Zrekonstruovaná budova hlavního vlakového nádraží v Plzni

Zrekonstruovaná budova hlavního vlakového nádraží v Plzni | foto: Martin Polívka, MF DNES

Nádraží nesmíte kupovat, jinak dráhy zkrachují, varuje Jančura Nečase

  • 515
Šéf soukromého železničního dopravce RegioJet Radim Jančura se opět tvrdě pustil do svého největšího soka - Českých drah. V dopise, který zaslal premiérovi Nečasovi a ministrům financí a dopravy, varuje před odkupem nádražních budov od ČD zpět do státních rukou.

Podle něj by to byla nedovolená podpora, která by se v Bruselu nelíbila a dráhy by mohla dovést až ke krachu. Podle něj je jediné možné řešení bezplatný převod. Pokud by se drahám za budovy zaplatilo, použily by prý peníze na obnovu vozového parku, což by firmu zvýhodnilo před konkurencí.

"Dráhy si mohou prodat svůj majetek, nesmí za ně však financovat osobní či nákladní dopravu proti svým konkurentům, to by bylo nedovolené křížové financování," uvedl Jančura pro iDNES.cz.

Jančura naznačuje, že by České dráhy mohl potkat stejný osud jako maďarského národního leteckého dopravce Malév. Ten musel po nátlaku z EU vrátit nedovolenou státní podporu, což urychlilo jeho letošní bankrot. "Nádraží získaly České dráhy od státu zdarma při transformaci tzv. státní organizace, a proto i další nakládání s nimi musí tuto skutečnost respektovat," píše Jančura v otevřeném dopise premiérovi.

Pokud by stát nádraží od ČD odkoupil, poskytl by tím podle Jančury nedovolenou státní podporu jednomu z dopravců, kterou by následně ČD musely vrátit, protože to je proti legislativě Evropské unie. "Mohla by nastat situace podobná letecké společnosti Malév, která v návaznosti na podobnou situaci musela ukončit provoz," varuje Jančura.

Jančura: Stát může z prodeje nádraží podpořit školství a lékaře

Šéf RegioJetu a známý bojovník proti korupci navrhuje, aby stát na sebe nádraží převedl bezúplatně a poté budovy prodal v řádných dražbách. Podle něj by tak získal 40-50 miliard. "Jde o poslední zbytky národního majetku, který se dá zužitkovat ve prospěch například platů učitelů či lékařů," vysvětluje Jančura.

Samotný RegioJet by však o případnou koupi nádraží zájem neměl. "Myslím si, že dopravce by neměl vlastnit infrastrukturu, měli jsme mockrát problémy například s ČSAD Liberec či ICOM Jihlava ohledně vjezdu na jejich nádraží a musel zasahovat antimonopolní úřad."

O odkoupení nádražních budov od ČD se zajímá státní firma SŽDC. V rozhovoru pro deník MF DNES to potvrdil nový ředitel správce českých kolejí Jiří Kolář. Byla by to logická cesta. Stěžejní je pro mě narovnání v oblasti pozemkové a kolejové, v závěru procesu lze předpokládat i definitivní vyřešení ve věci vlastnictví a provozu výpravních budov," uvedl Kolář. (více o plánech SŽDC čtěte zde