Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak se míchá lithium s kobaltem. Baterie pro elektroauta jsou velká věda

Co pro běžná auta znamená motor, je pro elektromobily baterie. Ta má zcela zásadní vliv na výkon, spotřebu, dojezd, hmotnost i cenu. Byť na světě existuje šest hlavních výrobců bateriových článků, automobilky samotné právě bateriím věnují značnou pozornost. Navštívili jsme BMW v Mnichově, kde si na ně postavili vlastní minitovárnu.
Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW | foto: BMW-Group-Electrific Mnichov

Baterie je zcela zásadním a zdaleka nejdražším samostatným dílem elektromobilu. To, kolik výkonu je schopna vydat krátkodobě nebo naopak jaký výkon je schopna dodat trvale bez toho, aby se zbytečně přehřívala a následně musela spotřebovat mnoho energie na své chlazení, zcela zásadně ovlivňuje jízdní charakteristiku dotyčného elektromobilu.

Většina automobilek si již kompletuje baterie vlastními silami ve vlastních továrnách. Stále se ale povětšinou spoléhají na dodávky samotných bateriových článků tvořených kladnými a zápornými elektrodami. Německé BMW nás vzalo na prohlídku svého nově otevřeného bateriového technologického centra, kde nám dopodrobna, bez možnosti focení (připojené fotografie jsme dostali při odchodu) ukázali, jak z rozdrceného kobaltu a lithia vznikne baterie pro elektrifikovaný automobil.

Od prášku k baterii

Toto kompetenční centrum, jak mu říkají, stojí přímo v Mnichově v těsné blízkosti vývojového centra automobilky, a i když jsme zde viděli celý postup výroby baterií, není to továrna. Cílem tohoto objektu, který vznikl investicí ve výši 200 milionů eur a zaměstnává 200 lidí, je zabývat se vývojem chemického složení i fyzického uspořádání samotných bateriových článků. 

Současně je ale velká část tohoto objektu vyčleněna skutečné průmyslové výrobní lince pro samotné elektrody, separátory, jejich kompletaci, instalaci do článků a jejich následné propojení do modulů. 

Nechybí ani laboratoře na formátování baterií (proces, který je de facto oživuje), na jejich nabíjení a samozřejmě intenzivní testování. Cílem tohoto centra je zlepšování vlastností samotného jádra baterií i jejich celků a následné ověření, zda jsou dané inovace reálné z hlediska sériové výroby. Ta je v případě samotných článků zadávána externím dodavatelům, kteří dostanou přesné specifikace, jak má daný článek vypadat.

Jiný článek pro jiné použití

Stejně, jako je tomu snad ve všem, i baterie, které se neustále vyvíjí, jsou výsledkem rozsáhlého kompromisu konkrétních vlastností přizpůsobených danému použití. Liší se například baterie pro čistý elektromobil a plug-in hybridní vůz. V prvním případě je důležitější trvalý výkon, ve druhém spíše schopnost rychlého vybíjení a nabíjení.

Mezi hlavní vlastnosti baterií patří především hustota energie, maximální výkon, životnost, nabíjecí charakteristika, výkonová charakteristika v různých teplotách a samozřejmě cena. Právě ve vlastnostech baterií probíhá značný vývoj, nicméně zda bude dostatečně rychlý, ukáže až čas. 

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW

BMW očekává, že za deset let dojde ke zdvojnásobení energetické hustoty v bateriích. Mělo by se tak stát zejména vývojem v oblasti chemie bateriových článků, na nichž automobilka spolupracuje s dalšími specializovanými společnostmi a univerzitami a získané poznatky aplikuje na použití ve vozech.

V souvislosti s bateriemi pro elektrifikované modely automobilky řeší zajištění dodávek základních surovin, kterými je především kobalt a lithium. U BMW si dlouhodobými kontrakty zajistili jejich dodávky i po roce 2025, a to jak u výrobců článků, tak dokonce v místech těžby základních surovin. Zatímco kobalt se těží v Austrálii a Maroku, lithium si BMW zajistilo v australských dolech.

Nová průmyslová odvětví

Návštěva kompetenčního bateriového centra BMW názorně ukázala, jak obrovskými proměnami v současnosti automobilový průmysl prochází. Přechod na elektrifikaci, má-li být trvale udržitelný, a samozřejmě i ziskový, nutí výrobce vstupovat do nových průmyslových odvětví, což s sebou nese značné investice. 

V tomto případě je zřejmé, že se automobilka snaží mít jednu z nejdůležitějších součástí elektrifikovaných automobilů pod vlastní kontrolou, současně ale není pochyb, že podobná technologická centra pomáhají s vývojem nejen bateriových článků, ale také baterií samotných.

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW

A jak vlastně baterie elektromobilu vypadá? Je to většinou zapouzdřená kazeta s rozměry podlahy automobilu a výškou nějakých 10 až 15 centimetrů zabalená do masivního hliníkového rámu. V ní jsou podle potřeby uspořádány moduly tvořené menšími samostatnými jednotkami, v nichž jsou v elektrolytu umístěné samotné články tvořené kladnou a zápornou elektrodou oddělenými separátorem. 

Součástí baterie je také řídicí elektronika, která monitoruje každý článek a zajišťuje jejich optimální vybíjení, nabíjení, ale v neposlední řadě také regulaci teploty, která by se měla pohybovat někde těsně nad 20 stupni Celsia. Proto jsou baterie vybavené systémem chlazení i vyhřívání.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...