Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

  1:00aktualizováno  1:00
Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po nejstarší české dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. Ve skutečnosti mohou být neukáznění šoféři na většině dálnice v klidu, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž zbraň proti dálničním pirátům ani po půl roce nenasadilo, a do konce roku už ani nenasadí. Až na jednu výjimku.

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince. Znovu budou radary zapojeny na jaře. Systém každý den zjistí v průměru 300 přestupků. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil soutěž na dodavatele technologií nutných pro zajištění měření rychlosti projíždějících vozidel,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. 

Některé rizikové úseky, které jsou zúžené kvůli stavebním pracím, měly hlídat dlouhodobě umístěné kamery s měřením rychlosti už od léta. Zařízení by případné přestupky poslalo automaticky po síti policii, která by je následně předala k dořešení na příslušný městský úřad.

Jediná výjimka

V jednom zúženém úseku D1 se přeci jenom měřit začne, a to už ve středu. Mezi exity 146 Velké Meziříčí východ – 153 Lhotka, kde kvůli zúžení platí osmdesátka. Obálky s výzvou k zaplacení pokuty by mohly neukázněným řidičům chodit od konce tohoto týdne. 

ŘSD zde využilo měřicí sadu dodanou v rámci jiného dřívějšího tendru původně využívanou na silnici I/30, což byla silnice přetížená ještě v době, kdy nebyla otevřena D8.

Například město Benešov, pod nějž územně spadá jeden z dotčených úseků D1 mezi exity 34 Ostředek a 41 Šternov, teď kvůli zpackané zakázce tratí. Město na náklady spojené s D1 vyčlenilo v rozpočtu kolem pěti milionů korun. „S předstihem jsme se připravili. Přijali jsme kvůli tomu úředníky a máme připraveny i další personální posily. Nakoupili jsme také veškeré technické vybavení,“ říká starosta středočeského Benešova Petr Hostek (ČSSD).

Město zatím úředníky a techniku využívá k provozu vlastního úsekového měření v ulicích Benešova. To funguje od srpna.

Pokuty až na jaře

Měřit na rizikových místech dálnice, která jsou kromě Benešovska třeba na Vysočině, by se mělo začít příští rok na jaře (až na jednu výjimku, viz box výše). Ředitelství silnic a dálnic právě nyní organizuje novou soutěž na dodavatele pěti sad měřicí technologie. Tu původní antimonopolní úřad zrušil po stížnosti slovenského dodavatele telekomunikačních technologií a sítí Movys se sídlem v Bratislavě.

Součástí zařízení pro měření rychlosti je sada routerů nutných pro připojení na interní síť umožňující následný přenos naměřených dat. ŘSD ale do zadání soutěže na dodavatele podle ÚOHS dalo na tyto routery takové technické požadavky, že by to splňoval jen jeden dodavatel. Požadované technické parametry podle odůvodnění rozhodnutí přesně odpovídají pouze parametrům routeru značky Cisco. „Zadavatel tak zvýhodnil dodavatele právě tohoto konkrétního typu routeru,“ odůvodnil v rozhodnutí zrušení soutěže úřad.

Kde se mělo měřit

Měření rychlosti ŘSD plánovalo na většině úseků, kde je doprava svedena do jednoho pruhu, tedy:

– exit č. 34 Ostředek – 41 Šternov

– exit č. 49 Psáře – 56 Soutice

– exit č. 112 Jihlava – 119 Velký Beranov

– exit č. 134 Měřín – 141 Meziříčí západ

– dál byl v plánu i úsek mezi exity 162 Velká Bíteš – 168 Devět křížů

Firma ve stížnosti kritizovala, že zadavatel požadoval dodání routerů s nejméně 4 porty podporujícími gigabitové připojení. Sama by prý stejnou službu zajistila i s jinou technologií a levněji. Jen by systém musel být napojen na 20 routerů, nikoli na původně zamýšlených 10 routerů. „Namítali jsme, že došlo k porušení zákona, požadavky byly natolik omezující, že nám neumožnily podat nabídku,“ sdělil MF DNES Jozef Motyčka, předseda představenstva Movys.

ŘSD stížnost firmy odmítá, považuje ji za účelovou, parametry by prý splňovalo více produktů na trhu. „Naším cílem především bylo, aby později po skončení měření bylo možné routery odinstalovat a použít na jiné účely na dálnicích,“ říká Studecký. Firma Movys se nyní účastní i opakovaného tendru, který právě probíhá. V jeho podmínkách již výše zmiňované požadavky na routery nejsou.

Po skončení soutěže chce ŘSD na jaře 2018 nasadit měřicí techniku až na pět úseků dálnice D1, kde bude zúžení kvůli stavebním pracím. Mezi nimi nemají chybět ani benešovské úseky mezi exity Ostředek a Šternov nebo Psáře a Soutice.

  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Do nového mýta zbývají čtyři týdny, s registrací aut otálejí malí dopravci

Necelé čtyři týdny před spuštěním nového mýta je do systému přihlášena stále zhruba jen třetina z celkového očekávaného...

Maročan vytvořil databázi přímých letů, cílí hlavně na digitální nomády

Maročan, cesta z Bali kvůli vízu a česká dopravní data. Tato překvapivá kombinace dala vzniknout vyhledávači Direct...

Boeing 737 MAX se vrátí do provozu v lednu, předpokládá společnost

Americká společnost Boeing předpokládá, že se její letadla 737 MAX vrátí do komerčního provozu v lednu příštího roku. V...

E.ON vybuduje 175 dobíječek pro elektroauta, většinu nákladů pokryjí dotace

Energetická společnost E.ON vybuduje do roku 2022 zhruba 175 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Investuje...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz