Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Řešením je čistá energie, představil exministr nový koncept elektromobility

  14:05
Firma OIG Power bývalého ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby nedávno představila projekt nové dobíjecí stanice pro elektromobily. Měla by být nezávislá na přenosové síti a čerpat pouze „čistou“ solární energii. Společnost již prodává bateriové boxy, které tuto energii ukládají. Podle Kuby potřebuje ČR snížit emise v centrech měst.
Společnost OIG Power spolu s ČEZ a BMW představila koncept elektromobility...

Společnost OIG Power spolu s ČEZ a BMW představila koncept elektromobility včetně nabíjecích stanic a domácí baterie - batteryboxu - napojené na domácí solární elektrárnu. Na snímku Martin Kuba ze společnosti OIG Power. (21. května 2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

Chystáte na se na trh uvést dobíjecí stanice pro elektromobily a elektrokola. Již dodáváte energetická úložiště. Jde vám o to pokrýt všechny články energetického řetězce?
V podstatě ano. Přicházíme na trh s uceleným konceptem pro elektromobilitu. Ta se podle mě nemá řešit výstavbou drahých dotovaných dobíječek na dálnici mezi Prahou a Brnem, ale naopak v centrech měst. Tam potřebujeme snížit emise. A má rozvíjet přirozeně a ne, že se do ní mají lít miliardy eur dotací jako to bylo u fotovoltaiky.

Martin Kuba

lékař, podnikatel a politik

Společnost OIG Power spolu s ČEZ a BMW představila koncept elektromobility...

Narodil se 9. dubna 1973 v Českých Budějovicích. V roce 2002 promoval se specializací anesteziologie na 1. LF UK Praha.

Od 16. listopadu 2011 do 17. června 2013 byl ministrem průmyslu a obchodu v Nečasově vládě. Od 17. června 2013 do 10. července 2013 byl ministrem v demisi.

Prostřednictvím své společnosti Omnia Invest Group, spol. s r.o. vlastní většinu firmy OIG Power s.r.o.

Dobře, ale co to znamená v praxi?
První elektroauta v Česku budou přeci malá elektroauta a lidé si je budou kupovat jako druhé rodinné auto na pohyb po městě ne na dálnici. Dobíjet si je budou buď doma nebo na firmě nebo u zaměstnavatele. Případně někde ve městě, když jsou třeba na nákupech.

Dobíjet by se měla ideálně bez závislosti na přenosové síti. Ta na to za prvé není připravena, a navíc si myslíme, že celé řešení má být z čisté energie. Takže by měla vzniknou kombinace výroby solární energie například na střeše budovy, její uložení v bateriovém boxu a na něj budou napojené dobíjecí stanice. Proto jsme se rozhodili jít i do vývoje dobíjecích stanic pro elektroauta.

O eletromobilech se hodně mluví, ale zatím jich u nás moc nejezdí. Kdy přijde ten zlom?
Myslím že brzy. Už dnes díky našemu systému lidé zjišťují, že si mohou energii vyrábět a ukládat doma nebo ve své firmě sami. A že jim jí většinou sluníčko vyrobí víc než spotřebují. Pak dává logiku z ní zadarmo dobít elektromobil. Rozvoj ale musí být přirozený.

Mluvíte o přirozeném vývoji, ale již dnes je jasné, že eletromobilita bude podpořena dotacemi. Nehrozí, že to celé skončí jako fotovoltaika?
Je třeba aby případné dotace směřovaly na to co dává nejvíc smysl a opravdu rozvoji elektromobility pomůže. Třeba malé individuální systémy dávají z řady důvodů logiku. Plošné dotace na elektromobilitu jako ideologii by napáchaly více škody než užitku a bude to stát miliardy.

Zpět k vaší firmě, co si mám představit pod zkratkou OIG?
Omnia Invest Group je skupina, která má pod sebou více společností. Společnost TEXSR se zabývá prodejem a výrobou hotelového textilu pro hotely vyšší třídy. Tuto společnost řídí moje manželka a daří se jí to velmi dobře. Dále máme ve skupině společnost Revispol. Ta má v popisu práce všechny revizní činnosti v objektech od elektřiny po například plyn. Potom máme energetickou skupinu OIG Power, která se zabývá vývojem a výrobou bateriových systémů a dobíjecích stanic. A naše firma OIG Energy se pohybuje v segmentu lokálních distribučních soustav.

Jak Váš bateriový systém funguje?
Poměrně jednoduše. Na střechu Vašeho domu nebo jiného objektu si nainstalujete solární panely, do domu si dáte náš bateriový box, který energii z panelů ukládá. Součástí boxu je chytrý software, který zařídí, aby energie byla ve vašem domě rozváděna maximálně efektivně. Náš box je zároveň schopen fungovat v ostrovním režimu, což znamená, že váš dům vůbec nemusí být připojen k rozvodné síti.

Pro koho jsou Vaše systémy určeny? Jsou to firmy, jednotlivci nebo například města?
V podstatě pro kohokoliv. Dnes při růstu cen elektřiny je situace na trhu taková,že vyrábět si energii sám a mít jistotu nezávislosti na okolní síti se začíná tržně vyplácet. Takže pro rodiny, firmy i municipality.

A box si kompletně vyvíjíte sami?
Většinu technických součástek nakupujeme. Naším know-how je především software řídící všechny komponenty a sestavení boxu dohromady tak, aby byl pro zákazníka ideálním řešením.

A nebylo by lepší si i součástky vyrábět sami?
Velmi kvalitní komponenty lze dnes sehnat na světových trzích za dobrou cenu. Máme různé dodavatele. Chceme být firma, která dodává řešení a ne vyrábí součástky. Nemá smyl investovat do drahého vývoje něčeho co lze na trhu sehnat za dobrou cenu v super kvalitě.

Jakou máte výrobní kapacitu?
Dneska jsme schopni dodat 500 až 1 000 bateriových boxů ročně.

Jak jste se k tomuto byznysu vůbec dostal?
Jeden z mých kamarádů mě seznámil s partou vývojářů, která se zabývala chytrými bateriovými úložišti. Tehdy ještě nebylo jisté, jestli se tenhle mladý startup vůbec dostane z garáže ven. Osobně jsem v jejich řešení ale viděl velký potenciál, a tak jsme se domluvili, že závěrečný vývoj budeme dělat společně. Pracovali jsem na tom asi rok a loni jsme šli s naším bateriovým boxem na trh. Takže z mého pohledu se to povedlo.

Pomohly Vám kontakty z politiky?
V samotném vývoji ne. Já mám samozřejmě výhodu v tom, že jsem schopen bavit se s lidmi, které jsem potkal jako ministr, to je pravda. Nicméně náš CES Battery Box získal mezinárodní cenu Quality Innovation Awards 2017, kde jsme soutěžili s Číňany, Finy nebo Rusy. Tam bylo úplně jedno, jestli máte nějaké kontakty z české politiky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...