Včerejší mimořádná valná hromada ČSA posunula dohodu s Travel Servicem dál.

Včerejší mimořádná valná hromada ČSA posunula dohodu s Travel Servicem dál. | foto: MF DNES

ČSA mlží, komu pronajme letadla určená pro dovolenkáře

  • 6
Letecká společnost Travel Service se o další krok přiblížila ovládnutí českého trhu s lety na dovolené. Jen ještě nemá jisté, jakým způsobem a za jakou cenu se dohodne s Českými aeroliniemi na tom, že jim v charterových letech nebudou dál konkurovat.

Budoucnost charterové flotily ČSA je však zatím značně nejasná. Aerolinky i jejich majitel, stát zastupovaný ministerstvem financí, zatím o jednání s Travel Servicem spíše mlčí. "Detaily zveřejníme, až to bude dojednané," řekl vrchní ředitel ministerstva financí Tomáš Uvíra.

Včerejší mimořádná valná hromada ČSA přesto dohodu s Travel Servicem posunula dál. Povolila aerolinkám s Travel Servicem dál jednat. "Je to jeden ze tří kroků, který je potřeba," dodal Uvíra.

ČSA oficiálně vyloučily, že by Travel Service prodaly letadla. To však není nic překvapivého: všech pět strojů pro charterovou flotilu ČSA nepatří, vlastní je leasingové firmy a ČSA si stroje pronajímá na operativní leasing.

Travel Service další letadla příliš nepotřebuje: během posledního měsíce si z USA přivezl dva úplně nové Boeingy 737-800. Kdyby převzal stroje ČSA, získal by například přes deset let staré Boeingy 737-400, které mají vyšší provozní náklady na sedačku než ty, jež si firma nedávno dovezla. Pro Travel Service mají největší cenu především smlouvy ČSA s cestovkami.

O využití strojů a více než stovky pilotů a stevardek z charterové flotily ČSA se teď vedou největší jednání. Jednou z variant je, že by si letadla ČSA Travel Service pronajímal na takzvaný "mokrý pronájem", tedy pronájem letadla včetně posádek. "I tato varianta je ve hře," potvrdil Uvíra. Na další dotazy, například na délku spolupráce, už neodpověděl.

K případnému vyčlenění charterů zatím mlčí i jindy radikální odboráři. "Čekáme ještě na další jednání s vedením, máme několik nezodpovězených otázek," řekl šéf odborů pilotů CZALPA Filip Gaspar.

Travel Service celou záležitost také nekomentoval. Jednání jsou přesto daleko, podle Uvíry jsou záležitostí několika týdnů.

Monopol na charterech? Vznikají dva noví dopravci

Případnou transakci ČSA a Travel Service musí ještě posvětit antimonopolní úřad. Travel Service by totiž prakticky ovládl trh s lety na dovolené, čehož se obávají hlavně české cestovky. Mohl by si pak lépe diktovat podmínky, za kolik by lidé létali na dovolenou.

Šéf Exim Tours Ferid Nasr už dříve MF DNES řekl, že v případě vyšších cen by využil nabídky zahraničních dopravců. Jeho firma je pro ČSA největším klientem.

Obav cestovek z nadvlády Travel Service se snaží využít jiní dopravci. Už loni vznikla nová charterová společnost Eurovia Air, která má mít dvě letadla.

Chartery na svých stránkách začala nabízet také ostravská společnost Central Charter Airlines patřící do impéria ostravského podnikatele Daneše Zátorského. "Děláme na tom už dva roky, máme už první smlouvy s cestovkami. Letos začneme létat," řekl MF DNES Zátorský.

ČSA si od spolupráce slibují, že se mohou lépe zaměřit na svůj hlavní byznys, tedy pravidelnou přepravu.

Její výsledky se v závěru roku nečekaně zlepšily. Podle údajů Asociace evropských aerolinek v prosinci na palubách letadel ČSA přibylo přes 18 procent cestujících v meziročním srovnání – větší růst v Evropě zaznamenaly jen Turkish Airlines. Za celý rok tak ČSA téměř vymazaly úbytek cestujících z první poloviny roku, výrazně se zlepšila i průměrná obsazenost letadel.

Na hospodaření ČSA se nárůst pasažérů nemusí příliš projevit. "I když se počet cestujících podařilo mírně zvýšit, výnosy na jednoho cestujícího jsou bohužel stále nízké," řekla mluvčí ČSA Hana Hejsková.