Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Legální fígle automobilek při měření emisí: tvrdé pneumatiky, zalepené spáry

  17:12
Aféra kolem emisí dieselových motorů koncernu Volkswagen by mohla vést ke změnám v homologačních postupech. Emisní normy měly změnit tak, aby lépe odrážely realitu, řekl v rozhovoru pro Český rozhlas viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček.
Oficiální údaje o spotřebě aut jsou dnes nereálné, má se to ale změnit.

Oficiální údaje o spotřebě aut jsou dnes nereálné, má se to ale změnit.

Automobiloví výrobci totiž už dlouho poukazují na to, že emisní regule splní jen s obrovskými investicemi. Martin Winterkorn, který v minulém týdnu vzal odpovědnost za „dieselgate“ na sebe a odstoupil z pozice šéfa koncernu Volkswagen, před rokem prohlásil: „Snížení emisí CO2 o jeden gram v našem flotilovém průměru nás stojí sto milionů eur za vývoj. Je to sto milionů eur, které musíme zaplatit dopředu bez toho, abychom věděli, že se ta investice vrátí.“

Aféra dieselgate

Vývojáři se shodují na tom, že aktuálně nastavené limity jsou na hraně technických možností.

Rozhodující je pro všechny homologační testovací cyklus. Pokud by jím auto neprošlo, nemohlo by na silnici. K chování řidiče má testovací cyklus daleko, už jenom pro to, že v něm auto dosahuje průměrnou rychlost 33 kilometrů v hodině. Nic jiného než přesně specifikovanou metodiku (které samozřejmě půjdou vývojáři při stavbě auta naproti) ale použít nelze. Prohlásit například jízdní styl konkrétního „živého“ řidiče za standardizovaný a podle něj měřit oficiálně spotřebu by bylo z pohledu techniků neproveditelné. Už proto, že není přesně opakovatelné. Chování takového řidiče není exaktně specifikovatelné a měřitelné a ovlivňuje ho mnoho faktorů

Rozdíl mezi tabulkovou a reálnou spotřebou navíc stále roste a rozhodně to není tím, že by řidiči jezdili rychleji. Zatímco v roce 2001 byla reálná spotřeba o osm procent vyšší než papírové údaje, v roce 2013 už to mohlo být dokonce až o 43 procent, zjistila to studie Mind the Gap organizace Transport & Environment.

Přehuštěné pneumatiky, zalepené spáry

Automobilky tak k tomu, aby splnily normy, používají speciální fígly. Výrobci používají k oficiálním testům pneumatiky s nižším valivým odporem a navíc přehuštěné. Pro dosažení ještě menšího valivého odporu se může měnit geometrie náprav do takové podoby, která by byla v praxi nebezpečná či z hlediska dlouhodobé životnosti pneumatik nepoužitelná.

NEDC (New European driving cycle)

Jak se měří emise a spotřeba

Cyklus NEDC se testuje na dynamometru a má jasně předepsaný průběh, i proto je jeho případná identifikace, kterou měl Volkswagen svým softwarem v řídící jednotce provádět, relativně jednoduchá. Celý cyklus trvá 1 180 sekund a auto při něm ujede na válcích celkem 11,06 kilometru. To znamená průměrnou rychlost 33,6 km/h. Přesně definovány jsou hodnoty zrychlení i rychlosti v jednotlivých fázích cyklu. Auto se většinou pohybuje v nízkých rychlostech, které simulují městský provoz, pro jejich napodobení slouží čtvero opakování úseků o délce 195 sekund, v každém z nich auto třikrát zrychlí a zase zastaví. Pak následuje rychlejší úsek, ve kterém auto na krátkou dobu zrychlí na 120 km/h, celá tato rychlejší fáze trvá 400 sekund.

Během celého tohoto cyklu se měří nejen množství vypouštěného oxidu uhličitého, ale také emise ostatních škodlivin. Ty musí vyhovět v dané době aktuální normě, současnou je přísná Euro 6. Z množství emisí se také dopočítá spotřebované množství paliva a určí se tabulková spotřeba

Pro účely testů se často využívají speciální maziva, která sníží tření v motoru, ale se kterými by agregát v reálném v provozu nepřežil. Dalším trikem je třeba odpojení alternátoru, což opět sníží zátěž motoru. Oproti těmto trikům jsou záležitosti jako zalepení spár v karoserii či zatlačení brzdových destiček zcela do třmenů, aby se tak snížil další jízdní odpory vozu, jen takovou starou školou.

Mercedes v poslední době vymyslel další malý trik. Nový typ C oficiálně dodává s malou nádrží (v ČR je však v nabídce s větší nádrží). Auto má mít totiž při testu nádrž plnou z 90 % a menší nádrž znamená i menší hmotnost natankovaného auta. Právě hmotnost promlouvá do spotřeby vozu velmi výrazně.

Mozkem celého auta je řídicí jednotka. Důležitým klíčem ke správné spotřebě, jak ji vyžadují předpisy, je optimalizace chování motoru. Je veřejným tajemstvím, že auto je schopno měřící cyklus poznat a podle toho také změnit dávkování paliva. A právě kolem toho se celá dieselgate točí.

  • Nejčtenější

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na použití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

VW ukončil námluvy s Renaultem. Patálie s levným elektromobilem pokračují

21. května 2024

Volkswagen ukončil jednání s francouzským konkurentem Renault o společném vývoji levného...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....