Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Formentor s pětiválcem Audi je sběratelský kousek i sporťák pro každý den

Vyrábět sportovní speciály v malých sériích není v koncernu Volkswagen samozřejmostí. Mladoboleslavští se podobné pocty nedočkali, ale španělský Seat postavil divizi Cupra. A když se k tomu přidá mocný pětiválec od Audi, vznikne výjimečný automobilový počin.
Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 | foto: Kateřina Horáková pro iDNES.cz

Auto, v němž se vám za volantem rozbuší srdce. Auto, které je ztělesněním emocí a zanechá ve vás zážitky na celý život. Auto, z kterého všichni vidí na silnici jen zadní spoiler. Pod takovou charakteristikou si každý představí ferrari, porsche, BMW... Ale auto vyrobené španělským Seatem? Proč ne, když do něj dáte kousek Audi, i to je možné.

Značka Cupra už je pět let samostatná, Seat v mnoha ohledech předčí a dělá všechno proto, aby ji publikum vnímalo jinak, samostatně, má svébytné modely i design. A právě Formentor značku pozvedl do ligy výjimečných.

Je to auto, které umí zaplavit čistým adrenalinem. Čistě hierarchicky je to je kompaktní SUV, jízda ovšem ukáže, že s dnes tak oblíbenou kategorií hatchbacků na zvýšeném podvozku a velkých kolech má málo společného. S rozkymácenými crossovery lze formentor také jen stěží srovnávat. A s nejsilnějším motorem se dere do zcela jiné kategorie.

Cupra Formentor VZ5 uvedená v roce 2021 dostala pod kapotu nabušený pětiválec od Audi a o deset milimetrů snížila podvozek. Vzhled vylepšily úpravy na předním a zadním nárazníku i speciálními aerodynamické prvky. Vyrobeno má být jen sedm tisíc kusů a už zde to začíná vypadat, že by mohlo jít o zajímavý kousek, který si podrží hodnotu.

A co teprve formentor VZ5 Taiga, kterých vznikne jen 999 kusů. Vzhledem k současné celkové degradaci automobilového trhu, může jít o sběratelský kousek. Každé vyrobené auto má své číslo, na výplni dveří laserem vyryté pořadové číslo, každé je tedy svým způsobem unikátem a snadno dohledatelné. Bude mít svou historii a tím i cenu.

Značka Cupra

Cupra byla založená v roce 2018, vznikla ze sportovní divize Seatu, má vlastní sídlo spolu s oddělením pro výrobu závodních vozů v Martorellu v Barceloně a síť specializovaných dealerství po celém světě.

Drží si vzestupný trend prodeje, v roce 2021 ztrojnásobila objem na 80 000 dodaných vozů. K pozoruhodnému výsledku významně přispěl úspěch modelu Cupra Formentor.

Kromě sportovních výkonů se značka zaměřuje na elektrifikaci. Její vozy s elektromotorem si zachovávají sportovní vlastnosti.

V roce 2022 značka Cupra rozšířila modelovou řadu Cupra Born, první 100% elektromobil značky. Představena byla rovněž exkluzivní, limitovaná edice modelu Cupra Formentor VZ5.

Cupra Tavascan, druhý výhradně elektricky poháněný model značky, má přibýt na trh v roce 2024. To samé platí pro model Cupra Terramar, elektrifikované sportovní SUV, které jménem odkazuje na závodní okruh Terramar, kde začala historie značky Cupra.

V roce 2025 má následovat první městský elektromobil značky, inspirovaný koncepčním vozem Cupra UrbanRebel.

Svůj název nese podle svého na první pohled bílého laku, který dostal jméno Taiga Grey. Hodně světle šedá s nádechy béžové, chcete-li porcelánová barva, k tomu exkluzivní vzhled interiéru a měděné prvky zvyšující exkluzivitu.

To vše vypadá téměř dokonale. Ale co na první pohled vzbudí pozornost, to je výkon. 390 koní s točivým momentem 480 N.m. které doručí na vozovku benzinový pětiválec od Audi, probouzí v každém řidiči nespoutané emoce a ani po hodinách za volantem se nezbavíte dojmu výjimečnosti.

Sporťák pro nezkušené

Ačkoliv dosáhne na 100 km/h za přibližně čtyři sekundy, zůstává jeho akcelerace plynulá, i díky automatické převodovce se syrových rázů nedočkáte. Chytrý pohon všech kol rozděluje pečlivě výkon a jen podporuje jízdní komfort.

Co tím máme na mysli? Že se jedná o sporťák pro nezkušené řidiče, tedy, že není potřeba umění krotit 400 koní v zatáčkách a chytat smýkající se záď při rozjezdu. Ještě před dvaceti lety by takový výkon patřil do ruky jen velmi zkušeným řidičům, jenže elektroničtí pomocníci zachytí již v počátku každou řidičskou nepřesnost, takže jako závodník se v takovém autě může cítit i vaše manželka. Dělá z vás lepšího řidiče, než opravdu jste.

Minimálně náklony v zatáčkách, obratnost, jízda jako po kolejích a plná akcelerace téměř v jakékoliv rychlosti – vystřelí vpřed i ve stopadesátce. A k tomu šestipístové brzdy od firmy Akebono, které auto bezpečně zpomalí. Až si začnete myslet, že sporťák vlastně nemusí mít nízko těžiště. Až tak dobře se kolegům ve Španělsku nastavení podařilo.

Dál od volantu

Driftovací režim umožňuje díky rozdělení výkonu na kola trochu klouzat zádí po silnici, i když velké drama nečekejte. Stále se jedná o velmi bezpečnou jízdu, kdy elektronika hlídá každý váš pohyb. Chybí syrovost, hrubá síla pod kapotou, která se vás snaží ovládnout. Ale nic podobného asi kupci formentoru nehledají.

Cupra Formentor VZ5

Negativa se hledají těžko. Trochu tužší podvozek sportovně laděného vozu vám nerovnosti českých silnic vrací občasným drncnutím a pokud se snažíte hodně tlačit na výkon, po chvíli zjistíte, že si auto v zatáčkách sedá trochu víc na zadek a je s tím potřeba pracovat; a vlastně to tak u sportovně laděného auta má být. Ale to se pravděpodobně běžného řidiče netýká. Stejně jako fakt, že pokud jste menší postavy, kolem 160 centimetrů, a sedíte blíž volantu, mohou vám boční sloupky omezovat výhled na silnici. Ale to už je spíš hledání much na téměř dokonalém celku.

Kýčovitost chybí

Podobně pocitově jako jízdní vlastnosti je vyladěný také interiér. Nadchne vás všechno, překvapí jen málo. Mohutný středový tunel vypadá dobře, sedačky mají perfektní vedení těla, drží vás i v ramenou a zároveň jsou velmi pohodlné. Dozadu si bez potíží sedne i větší jedinec a bonusem je velký kufr. Ačkoliv to při letmém pohledu na auto nevypadá, bez problémů do něj sbalíte celou rodinu. Když jsme si přečetli, že výrobce uvádí objem 420 litrů, dost jsme se divili. Působí dojmem o dost většího prostoru.

Cupra Formentor VZ5

Hnědočerný interiér nepůsobí depresivně, ale spíš luxusně, čemuž dopomáhají měděné prvky a detaily, stejně jako efektní prošívání. Celkově působí luxusnějším dojmem než některé vozy německých prémiových značek, levně vypadající plasty tady své místo nenašly, stejně jako kýčovitost. Nechybí ambientní osvětlení, ani spousta odkládacích prostorů.

Zaujme startovací tlačítko umístěné na volantu. První dny ho sice pokaždé hledáte jinde, ale jde jen o zvyk.

Spolehlivý žrout

Formentor VZ5 může úspěšně fungovat jako městské auto pro toho, kdo se chce občas vydat do kopců a vydovádět si na okreskách, stejně jako rodinné auto pro ty, kdo se nechtějí za volantem nudit. Samozřejmě do movitější rodiny, protože stlačit spotřebu pod deset litrů na sto kilometrů je sice možné, nicméně potom si nekupujte model s pětiválcem od Audi, protože budete jezdit jak na nákup do supermarketu a na to stačí mnohem obyčejnější povoz, než tento unikát. Jednoduše, pokud trochu rádi řídíte, a necháte se unést, budete tak na patnácti litrech kvalitního naturalu.

Usazení do vyšší střední třídy odpovídá i prodejní cena, ta se vyšplhala na dva miliony korun. Přijde vám to moc? Na Seat? Ale Cupra už není Seat, modelem Formentor VZ5 se od něj dokázala definitivně odříznout.

CUPRA Formentor v číslech

VZ5 TAIGA 2.5 TSI 390 4DRIVE 7-DSG

  • objem motoru: 2 480 ccm
  • nejvyšší výkon: 287 kW (390 koní) (při 5 700 až 7 000 otáčkách)
  • 0-100 km/h: 4,2 sek.
  • nejvyšší rychlost: 250 km/h
  • nejvyšší točivý moment: 480 Nm při 2 250 až 5 700 ot/min
  • převodovka: dvouspojková, 7 stupňů
  • prům. spotřeba: 12,3/7,5/9,3 l/100 km
  • zákl./max. objem zavazadlového prostoru: 410/1 465 l
  • objem palivové nádrže: 55 l
  • hmotnost: provozní/celková 1 685/2 130 kg
  • rozvor náprav: 2 680 mm
  • rozchod kol vpředu/vzadu: 1 585 mm/1 559 mm
  • délka/šířka/výška: 4450/1839/1511 mm
  • Ceníková cena (VZ5 Taiga): 1 969 900,00 Kč
  • Cena testovaného vozidla: 1 995 800,00 Kč
Autor:
  • Nejčtenější

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

15. května 2024

Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

15. května 2024

Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

14. května 2024,  aktualizováno  14:30

Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...