Ještě v devadesátých letech drželi hráči počítačových her při sobě. Ano, samozřejmě už tehdy se příznivci různých hardwarových platforem mezi sebou špičkovali, všichni ale cítili společné spiklenectví proti konzervativní většině, která na hráče hleděla skrze prsty. Doba „kultury kriplů“ (viz náš článek) je dnes už naštěstí dávno pryč, bohužel to přineslo i to, že už komunita není jednotná, ale obrátila se sama proti sobě. Diskusní fóra o videohrách si svojí agresivitou nijak nezadají s vyhrocenými politickými debatami.
O toxicitě online hráčů už jsme psali mnohé, ale i když do boje proti ní firmy investují ohromné prostředky, situace se nijak nemění. Smutné je, že si na to většina prostě zvykla a vulgární urážky nebo dokonce i výhrůžky fyzickým násilím (viz náš článek) vnímá jako nutné zlo, které k hraní prostě patří. Co hůř, mnozí bagatelizují podobné výstřelky tím „že mladí lidé jen špatně vyjadřují svoji vášeň“ a před takto agresivními „fanoušky“ se ještě snaží obhájit, čímž jejich chování svým způsobem legitimizují.
Pak tu ovšem jsou Japonci, kteří si dělají všechno po svém. V uplynulém týdnu na sebe upozornil slavný herní režisér Kacumo Harada, který brzy hráčům naservíruje již osmý díl své kultovní série bojovek Tekken.
Nedávno proběhnutá veřejná beta (viz naše dojmy) sloužila ke sběru zpětné vazby od fanoušků, a vývojáři si nepochybně všechny jejich připomínky pečlivě zaznamenali. To však automaticky neznamená, že by jim všem automaticky chtěli za každou cenu vyhovět.
Když si tedy jeden z nich hodně nevybíravým způsobem zažádal o oblíbenou postavu Eddieho z minulých dílů, Harada mu do detailů objasnil, proč je mu jeho názor ukradený a že podobné vyjadřování je pro všechny zúčastněné vyloženě kontraproduktivní.
Za prvé organizátoři turnajů a dalších veřejných vystoupení, kterých se Harada má v plánu zúčastnit, musí kvůli podobným výhrůžkám posilovat zabezpečení. To má samozřejmě negativní vliv na všechny návštěvníky, kteří proto budou u vstupu podléhat detailnějším prohlídkám a tedy frontám. Může se navíc stát, že samotnému Haradovi může být z důvodu bezpečnosti doporučeno se všech setkání s širokou veřejností raději nezúčastňoval.
Za druhé, ani právníci a investoři společnosti, nemají rádi, když jim někdo vyhrožuje, což může znamenat, že mu budou mluvit do toho, co by měl ve hře mít anebo nemít a tak nad ní částečně ztratí kreativní kontrolu
A za třetí, názor jednoho fanouška je irelevantní, nikdy se totiž nelze zalíbit úplně všem. I když se tito lidé většinou ohání tím, že mluví za celou komunitu, nikdo jim k tomu samozřejmě nedal pověření. Zájmeno „my,“ kterým se podobní agresoři zaštiťují, totiž téměř vždy znamená, že pisatel zná pět nebo šest lidí, co s ním možná částečně souhlasí. To je ovšem z hlediska několikamilionového publika bezvýznamné.
Není to přitom poprvé, co si Harada na sociálních sítích nenechal nic líbit. Když například éterem začaly proudit ničím nepodložené zkazky o tom, že hra prý bude mít nepopulární protipirátskou ochranu Denuvo (což je vcelku obvyklý zdroj nenávisti publika, viz náš článek), zvolil ještě ostřejší jazyk: „Přestaňte už s těmi únavnými alergickými reakcemi na každou drobnost a v klidu si sedněte na zadek.“
Na užehlená PR stanoviska si nepotrpí ani slavný Yoshi P, který má na starosti neméně oblíbenou sérii Final Fantasy. „Je tu spousta lidí, kteří na vás jen křičí, lidí, které jsem nikdy předtím neviděl, nepotkal ani s nimi nemluvil. Je to zvláštní,“ reagoval na neustálé výtky od fanoušků. „Co jsme jim udělali? Nejspíše jsou jen plní negativity a zloby. Je to únavné.“
Myslím, že toto slovo celou situaci vyjadřuje nejlépe. Komunikovat pomocí vulgarit a výhrůžek v debatách o počítačových hrách je trapné, zbytečné, patetické, nic neřešící a někdy i ilegální. Pro člověka, který se v tomto prostředí pohybuje dlouhodobě, je to ale opravdu nejvíce ze všeho únavné.
A tak prosím, jestli budete mít někdy nutkavou potřebu peprným jazykem ostatní poučit o jejich hlouposti a vlastní genialitě, věnujte raději čas určený na psaní nenávistného příspěvku hledáním něčeho, co vás naopak naplní pozitivitou. Internet hned bude hezčím místem.