočeských Mirošovic.

Zpoždění prací oproti odhadu nejsou na dálnici D1 ničím výjimečným. Mnohaměsíční zpoždění nabraly hned dva z prvních čtyř rekonstruovaných úseků mezi Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. V obou případech se stavební firmy přou dodnes s ředitelstvím o oprávněnost sankcí. Argumentují tím, že stavební dokumentace nepočítala s nečekaně velkým poškozením krajnic, které muselo být nejprve odstraněno.

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Jarní mrazy zničily pětinu úrody ovoce, ovocnáři prodělají 200 milionů Kč

Sklizeň jablek.

Letošní úroda ovoce v sadech bude kvůli jarním mrazům meziročně nižší asi o 21 procent. Ztráta ovocnářů kvůli poklesu...

ČEZ ve stínu žaloby opouští Bulharsko. Tamní aktiva prodal za 8,6 miliardy Kč

Ilustrační snímek

Energetická skupina ČEZ prodala svá aktiva v Bulharsku tamní firmě Eurohold za 335 milionů eur (8,6 miliardy korun). Ve...

Daruji les i s kůrovcem. Vlastníci jsou zoufalí, lesy prodávají pod cenou

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Majitelům lesů docházejí síly i finance. Někteří z nich prodávají lesy s kůrovcem za pakatel. Ti nejzoufalejší svůj les...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz