Úterý 15. června 2021, svátek má Vít
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 15. června 2021 Vít

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie bude se sháněním kobaltu.

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu | foto: Profimedia.cz

Vzácný materiál, kterým staří Egypťané a Římané barvili keramiku na modro a červeno, totiž vylepšuje vlastnosti li-ion baterií, které používáme nejen v noteboocích a mobilech, ale hlavně v elektromobilech, jejichž masovou výrobu teď chtějí automobilky rozjet. Nutí je k tomu přísnější emisní předpisy, kterým umí dostát jen pokud většinu své nabídky elektrifikují.

GRAF: Globální poptávka po kobaltu podle způsobu využití

V lithium-iontových bateriích dnešních elektromobilů je osm až dvanáct kilogramů kobaltu, ten zvyšuje kapacitu (energetickou hustotu) a stabilitu článků. Do roku 2020 ho má mít 75 procent lithium-iontových baterií. V baterii iPhonu je dnes kromě lithia právě už jen kobalt.

 „Z hlediska celkové poptávky elektrické vozy spotřebovaly v roce 2016 jen zhruba 6,5 procenta rafinovaného kobaltu. V roce 2021 to stoupne na 16,9 procenta,“ míní Edward Spencer, konzultant firmy CRU zaměřující se na obchod s kovy a nerosty.

O sedmadvacátém prvku Mendělejevovy tabulky se začalo nahlas mluvit už na přelomu roku, kdy vyšlo najevo, že se šest velkých hedgeových fondů pustilo do spekulací s kobaltem. Skupina firem (mj. švýcarská Pala Investments a čínská Shanghai Chaos) skoupily během posledních let přibližně 6000 tun kobaltu, který měl hodnotu přibližně 280 milionů dolarů.

GRAF: Předpokládaná globální produkce a poptávka po kobaltu

Důvod? Poptávka po kobaltu vzrostla hlavně na straně dodavatelů čínských automobilek, které začaly nově využívat právě Li-Ion baterie vylepšené o kobalt. Automobilky celého světa dnes sice představují velké plány na elektrifikaci své nabídky, ale raději už nemluví o tom, že zatím moc netuší, kdo a kde jim pro elektromobily vyrobí akumulátory. A vzhledem k tomu, že výrobci baterií dnes v masovém měřítku neumí nabídnout nic lepšího než li-ion baterie, bude třeba hodně lithia (mimo jiné toho z Česka) a taky kobaltu.

Nyní je celosvětová produkce kobaltu zhruba 100 tisíc tun. Analytici očekávají příští rok deficit 885 tun, v roce 2019 se zvýší na 3205 tun a v roce 2020 už bude chybět 5340 tun kobaltu. To vše jen kvůli elektromobilům.

VW shání kobalt na deset let za 50 miliard

Letos v září si možný kobaltový problém uvědomil koncern Volkswagen, který je po aféře dieselgate asi nejvýraznějším propagátorem elektromobility mezi tradičními automobilkami.

Volkswagen I.D. Buzz

Studie elektromobilu Volkswagen I.D. Buzz

Německá skupina chce do roku uvést na trh 80 nových elektrizovaných modelů (elektromobily, hybridy), v každé modelové řadě všech značek - včetně Škody - bude mít do roku 2030 elektrické provedení, bude ho to stát kolem třiceti miliard eur. Volkswagen chce do roku 2025 vyrábět až tři miliony elektromobilů ročně, na to bude potřebovat 24 až 36 tisíc tun kobaltu.

Automobilka se tak koncem léta snažila zajistit dlouhodobé kontrakty s dodavateli nerostu. Volkswagen je vyzval, aby mu předložili návrh na alespoň pěti-, ale raději desetiletý kontrakt na dodávky 80 až 130 tisíc tun kobaltu ročně, který by začal platit od roku 2019. Při současných cenách by ročně Volkswagen zaplatil 1,6 až 2,4 miliardy dolarů, vzhledem k vývoji situace se dá ovšem čekat, že ceny tohoto kovu porostou.

Kdo a kolik potřebuje kobaltu

Celková globální poptávka po kobaltu v roce 2016 činila zhruba 100 tisíc tun. Z toho zhruba polovina byla použita v bateriích pro elektrická auta, mobilní telefony a nářadí a spotřební elektroniku.

Podle odhadů ho v roce 2025 jen výrobci baterií spotřebují 75 tisíc tun; dnes je to 41 tisíc tun.

Od začátku letošního roku vzrostly ceny kobaltu asi o 80 procent, dnes stojí kilo přes šedesát dolarů (asi 1400 korun). Jen pro srovnání: v prosinci 2015 to byla třetina.

Volkswagen neprozradil bližší informace, ale zdroje obeznámené se situací říkají, že by šlo o jeden z největších kontraktů v historii autoprůmyslu, který je dnes z velké části založen na dlouhodobých kontraktech s dodavateli (automobilkám dodávají nejen komponenty, ale často i vývojové práce). „Kobaltový tendr“ Volkswagenu by podle odhadů měl objem asi padesáti miliard eur.

Podle informací Financial Times ovšem jednání skončila neúspěchem. Prý hlavně proto, že Volkswagen chtěl na celou dobu kontraktu zafixovat ceny, které byly navíc ještě pod dnešními. „Jsou arogantní, protože jsou z autoprůmyslu a jsou zvyklí tak jednat,“ okomentoval pro Financial Times jeden z obchodníků s kobaltem.

Tesla, jako nejvýraznější posel elektromobility dneška, před dvěma roky uzavřela smlouvu s těžaři, kteří prozkoumávají naleziště v Nevadě (kde má Tesla obří továrnu na akumulátory) a Mexiku, dodavatele ovšem stále hledá i ona. Ve stejné situaci je také například BMW.

Bude z kobaltu konfliktní kov?

Kobalt se celosvětově těží především (ze 60 %) v drsných podmínkách v politicky problematické Demokratické republice Kongo (dříve Zairu). Kromě problémů s cenou a spekulanty je zde problémem i zneužívání dětí při jeho těžbě. V dolech dobývají rudu rukama a jsou vystaveny jedovatým těžkým kovům.

Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice...
Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice...
Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice...

Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice Kongo

Jeden z největších výrobců baterií LG Chem proto letos na jaře prohlásil, že kobalt z Konga kupovat nebude. Také vládce Tesly Elon Musk prohlásil, že bude odebírat kobalt jen ze severoamerických zdrojů.

Kobaltoví vládci

Až 98 procent kobaltu se vyrábí jako vedlejší produkt při zpracování mědi a niklu.

Největším obchodníkem a těžařem je švýcarsko-anglická společnost Glencore, která loni vytěžila 28 tisíc tun kobaltu a letos v únoru posílil svoji kontrolu nad doly v Kongu.

Dalšími producenty mědi a kobaltu jsou Eurasian Resources Group, kanadská Sherritt International a čínská společnost China Molybdenum.

Mluví se i o tom, že společně s cínem, wolframem, tantalem a zlatem bude kobalt zařazen na seznam tzv. konfliktních kovů, u nichž musí američtí zpracovatelé dokazovat, že zisk z jejich těžby není určen k financování ozbrojených bojůvek a nedochází k potlačování lidských práv.

Dalšími významnými producenty kobaltu jsou Austrálie, Rusko a Zambie. Rafinerie v těchto zemích již deset let dodávají každý rok stejné množství.

Posledním významným zásobištěm je Čína, která se kobalt z pochopitelných důvodů vyvážet nechystá. Čínský úřad pro státní rezervy, který má na starosti tvorbu zásob komodit v zemi od ropy po vzácné kovy, loni a předloni koupil 5000 tun kobaltu. A pravděpodobně nakupuje do zásoby i letos.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Servisy zbrojí na elektromobilitu. Opravovat se bude méně, ale dráž

Výměna rozvodového řemenu

Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o čtyřicet procent menší objem...

Auta jsou pokladnice drahých kovů. Ceny rekordně rostou, výroba zdražuje

Drahé kovy se z jedné třetiny využívají v autoprůmyslu, v klenotnictví jen z...

Mám tě ráda jako měď! Kdyby dnes natáčeli film Byl jednou jeden král, tak by pohádková Maruška...

Měď nad zlato. Kvůli klimatickým cílům hrozí nedostatek kovů, uvádí studie

Světově největší důl mědi Escondida na fotografii z roku 2008.

Klimatické ambice se často střetávají s nepříznivou realitou. Nově o tom vypovídá studie...

Nápad na nové evropské kvóty: firmám by hrozil povinný nákup elektroaut

Elektrický Mercedes-Benz LE 306

Když něco lidé nechtějí kupovat dobrovolně, musí se k tomu donutit. Takto zřejmě uvažují pracovníci...

Sekera na daních za elektromobilitu bude v miliardách eur

Tesla by ráda uplatnila pro ukládání energie ze solárních panelů spíše domácí...

VIDEO Majitelé elektromobilů se zatím můžou radovat, protože neplatí dálniční známky, silniční daň,...

Nejlevnější elektromobil bude nejdražší dacie. Spring jede nejvíc 125 km/h

Dacia Spring

Značka Dacia ze skupiny Renault začne na podzim prodávat v tuzemsku elektromobil Spring, který by...

Dobíječky pro elektromobily rychle přibývají, ČEZ jich má už tři sta

Ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) 3. května...

S rostoucím počtem elektromobilů v Česku rychle přibývá i možností kde je dobíjet. Jejich celkový...

  • Nejčtenější

Supervila na kolech má garáž i centrální vysavač, pracuje se na heliportu

Stojí i patnáct milionů korun, uvnitř je garáž třeba na vaše porsche a samozřejmě můžete připřáhnout přívěs s jachtou....

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

  • Další z rubriky

Přilba není trapná. Tři čtvrtiny mrtvých cyklistů ji přesto loni neměly

Cyklistika je v Česku stále oblíbenější. Kola i elektrokola jsou vyprodána nebo se na ně dlouho čeká. Zato cyklistické...

VIDEO: Kamioňák neodložil mobil ani před kamerou policie

V pondělí 7. června se policisté Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje zapojili do akce, která byla...

Autofotka týdne: Elektrický rolls drandí po nemocnici. Teď byl na servisu

Slavná automobilka z Goodwoodu se na přechod na elektrický pohon teprve chystá. Jeden rolls do zásuvky ale už je v...

Tesla otevřela centrum pro ČR, auta i nadále prodává jen online

Americká elektromobilka Tesla otevřela v Průhonicích u Prahy první centrum značky pro Českou republiku. Centrum bude na...

SOUTĚŽ: Vyhrajte půlroční balení trošku jiných Rybiček s omega-3 pro děti
SOUTĚŽ: Vyhrajte půlroční balení trošku jiných Rybiček s omega-3 pro děti

Zdravé tuky nebo-li omega-3 jsou klíčové pro správný vývoj a funkci nervové soustavy. Většina lidí jich ale ve svém jídelníčku nepřijímá dostatek....

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Dušek: Očkovat se nenechám. Indiáni raději zemřeli, než se nechat zotročit

Jaroslav Dušek promluvil o svém rozhodnutí nenechat se očkovat vakcínou proti covidu-19. Herec, který nedávno oslavil...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....