Ministr průmyslu Martin Říman ve středu naznačil, že navzdory včerejší demisi vlády ODS chce ještě tuto velkou privatizaci zkusit dotáhnout. Jenže pořád si není jist, jestli opravdu stojí za to Aero prodat vcelku, nebo zda nejdříve prodat jeho letiště a potom výrobu.
"Určitě nemohu potvrdit, že příští týden prodej Aera vláda projedná," uvedl Říman. Kabinet se už v červenci zavázal, že do příštího týdne bude jasno o novém vlastníku firmy, kterou tíží více než desetimiliardový dluh a visí nad ní hrozba bankrotu.
Zadluženost Aera, které z více než 99 procent vlastní státní Česká konsolidační agentura, je přes 240 procent. Klíčové zahraniční firmy, pro které Aero vyrábí a montuje části letadel a vrtulníků, začínají být z nejasné a nekonečné situace už nervózní.
"Je mimořádně důležité, aby privatizace Aera pokračovala. Firma nemůže být neustále v nejistotě kvůli hrozícímu bankrotu. Pokud se to nezmění, příliv zakázek se určitě zpomalí a dodatečné práce pro Aero nepřijdou," uvedl pro MF DNES zástupce italské firmy Alenia Aeronautica v ČR Bear Midkiff.
Aero vyrábí pro Alenii části jejího letounu C-27J. Podle Midkiffa je potenciál projektu firmy v Aeru 4 až 5krát větší než nyní a osobně zná další tři firmy, které uvažují o zadání zakázek pro Aero.
"Čekají ale, jak se vyřeší privatizace," upozornil. Vztahy v letectví se totiž podle něj nebudují na krátkou dobu. "Není to jako objednání papíru do kanceláře, kdy můžete příští týden změnit dodavatele," dodal Midkiff.
Vláda možná řekne poslední slovo příští týden
Skupina Penta, která vyhrála tendr na Aero organizovaný konsolidační agenturou s nabídkou 2,9 miliardy korun, se k pochybnostem vlády o dokončení privatizace nechce vyjadřovat. Podle zdroje blízkého firmě však vláda prodej schválí už příští týden.
Penta se netají tím, že jejím zájmem je hlavně rozvoj letiště, které by mohlo částečně konkurovat Ruzyni. Ale i s výrobou letadel to prý myslí "vážně".
"Máme potvrzeno, že firmy jako Bae Systems a Sikorski budou v případě našeho vítězství dále spolupracovat," řekl šéf Penty Marek Dospiva.
Sikorski dává Aeru zakázky, které se podílejí na jeho tržbách ze 75 procent, a podle informací MF DNES se jí nejistota také nelíbí. Aero skončilo loni s provozní ztrátou téměř půl miliardy korun.