Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Méně éček i exotická chuť. Limonádovým obrům přibývá konkurence

  5:00
V Česku roste obliba méně známých limonád ze zahraničí. Netradiční značka, produkt na přírodní bázi, který není k dostání v řetězcích. To je recept malých výrobců nealko nápojů, kteří ukusují stále větší část trhu velkým firmám.

V Česku roste například obliba limonády Fritz Kola. | foto: Fritz Kola

Produkty lídrů globálního trhu s nealkem Coca Cola a Pepsi lze nakoupit vysoko v himálajských horách i v nejzapadlejších koutech Afriky. V modních čtvrtích Berlína, jako je Kreuzberg nebo Prenzlauer Berg, se však shání jen velmi těžko. Trh tam totiž jednoznačně ovládá Fritz Kola.

Firma založená před 13 lety v Hamburku studenty Mirco Wolfem Wiegertem a Lorenzem Hamplem se profiluje jako pravý opak dvou nápojářských gigantů a to nejen proto, že sází na přírodní složení. Fritz Kolu definuje především příběh o tom, jak dva mladíci se 7 000 eury ze stavebního spoření prorazili v drsné konkurenci nápojového trhu, léta ovládaného nadnárodními koncerny.

S tím se přesně trefili do vkusu nové generace a alternativní nealko malých výrobců se i přes vyšší cenu rychle začíná zabydlovat i v Česku. Nejde přitom jen o Fritz Kolu, kterou lze podle Alexandera Suji ze společnosti Premier Wines & Spirits zakoupit už na tisícovce prodejních míst a za letošní rok očekává stoprocentní nárůst prodejů.

Poptávka po malinovce strmě roste. Její výrobce dělá limonády už 129 let

„Lidé už chtějí něco jiného než známé nealko značky, i když těm se to asi nikdy nevyrovná,“ myslí si Clinton Koch, spolumajitel společnosti Mexicali, která se zaměřuje na import mexických specialit a pro země Visegrádu je distributorem mexických limonád Jarritos. Značka díky přistěhovalcům už dobyla USA a před dvěma lety nastartovala expanzi na evropský trh.

V Česku se rychle šíří s rostoucí oblibou mexických bister, i když podle Kocha stoupá poptávka i ze strany barů a kaváren, které se jinak na středoamerickou kuchyni nespecializují.

„Zájem stále roste, netýká se přitom už zdaleka jen Prahy,“ dodává Koch. Také podle Suje se nápojům daří i mimo hlavní město, kde je tradičně nejvyšší kupní síla a i nejrychleji tam přicházejí trendy ze zahraničí. „Fritz Kola je k dostání ve všech krajských městech a i většině okresních měst,“ říká Suja.

Podle Milana Šouly ze společnosti EM Drinks má však zájem o netradiční a dražší nealko své hranice. „Na vesnici se nedostaneme. Kde to jde, jsou města nad 50 tisíc obyvatel,“ říká Šoula, který do Česka dováží britské „botanicky připravované nápoje“ značky Fentimans.

Zájem o netradiční limonády mají i „lepší“ bary

Poptávka po fermentovaných nápojích s minimálním obsahem alkoholu je podle něj především ze strany barů nabízejících prémiový alkohol. Ty dlouho nebyly schopny nabídnout svým hostům stejně prémiovou nealko alternativu a místo výběrových značek měly v nabídce jen sortiment běžně dostupný v obchodních řetězcích. Podle Šouly však návštěvník takových podniků nehledí na cenu a neobvyklá značka má pro něj prioritu.

I zástupci dalších značek potvrzují, že gastronomie je pro ně klíčovým prodejním kanálem. Vedle velkoobchodu Makro zaměřeného na provozovatele restaurací jsou k dostání pouze v obchodech se zdravou výživou nebo farmářských prodejnách typu Sklizeno. I když třeba Fritz Kole se v domovském Německu podařilo proniknout do regálů řetězců Edeka a Rewe, v Česku by takový krok mohl u cílové skupiny pracně budovanou image značky poškodit.

„Momentálně není značka na vstup do řetězců připravená a bylo by to kontraproduktivní,“ říká Suja. „V řetězcích bychom si jen kazili značku,“ souhlasí Šoula. Ze stejného důvodu nemá podle něj smysl investovat do tradičních typů reklamy, jako jsou billboardy.

Cílení na spotřebitele, pro které má větší váhu neobvyklý produkt, přírodní původ a příběh výrobce více než cena, je zřejmě důvod, proč se malí nápojáři zřejmě nestanou lídry trhu. Tomu v Česku už léta dominuje Coca Cola spolu s Kofolou, kterým v posledních době začíná díky rozsáhlé marketingové ofenzivě šlapat na paty Pepsi (více čtěte zde).

Své zákazníky však mají a podle deníku Handelsblatt si v Německu dokázaly ukousnout sice nedominantní, přesto významnou část trhu. Jejich postavení je tak srovnatelné třeba s minipivovary.

Server iDNES.cz nechal lidi poznávat, zda poznají obsah kelímku:

22. června 2016

Autor:
  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Telefon nebo výsledky voleb. Jak firmy testují žadatele o odloženou platbu

22. května 2024

Premium Výsledky voleb, průměrná mzda nebo míra nezaměstnanosti v lokalitě, kam má objednávka dorazit. I to...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

V Aucklandu vydražili pírko vyhynulého ptáka. Zájemce zaplatil přes půl milionu

21. května 2024

Vzácné a velmi ceněné pírko pocházející z vyhynulého novozélandského ptáka huia vydražili v...

EU schválila reformu trhu s elektřinou, nové předpisy více chrání spotřebitele

21. května 2024

Členské státy definitivně schválily reformu trhu s elektřinou v Evropské unii. Cílem nových norem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...