Roky se mluví o neutěšené a nepřehledné dopravě kolem jednoho z hlavních přestupních uzlů MHD v Brně – Mendlova náměstí. Investice na celkovou přestavbu a do nového uspořádání dopravy se šplhá do obřích sum, vedení Brna začne proto alespoň s první etapou úprav, odhadem za 40 milionů korun.
Město chce využít toho, že nejspíš už od dubna příštího roku část tamních zastávek rozkopou Teplárny Brno kvůli pokračujícím výměnám parovodů za horkovody. „Konkrétní termíny zahájení prací koordinují teplárny s brněnským magistrátem a dopravním podnikem,“ uvedla za brněnské teplárny Jiřina Veselá.
Stávající parovod vede přímo pod zastávkami tramvají přijíždějícími od nádraží a od České a dále pokračuje pod tramvajovou smyčkou směrem k ulici Úvoz, kde už teplárny vyměnily parovody před dvěma roky.
Na práce tepláren chce následně navázat Brno s úpravami celého uzlu. „Hlavní myšlenkou je rozčlenit prostor Mendlova náměstí na menší atraktivní, přehledné a dobře vybavené části. Toho docílíme zejména výsadbou nových stromů a trvalkových záhonů, rozšířením ploch pro pěší i trhovce, odstraněním bariér, snížením počtu trakčních stožárů a výměnou mobiliáře,“ popsal plánované změny vedoucí oddělení veřejného prostoru Kanceláře architekta města Brna David Zajíček.
V současnosti není frekventovaný přestupní uzel uzpůsobený pro vozíčkáře či pro snazší pohyb s kočárky.
„Dále chceme vizuálně odclonit prostor tramvajových zastávek od rušné komunikace a od trolejbusového terminálu. Toho lze v tomto místě docílit pouze stromy, které současně poskytnou stín a lepší mikroklima pro cestující MHD,“ přiblížil Zajíček.
Díky tomu, že se při rekonstrukci horkovodu změní jeho trasa, bude možné vysadit na náměstí stromy na nových místech. Lidem tak zajistí stín u stávající zastávky linky č. 1 mířící do Pisárek. Podle brněnského radního pro územní plánování Filipa Chvátala (KDU-ČSL) by tam mělo růst osm stromů.
Dalších devět jich vysadí na druhé straně, u zastávky tramvají ve směru na hlavní nádraží a na Českou. Hned u rušné silnice prostor zkrášlí také záhony trvalek. Mnohem více stromů poroste i uprostřed tramvajové smyčky, kde trávníky obohatí další rostliny, a zeleň tak bude rozmanitější.
Zásadní změny vedení dopravních linek se nechystají. „Jedná se o úpravy menšího rozsahu, které by neměly mít zásadní vliv na organizaci dopravy na Mendlově náměstí,“ sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Podle Chvátala bude jednou ze změn menší zastávka pro linky směřující například do Kohoutovic. Přístřešky pak lidi ochrání před deštěm. „Lavičky budou nově umístěné do stínu stromů,“ doplnil Zajíček.
Úpravy náměstí chce Brno stihnout do dvou let, tak aby se dokončení krylo s 200. výročím narození Gregora Johanna Mendela. To připadá na 20. července 2022. Zakladatele genetiky bude na náměstí připomínat umělecké dílo, na jehož podobu město za rok vypíše soutěž.
S jeho umístěním už stávající úpravy počítají. „Tím, že se odstraní část trolejového vedení a stožárů, vznikne místo, kde bude nová socha připomínající tuto brněnskou osobnost,“ prohlásil Chvátal.
Konkrétně by cestující měli sochu vidět ve stávajícím parčíku u trolejbusových zastávek. Na vizualizacích její místo prozatím znázorňuje prvek v červené barvě. „Sochu odhalíme právě k 200. výročí,“ řekl radní.
Hlavní změny se teprve chystají
Nejsou to první úpravy Mendlova náměstí. Před dvěma lety se tam otevřela kavárna a město nechalo upravit park směrem k výstavišti. Hlavní změny však mají přijít teprve v budoucnu – podle návrhu, který vzešel z architektonické soutěže. Ten se zaměřil na kompletní změny, především na to, kudy vést MHD a kudy auta.
„Než dojde ke kompletní přestavbě, chceme ze současného stavu vytěžit maximum a vytvořit tu pro tisíce lidí, kteří tudy denně projdou, příjemnější zónu,“ vysvětlila nynější úpravy primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Podle Chvátala bude velká přestavba znamenat zásah i do celé křižovatky Václavské a Křížovy. „Jde o investici v řádu miliard kvůli nutné opravě kanalizace a vodovodu. Do něj se při současných úpravách nebude zasahovat,“ dodal radní.
Když opravit, tak pořádně, hřímají kritici
Chystaná oprava však vyvolala na úterním brněnském zastupitelstvu bouřlivou diskusi. I když ji nakonec koalice protlačila, proti se postavilo nejen opoziční ANO, ale i městská část Brno-střed, vedená ODS, tedy stejnou stranou jako město Brno.
„Oprava je nezbytná. Je to druhá největší ostuda Brna, hned po hlavním nádraží,“ argumentoval náměstek primátorky za lidovce Petr Hladík.
„Jsou to vyhozené peníze. My jako městská část s tím nesouhlasíme,“ oponoval uvolněný zastupitel pro plánování a rozvoj městské části Brno-střed a také městský zastupitel za ANO Petr Bořecký. Podle něj totiž úpravy nemají nic společného s kompletní rekonstrukcí, již schválenou v roce 2018 na základě soutěže.
„Skutečným problémem náměstí je chaotická doprava a toto řešení s tím nic nedělá. A také vodovodní a kanalizační sítě, které jsou v havarijním stavu. Proč neudělat do roku 2022 úpravy, které budou na podkresu vítěze soutěže na kompletní rekonstrukci?“ ptal se Bořecký.
K němu se přidal i stranický kolega Marek Janíček. „Proč se nepostupuje podle vítězného návrhu? Přijde mi to jako Potěmkinova vesnice,“ poznamenal. „Když se lidí zeptáte, jestli budou čekat 10 či 15 let, nebo chtějí menší úpravu hned, odpověď je jasná,“ kontroval Hladík. Nakonec ale slíbil, že o opravách se bude město radit s Brnem-střed i s vítězem soutěže.
26. září 2018 |