Diskuse k článku

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie bude se sháněním kobaltu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jiří Kohut 86905
Jste přihlášen jako Jiří Kohut 86905


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J46o16s40e84f 98M51i58š33k41o50v75s51k35ý 9938371101618

Kdyby jen kobalt. Celá "megalomanská hysterie" kolem elektromobilů je nereálná. Elektromobil si své místo najde, ale jen jako výrazně menšinový dopravní prostředek. Něco jiného ale může být elektromobil poháněný palivovými články s vodíkem. To je reálnější představa.

30.10.2017 16:58

J40a82k80u58b 82P16r62o32k48e57š 6453518462103

A v čem přesně? Jediná výhoda je, že vodík se o něco lépe tankuje, ale jinak má všechny problémy které má i klasický elektromobil + nevýhody spojené se samotným vodíkem, tedy že je příliš malý a prochází všemi známými materiály. Nebo, že se vzduchem tvoří třaskavou směs.

30.10.2017 23:35

J46a72n 12K86r51á53l 6415365806682

Vodík nepotřebuje žádné baterie, tenhle zásadní rozdíl nevidíte? Skladuje se v tlakové lahvi. Není tak potřeba pro každé auto vyrábět a potom vozit stovky kg baterií

13.11.2017 21:11

J78i76ř46í 84S64c47h91w74a41c72h 8868794908196

tak třeba vodíková Toyota Mirai je těžší než Superb jen o nějakých 300 kg a baterie má samozřejmě taky ;-)

13.11.2017 23:31

J86a33k33u31b 76P13r11o87k88e14š 6753158612913

Pak ale ztratíte ty zásadní výhody elektromobilů, jako je rekuperace, u elektromobilu když brzdíte vracíte energii do baterií u spalovacího motoru plýtváte a ohříváte vzduch. Tak se účinnosti elektromobilu s vodíkem ani nepřiblížíte.

14.11.2017 8:48

J49o58s18e98f 56M98i89š13k38o26v47s82k20ý 9538751151368

Kdyby jen kobalt. Celá megalomanská hysterie kolem elektromobilů je dost na vodě. Elektromobily najdou své místo, ale menšinové.

30.10.2017 16:50

V58l92a21d77i64m29í17r 14B14u65l77k88a 4568800886414

Kobaltu jsou obrovské zásoby v manganových konkrecích na dně oceánů. Jen je technický problém jak je tahat z 3-4 km hloubky. I ČSSR měla kdesi v moři claim nějakých 50 000 km2 či kolik, možná to máme dodnes, dno se tenkrát rozparcelovalo pro jednotlivé státy.

28.10.2017 13:31

D39u81š90a24n 78R80a43j19n96i30n94e15c 4384292893441

Áno stále máte , tak ako vy , má aj SR ! Aspoň niečo zanecháme pre vnukov ...keď sme to nevedeli vykopať a predať , čo už narobíš ....

30.10.2017 9:26

I23v98a48n 55M68a80r70e92k 6874908512

Spekulují jak hodinářští učni . . . nakonec se rádi vrátí k olověným akumulátorům 8-o

26.10.2017 19:04

K94a33r34e49l 69N66o93v78á23k 8929231213798

Lithium je také užitečné do termojaderných pum a množivých reaktorů.

26.10.2017 8:05

J22a76n 67Z66e98m22a98n 6746467861541

No zvlášť pro jaderné technologie s tekutým palivem zejm. LFTR, které se podotýkám také u nás vyvíjí - a tento výzkum v Řeži je v celkem pokročilém stádiu - si myslím jde o zásadní využití, zvláště uvážíme-li, že do baterek se spíše hodí izotop Lithia 6, zatímco do LFTR Lithium 7 - a počítám, že produkce, izotopová separace a takovéto využití Lithia 7 by byl ještě podstatně větší kšeft než baterky do elektromobilů - ono ostatně nejdřív je třeba tu elektřinu nějak vyrobit a bez ní jsou ty baterky tak nějak na kočku... :-P

26.10.2017 12:24

P43e80t50r 84H69a11r30i30p89r88a91s24a72d 94H55a45j71i34č 5211306293850

To zase někdo straší malé děti? Kobalt je v mendělejově tabulce hned vedle železa. Je zastoupený v zemské kůře asi tak stejně, jako hořčík. Je ho dost, jenom se těží tam, kde je dostupný a protože ho není moc potřeba, tak se jinde netěží. ;-(

25.10.2017 21:14

P36e75t56r 14H12a36r88i78p52r29a86s46a93d 36H84a52j92i52č 5911916903890

Aha, tak jsem se na to ještě díval. 29 ppm není mnoho. Mnou uváděný hořčík má výskyt někde mezi 19-25 0000ppm. :-)

25.10.2017 23:56

J32a83n 52V93á13c66l63a12v21í74k 3342236941239

Líbí se mi, že jste si dal tu práci a když jste zjistil chybu, tak jste se po několika hodinách vrátil do diskuse a opravil jí.

26.10.2017 12:05

J19a23n 96V27e93s11e20l49ý 5944853582601

Pořád je zastoupen zhruba stejně jako cín a zinek a výrazně více než olovo.

26.10.2017 12:52

T19a86d80e28a76s 36P92i45s85t33a 6299582421857

No jo. Jenže ono nejde o strašení. Kobaltu je sice všade habaděj, jak píšete, jenže jeho získávání je hotový ekologický horror. Náklady na revitalizaci a ekologický provoz jsou natolik šílené a vlastně skoro nemožné....že se kobalt vlastně vyplatí získávat jen tam, kde žádné ekolimity nejsou a kde rozsáhlá devastace krajiny nevadí. Tedy čína/rusko/afrika.;-(

Na jedné straně elektromobily ušetří životní prostředí a na druhé ho zničí. Nic není jednobarevné, ani elektro mobilita.

27.10.2017 13:01

R21u87d26o74l70f 69L22u88k39e83š 6383939745

Mimo předchozí nevýhody, by masové rozšíření elektromobilů de facto zrušilo trh s ojetinami.Baterie z havarovaných vozů pod cenou budou nepoužitelné i po poměrně malé kolizi.Nové baterie budou neustále velmi drahé.Takže luxusní velmi drahý vůz se vyplatí výměna baterie, u střední třídy i pokud bude auto jinak jako nové, je to šrot.Spousta lidí, kteří dnes jezdí v autech cca 40 000,- bude bez auta.To povede ke snížení mobility pracovní síly a zvýšenému tlaku na hromadnou dopravu.(tam už jsme jednou byli ):-(

25.10.2017 18:06

D95u87š22a44n 57R17a54j16n54i25n39e56c 4564862123771

Neverím ! Ľudia sú tak vynaliezavý , že určite niečo nájdu. Určite sa nájde nový Cimrman ...

30.10.2017 9:28

Z32d89e77n67ě61k 24M97o60r77á21v86e89k 5957978518443

Vidíte to moc černě. Bateriové bloky v Tesle jsou tvořeny trochu většími tužkovkami v tisícovývh počtech. Pokud bude baterie při havárii poškozená, dá se rozebrat a využít nepoškozená část. Každý článek se dá diagnostikovat jaké parametry si zachoval a poté poskládat nový blok. I na dnešní tužkovky se dá aplikovat určitá regenerace a prodloužit jejich životnost nehledě na to, že baterie v autě jsou elektronikou hlídané výrazně lépe než ve spotřebních zařízeních.

Dnešní auta za pár tisíc potřebují k udržení provozuschopnosti dost velké náklady (proto jsou tak levná). U elektromobilu není složitý spalovací motor, který po stovkách tisíc km hrozí generální opravou nebo konečným odstavením nepojízdného auta.

30.10.2017 14:01

Z47d41e27n48ě96k 20W83e11r34n41h15a43r11t 6447245222348

Na to, aby benzínové auto ujelo tisíc kilometrů, musí být u "zdroje energie" asi tak deset minut. Aby elektromobil ujel tisíc kilometrů, musí být připojen k nabíječce mnoho hodin. To by znamenalo, že by bylo potřeba tisíce a tisíce nabíječek a k nim přivedeny "tlusté kabely", aby se elektromobily mohly jen přiblížit k celkovému množství kilometrů ujetých klasickými vozy. To není moc reálné....

25.10.2017 14:07

J85a61n 60V48á26c17l44a72v24í82k 3792956661259

Kolik běžné auto ujede za den? 50km? 100km? přes noc se pomalu nabije a nemusíte řešit žádnou pumpu ani tlusté kabely...

25.10.2017 20:29

J57o27s87e22f 19M54i83š38k35o79v92s66k37ý 9828911261758

Pro použití s dojezdem 100 km denně a bez nároku na komfort typu topení je elektromobil použitelný dobře. Nabíjení např. v sídlištích ale bude velký oříšek. Podobně je výše zmiňován problém stavu baterie po menší kolizi, to se zatím moc neřešilo. Občasné delší trasy (dovolená, návštěva apod.) jsou s elektromobilem nereálné.

26.10.2017 12:08

J75a72r76m70i21l89a 82P98í24c20h14o33v95á 5112307384733

"Komfort typu topení" bude docela důležitý v zemi, kde se 6-7 měsíců v zimě topí. Vy byste chtěl jezdit v zimě autem, které netopí?

Zato v zemích, kde se topit nemusí (Afrika) a kde slunce svítí po celý rok, se elektromobil klidně nabije i solární energií.

27.10.2017 12:27

J89a85n 83V56á11c13l79a12v32í35k 3672336501179

Ono ani některé diesely se na krátké vzdálenosti pořádně neroztopí.

V Africe zase budete chtít klimatizaci...

30.10.2017 11:24

Z89d31e66n13ě29k 93M47o85r16á97v38e20k 5397738338123

Existují i řešení střešních solárních panelů, které udrží klimatizaci v chodu i bez odběru z baterie.

30.10.2017 14:07

L83u91b45o97š 19D12o40l91e29ž70e73l 1907199664576

Dnes už to opravdu není mnoho hodin, dnes se nabije za půl hodiny a následně ujede až 500km (ale při velmi šetrné jízdě i víc).

To může znít neprakticky, ale když jedete na dlouhé trasy, tak je po 500km stejně nejvyšší čas udělat si pořádnou pauzu.

28.10.2017 17:13

M40a90r69t96i43n 73K43o27c19i78á51n 9101776571727

púl hodiny na nabíjčce, dojezd 500km, to je budoucnoct. a životnost této baterie bude tak 2 roky? Už po roce bych to jen tak z boku tipnul na 350km

29.10.2017 9:18

Z92d49e38n98ě32k 83M41o14r18á79v29e35k 5217988338723

Ty dva roky životnosti, to jste si vycucal odkud?

30.10.2017 14:05

J93i96ř40í 80S78v48i13t35á67k 6206573287887

Četli tento článek naši horliví a velmi vzdělaní poslanci když ČSSD podepsala memorandum o těžbě ?

25.10.2017 10:46

M39o59j40m23í71r 97M80o50t79y66č34k56a 3582645884620

Co s tím má společného těžba lithia? To si fakt myslíte že je potřeba jen do baterií??

25.10.2017 12:03

J53a17n 15V19á55c78l15a80v27í90k 3232116341729

Ten růst spotřeby (a cen) lithia v posledních letech je asi skutečně poháněn poptávkou po bateriích. Na druhou stranu mi to přijde jako dost náhodný výkřik.

25.10.2017 13:33

P64e73t83r 85V28o49s69t94r96ý 3378350913536

Memorandum je kupodivu pro ČR výhodné....

26.10.2017 14:36

D26u72š55a32n 88R47a46j14n66i49n22e79c 4834792343421

Čo je na banskej ťažbe líthia vyhodné ? Najdrahší spôsob ťažby .

O výhodnosti sa informujte v baniach OKD !

30.10.2017 9:37

M53i16l67a48n 55C93h69a81l73u78p69a 7234826227173

Kolik zla ještě musí být napácháno ve jménu shora diktovaných světlých zítřků? Hlavně musíme všichni věřit, že je elektromobil ekologický a pro společnost prospěšný.

25.10.2017 8:24

J81a29n 86V61á64c53l45a89v21í85k 3362596171449

Tak u potřeby odsířených elektráren a zákazu PCB jste jim to také uvěřili...

25.10.2017 13:35

Z72d48e64n89ě70k 64M82o29r33á14v69e78k 5857498258683

Takže je lepší dál těžit a zpracovávat ropu a pak ji následně spalovat v autech, abychom měli co dýchat?

25.10.2017 16:31

M75a90r82t36i15n 96K63o92c72i77á10n 9691766371687

Tusim ze tady na Technetu si dali tu praci a byl clanek ohledne uhlikove stopy soucasnych e-aut. Pri stavu CR navratnost byla as i10 let? Uz si to nepamatuju. Zivotnost Li-Ion baterie v aute je asi tak 5 let? A to pri setrnem nabijeni.

Ale jinak e-auta budoucnost maji, jen to Lithiumm je jen takovy prechdny bod. Napriklad v Japonsku domacnosti uz delsi dobu zkouseji palivove clanky,

29.10.2017 9:36

Z67d19e74n39ě15k 31M57o92r50á51v98e10k 5627568938743

Myslím si, že výroba elektromotoru a baterie nemůže trhnout uhlíkovou stopu výroby spalovacího motoru, spojky a převodovky. Nemluvě o pravidelných výměnách oleje.

Životnost baterií se zatím spíš odhaduje, ty co se používají v hybridech vydržely hodně dlouho. Nelze to srovnávat s bateriemi v mobilech a podobných menších zařízeních, které mají mnohem jednodušší řízení a diagnostiku.

30.10.2017 10:57

Z59d50e95n27ě59k 68M33o17r67á50v11e95k 5967868818583

Palivové články taky žádná hitparáda - vzácné kovy, omezená životnost.

30.10.2017 11:14

P56e76t11r 20M75i73c84h62a54l 2420894841622

Takže to vypadá, že bublina asi brzo splaskne.

24.10.2017 22:23

V97l62a40d25i82m35í20r 36Š40k50o17l50n51í31k 8475790568

chci se zeptat, kolik vydrží současné baterie v elektroautech a po jaké době se musí měnit?

24.10.2017 22:04

L95u53d64ě26k 51N15o79v92ý 2631829753201

Bude to velmi podobné těm v mobilech.. :-)

25.10.2017 16:27

J64a15k35u42b 31P14r52o47k64e81š 6143568472303

To asi ne, mobil nabíjíte každý den, někdy několikrát denně. Průměrný roční nájezd v ČR je někde okolo 5000 km. To je v podstatě 10x do roka. Větší problém bude udržet takovou baterii v provozních podmínkách, než opotřebení.

29.10.2017 17:41

Z45d59e12n34ě32k 63M24o74r84á93v41e97k 5817218358443

Baterie v mobilech mají výrazně jednodušší řízení a diagnostiku, navíc často snášejí mnohem horší zacházení.

30.10.2017 14:11

P89e71t37r 60H30a85r12i24p19r10a43s36a19d 41H71a60j69i14č 5841446423600

Výrobci běžně garantují, že po dobu 8 let nebo 160-180 000 km neplesne kapacita pod 70%. To ale garance. Normálně už někteří například s Teslou stihli ujet už 250 000 km a kapacita klesla asi o 7%.

25.10.2017 21:48

M58i53r56o49s40l50a48v 88T15ů70m36a 9399468239839

Je to opravdu pokrok. Na těžbu lithia bude potřeba miliony tun nafty, na těžbu kobaltu bude potřeba miliony tun nafty, na přepravu bude potřeba miliony tun nafty /nikdo nevěříme že těžní a přepravní stroje budou elektromobily/. Na výrobu těchto komodit se spotřebuje miliony MW elektřiny, která je vyráběna z 80% v elektrárnách spalujících fosilní paliva, takže další miliony tun zplodin /koupí si emisní povolenky/.

Potom ještě armády, pozemní, námořní a letectvo celého světa, miliony tun emisí denně /mají výjimku/. A dopravní letectvo celého světa- miliony tun zplodin denně na nás padají z nebe /mají a budou mít výjimku/ a nebo si budou kupovat emisní povolenky které my zaplatíme v ceně letenky? A námořní přeprava, která denně spotřebuje miliony tun nafty a vyprodukuje miliony tun zplodin /bude mít výjimku? A my? Euro 6 a dál? Co na nás osobní automobilisty ještě vymyslí? Odpoví mi někdo z vás?

24.10.2017 21:37

M20i69l25a72n 10C20h22a62l80u47p75a 7614696477223

Špatná adresa. Zkuste Brusel. Tam to všechno znají. Tam vám odpoví.

25.10.2017 8:28

M16o49j10m56í21r 78M16o72t46y71č73k70a 3202375654820

Proč zrovna Brusel? Tohle celosvětová vize a třeba dieselgate odstartovali američani. A Čína se k elektrosvětu ráda přidá, když ji to něco ponese (a že ponese).

25.10.2017 12:02

J11a34n 46V84á93c25l29a68v60í47k 3402936671929

Hmm, takže v Zairu budou spalovat naftu při těžbě kobaltu, ale my budeme mít ve městech čistší vzduch ... no tak to je hrůza :-)

25.10.2017 13:40

P74e85t29r 66H57a29r88i46p66r72a41s62a51d 36H37a45j51i52č 5521806913600

Proč zrovna nafty? mnohé stroje jsou na elektřinu. Můžete jí vyrábět v OZE.

25.10.2017 21:51

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

Najdete na iDNES.cz