Kamerový systém s radary na úsekové měření rychlosti už jihlavská radnice objednala. Ačkoliv teprve v polovině dubna zastupitelé rozhodnou, zda si soupravu za zhruba dva miliony korun zakoupí, nebo jen pronajmou.
Úsekové měření rychlosti na dálnici D1
|
„Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chtělo systém pořídit. Jenže soutěže na jeho dodání byly opakovaně zrušeny. Proto jsme se nabídli, že systém pořídíme sami,“ informoval mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.
„Pokud se něco stane na dálnici mezi exity 112 a 119, všechna doprava proudí přes Jihlavu. Ve městě je pak dopravní situace dramatická. Letos je to navíc znásobeno uzavírkou Brněnského mostu. I naším záměrem je tedy udržet dálnici plynule průjezdnou,“ vysvětloval Tulis.
S návrhem Jihlavy už souhlasilo ministerstvo dopravy i ŘSD. „Společným cílem ministerstva dopravy, ŘSD, dopravní policie i jednotlivých obcí je zklidnit v modernizovaných úsecích dopravu tak, aby nedocházelo k nehodám a tvorbám kolon. Tento efekt úseková měření rychlosti mají,“ podotkl mluvčí ministerstva Jakub Stadler.
Pořízení radarového systému se městu vyplatí i na pár dnů
O přesné formě využití nových jihlavských radarů a kamer na dálnici spolu obě strany nyní vyjednávají. Přesné detaily smlouvy ladí právníci. „Předpokládáme, že bychom měření mohli zahájit v květnu či červnu,“ konstatoval mluvčí magistrátu.
Jihlavu bude v případě koupě celého systému pořízení stát kolem dvou milionů korun. Podle všeho se jí ale takový nákup vyplatí. A to i přesto, že má oprava úseku mezi Jihlavou a Beranovem skončit už v červenci. „Z pohledu bezpečnosti to smysl má, i kdyby tam kamery s radary byly jen jediný den,“ prohlásil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou byly radary poprvé spuštěny v říjnu
12. října 2017 |
Důvody pro koupi systému však převažují i z ekonomického pohledu. Zařízení totiž bude moci Jihlava po skončení opravy dálnice využít jinde ve městě nebo ho může dále pronajímat. Městu rovněž zůstanou peníze vybrané na případných pokutách. Podle zkušeností z Velkého Meziříčí, kde byl stejný systém v chodu od podzimu po tři měsíce, se koupě vyplatí.
„Po dobu měření jsme registrovali zhruba 23 tisíc přestupků,“ přiblížil tajemník městského úřadu Marek Švaříček. Řidičům byla obvykle vyměřena pokuta tisíc korun. „Zatím jsme zpracovali zhruba polovinu přestupků,“ dodal tajemník.
ŘSD repasuje své starší radary a přesune je na dálnici
Jihlavský magistrát kvůli očekávanému přílivu přestupků přijme čtyři nové úředníky, kteří se touto agendou budou zabývat.
„Zároveň pro ně hledáme vhodné umístění. Prostory magistrátu jsou totiž beznadějně plné. V krajním případě je možné, že si kanceláře pronajmeme,“ doplnil Tulis.
Radary u Velkého Meziříčí |
Že by tímto způsobem některé město či obec pomohly ŘSD s kontrolou rychlosti na komunikaci, která mu nepatří, se organizace ani ministerstvo dosud nesetkaly. „Podobné řešení, s jakým přišla Jihlava, zatím jiná obec s rozšířenou působností nevyužila,“ potvrdil Stadler.
Letos se na D1 mezi Prahou a Brnem modernizuje pět úseků. Práce se nejdříve rozjely mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem a mezi Jihlavou a Velkým Beranovem, minulý týden se pak po zimní pauze přidaly úseky Ostředek - Šternov, Velké Meziříčí - Lhotka a Hořice - Koberovice.
„Úsekové měření rychlosti bude instalováno ve čtyřech z nich. Protože se nám nepodařilo vysoutěžit nové kamerové systémy, repasovali jsme své tři systémy dosud používané na jiných místech a během dubna je na dálnici nainstalujeme, zkalibrujeme a spustíme,“ prozradil Rýdl. Osazeny jimi budou úseky u Velkého Meziříčí, Humpolce a Šternova.
Ukázněných řidičů je drtivá většina, ukázala analýza
Podle ŘSD, ministerstva i dopravních policistů úsekové měření rychlosti na dálnici velice pomáhá bezpečnosti a plynulosti provozu. Analýza loňského měření u Soutic ukázala, že rychlost překročil pouze nicotný zlomek řidičů.
„Od 1. dubna do 31. července spáchalo přestupek celkem 48 380 řidičů, což odpovídá 1,2 procenta automobilů projíždějících modernizovaným úsekem,“ vyčíslil mluvčí ministerstva dopravy.
„Děkuji řidičům, že většina z nich respektuje sníženou rychlost a v modernizovaném úseku jezdí slušně. Cílem měření není vybírat pokuty, ale zvýšit plynulost a bezpečnost dopravy na D1. Proto také na měření upozorňujeme a jsme rádi, že řidiči jsou v dopravních omezeních na D1 trpěliví,“ konstatoval ministr dopravy Dan Ťok.