"K meziročnímu růstu tržeb přispěl více motoristický segment než samotný maloobchod," uvedl Český statistický úřad, který nová data zveřejnil. Meziročně vzrostly výsledky očištěné o počet pracovních dní o 5,2 procenta, meziměsíčně klesly o 0,4 procenta.
Trendy se příliš nemění. Výsledky do značné míry vylepšují prodeje aut a také pokračuje výrazným dvouciferným tempem růst nákupů na internetu (o 18,2 procenta). Bez aut by maloobchod rostl jen o 1,3 procenta.
Přestože se v únoru útraty za potraviny zvedly z dlouhodobé stagnace, v březnu se opět za jídlo utrácelo oproti loňsku méně (o 5,5 procenta). Částečně za to může posun Velikonoc, na které se letos nakupovalo až v dubnu, tedy o měsíc později než loni. Útraty za pohonné hmoty stagnovaly.
"Pozitivní zprávou je, že tržby v obchodech rostou a potvrzují tak oživení spotřebitelské poptávky, která má za sebou dva slabé roky. Díky nízké inflaci se zlepšuje finanční situace domácností, zvláště když lidé mohou od letošního roku výrazně ušetřit za elektřinu a plyn. Když k tomu připočteme levnější volání, tak se zvětšuje domácnostem prostor pro nákupy jiného zboží a služeb," říká analytik ČSOB Petr Dufek.
Banka očekává, že v dalších měsících růst tržeb obchodníků zvolní a usadí se zhruba na třech procentech.